Gå til innhold

hvor lenge kan vinen ligge i vinskapet?


toazty

Anbefalte innlegg

kjøpte med meg 3 viner på taxree'en når jeg var ute å reiste sisst... har leita litt frem om de forkjellige vinen, og de fleste vinene er best etter 5-7 år står det... men hvor lenge kan jeg ha dem liggenede i stua i 20 grader i vinskapet mitt....

 

Faustino 1 grand reserva 1996

chateau Fombrauge 1998

marques de riscal 2001

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjøpte med meg 3 viner på taxree'en når jeg var ute å reiste sisst... har leita litt frem om de forkjellige vinen, og de fleste vinene er best etter 5-7 år står det... men hvor lenge kan jeg ha dem liggenede i stua i 20 grader i vinskapet mitt....

 

Faustino 1 grand reserva 1996

chateau Fombrauge 1998

marques de riscal 2001

8003335[/snapback]

Har bare kjennskap til Faustino 1 grand reserva 1996, og denne kan i et mørkt og kjølig (12-15 grader) rom ligge i minst 10 år.

 

Men tror du har det litt for varmt til å lagre vin over lengre tid, du har vel ikke et ubrukt rom i kjeller o.l. som du kan bruke?

Lenke til kommentar
men hvor lenge kan jeg ha dem liggenede i stua i 20 grader i vinskapet mitt....

8003335[/snapback]

20 grader er alt for varmt til å oppbevare vin over lengre tid. Det er også for varmt for temperering før bruk. Den gang stuetemperatur ble angitt som drikketemperatur på rødvin var det betraktlig kjøigere i norske stuer. Rødvin skal være rundt 16-17 grader. Avhenger av den enkelte vin/årgang. I Frankrike og Spania kan man få servert rødvin med kjellertemperaturer.

Lenke til kommentar

menne.. kor lenge kan jeg ha vinene liggende i 20 grader da.. tenker jeg kommer til å drikke de opp iløpet av 2 år , går det bra eller og den den faustinoen e jo allerede 11 år gammel... jeg vet jo det at hvis jeg lagrer dem riktig så holder de en del år... menne nå er det snakk om vin i ca 20 grader... og og vinen skal drikkes opp iløpet av 1 -2 år...

Lenke til kommentar
menne.. kor lenge kan jeg ha vinene liggende i 20 grader da.. tenker jeg kommer til å drikke de opp iløpet av 2 år , går det bra eller og den den faustinoen e jo allerede 11 år gammel... jeg vet jo det at hvis jeg lagrer dem riktig så holder de en del år... menne nå er det snakk om vin i ca 20 grader... og og vinen skal drikkes opp iløpet av 1 -2 år...

8009040[/snapback]

Hvis du lagrer vinen kaldt så kan Faustinoen ligge i 10 år minst på flaske... så se på tappedatoen på flasken så holder den minst 10 år fra deb datoen. De andre årene den er lagret er på fat så det er ikke det samme som flaskelagring... Men siden du har det så varmt så ville jeg nok drukket dem opp i løpet av 1-2 år.

Lenke til kommentar
men hvor lenge kan jeg ha dem liggenede i stua i 20 grader i vinskapet mitt....

8003335[/snapback]

20 grader er alt for varmt til å oppbevare vin over lengre tid. Det er også for varmt for temperering før bruk. Den gang stuetemperatur ble angitt som drikketemperatur på rødvin var det betraktlig kjøigere i norske stuer. Rødvin skal være rundt 16-17 grader. Avhenger av den enkelte vin/årgang. I Frankrike og Spania kan man få servert rødvin med kjellertemperaturer.

8005611[/snapback]

 

Har bare snakket med en type, men han sa at vin burde oppbevares fra 12-15 grader.

Vin skal ikke være varm, den skal være kald. Varm = for mye smak.

Men ikke skyt meg om jeg har feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...