Eveline Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 1. Jeg lagrer en haug med pdf filer på en cd 2. I et excel dokument oppretter jeg hyperkoblinger til filene på cden. Adressen angis da som E:\filnavn.pdf 3. Jeg lagrer excel dokumentet på cden sammen med pdf filene. 4. Planen er å kunne bruke cden på en hvilken som helst PC. Men spørsmålet er hyperkoblingene vil fungere på en pc der CD/DVD-rom har en annen stasjon (ikke E:\ ) ... ? Svaret er sannsynligvis nei... Hvordan skal jeg gjøre dette? Hyperkoblinger må vel ha komplett adresse for å fungere. Stasjonen må angis. Men hva gjør man når stasjonens plassering / bokstav varierer... *gruble* Håper noen smarte sjeler kan hjelpe... all input vil bli satt stor pris på!
Harald Staff Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 (endret) Dersom filene er i samme mappe, holder det å lenke til filnavnet: filnavn.pdf og ligger de i en undermappe, så er adressen mappe/filnavn.pdf Stasjonen må altså ikke angis, koblinger kan godt være relative til gjeldende fils plassering. Vet ikke om Excel liker dette i sine hyperkoblinger, men på CD'en bør du ha en html-fil med disse lenkene, ikke en Excelfil. HTH. Beste hilsen Harald Endret 22. februar 2007 av Harald Staff
tendilenz Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Stasjonen må altså ikke angis, koblinger kan godt være relative til gjeldende fils plassering. 7999775[/snapback] Hyperkoblinger i excel er relative "by default". Altså vil en eller annen mappe og fil-struktur som du har på harddisk også fungere når du kopierer den til CD.
Eveline Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Skrevet 22. februar 2007 Harald Staff: poenget med linkene er at de skal være integrert *i* excel dokumentet, så det hjelper ikke å ha en separat html fil. Hm... gruble. Men takk for svar! Tendilenz: jeg fant ut hvordan man overskriver default "banen", men jeg når jeg prøver å angi bane som kun \katalognavn\ fungerer det ikke. Hm.. *fortsetter å prøve*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå