Gå til innhold

Temp.problemer Abit KD7 + XP2000


MortenN

Anbefalte innlegg

God morgen!

 

Satte sammen en maskin til en kamerat i går kveld og alt så ut til å funke helt greit. Men etter at WinXP og slik var innstallert fant jeg ut at jeg skulle sjekke temp i bios. Fikk da noen temperaturer som jeg lurer litt på. Her er hva jeg leste av:

 

Etter en load i en halvtime(formaterte harddisk):

 

- System temp 65*C

- CPU temp 61*C

- Internal CPU temp 76*C

 

Skrudde da av maskina en halvtime og lot den etterpå idle i bios:

 

- System temp 55*C

- CPU temp 51*C

- Internal CPU temp 65*C

 

Maskin specs:

 

- AMD XP2000 (palmino)

- Abit KD7

- Twinmos PC2700 512MB

- Chieftech DG-01

- POV Geforce4 4200XP 128MB

- Glacialtech Igloo 2320

- Maxtor ATA133 120GB

- Lite On brenner og DVD spiller

 

 

Er det internal eller den andre CPU tempen som er den jeg skal tenke på? Hvis det er internal så er jeg vel rimelig ute og kjører her?

 

System temp på over 60*C?? Dette kan da ikke stemme? Når jeg idlet i bios lot jeg sidedøra på kabinettet være åpen og fikk alikevel 55*C på system temp? Høres dette riktig ut?

 

Tok på CPU-kjøleren for å kjenne hvor varm den var. Etter at maskina hadde formatert den harddisken så kunne jeg ta på den en liten stund, men ikke så veldig lenge ca 6 sek. Men når den stod idle kunne jeg klemme litt til på kjøleren og likevel holde fingrene der så lenge jeg ville?

 

Noen som har noen synspunkter??

 

Mvh

 

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

 

1. Skal laste ned bios og prøve senere. Men fant ikke noen bioser som det stod at det var en temp. måler fix. kd7c8.exe må vel være den siste som passer til hovedkortet?

 

2. Glacialtech kjøleren er veldig enkel å sette på, men kanskje jeg har gjort det feil likevel.

 

3,4. Kjøleren kommer med pasta på fra fabrikken.(Vet denne sikkert ikke er så bra, men den funka med nesten samme oppsett for to uker siden, bare MSI hovedkort istedenfor)

 

5. Har MBM, men klarte ikke å lese av CPU, temp der. Derimot fulgte det med et program med hovedkortet(Winbond eller no sånt) som begynte å ule og skrike og klage på system tempen. Fikk samme verdier i dette programmet som i bios.

 

Virker som det som er problemet er system temp? Denne er da vel fryktlig høy, men jeg vet ikke jeg tar sjangsen på at det er målerfeil.

 

Takk for svar!

 

Morten

Lenke til kommentar

Har du kabinettet åpent, kan du kjenne på kjøleribba til CPU. Der vil du kjenne om det er alt for varmt eller ikke. Kan gi en liten indikasjon på de temp. du får. ellers er det et must å skaffe seg skikkelig kjølepasta ( Artic Silver 2, eller 3). Synes at system temp hos deg var veldig høy. bruker du kabinettvifter inn/ut ???

Lenke til kommentar

Har ikke noen kabinettvifter nei.

 

Jeg har kjent på kjøleribba til CPU, det virker ikke som om den er alt for varm. Kan holde på den lenge når den maskina er idle, og under load kan jeg ta på ribba, men ikke holde hardt.

 

System tempen er for høy ja, det er det som er problemet- Men det er da vel ikke mulig at den skal være 55*C når kabinettet er oppe?

 

Satte som sagt opp liknende system for litt siden og da var temp slik:

 

idle : CPU 52, system 45

load : CPU 62, system 50

 

Noe slik hadde jeg forventet med av denne maskina og.

Lenke til kommentar

Noen som forresten har lignende oppsett selv uten kabinettvifte som kan fortelle meg hva CPU og system temp er hos dere?

 

Og vet noen hva som menes med

 

- CPU temperature

- Internal CPU temperature

 

i biosen på Abit KD7??

 

 

[ Denne Melding var redigert av: MortenN på 2002-12-06 12:13 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...