Gå til innhold

Fluesopp sin "kjøling av vannkjølemaskin-dings"


Anbefalte innlegg

Edit: Ny emnetittel, "Fluesopps waterchiller" var visst ikke helt forståelig..

 

Fluesopp ville ha en billig waterchiller til prosjektet sitt. Den skulle holde vannet på rundt 0 grader, gjerne litt under, med vannkjøling på ett 8800GTX-kort og en E6600.

 

Jeg startet i går med lakkering av bunnplate og litt lakk på kondenseren. I dag har jeg loddet alt sammen og kjøleren blir vakumert nå.

 

 

Her er platen den står på, den ble 33,5*57cm:

 

post-69744-1171982875_thumb.jpg

 

 

Her er delene plassert på platen:

 

post-69744-1171982969_thumb.jpg

 

 

Det meste er loddet sammen:

 

post-69744-1171982978_thumb.jpg

 

 

Den ferdige kjøleren:

 

post-69744-1171982986_thumb.jpg

 

 

Det blir testing med load i kveld eller i morgen :whistle:

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk :p

 

Kjøper litt deler selv, ellers er det meste tatt fra gamle frysere, varmepumper og kjøleromsaggregater.

 

Men verktøyet er dyrt, så jeg prøver å selge noen kjølere nå så kanskje jeg tjener opp det jeg har brukt på deler. Det blir billigere å kjøpe en kjøler enn å lage selv hvis du ikke får låne verktøy av noen (og gass/kuldemedium).

Lenke til kommentar

Hehe jeg også :) Jeg testet såvidt i går med vann uten load og for lite gass, vannet gikk ned til -8 på noen minutter, men vannet frøs i chilleren så jeg måtte skru av (for lite frostvæske). Neste gang blir det testing med rødsprit/vann-blanding.

 

Jeg monterte 170w peltieren min på 185w loadtesteren, så det skulle bli litt under 400w load, tviler på at et 8800GTX og en E6600 vil lage mer varme enn det :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært på biltema og shoppet :D Rødsprit, polyuretan-skum til isolering, et par bokser R134a (kuldemedium), teflonteip og en skrukobling til CO2-regulatoren min.

 

Så nå står kjøleren til lekkasjetesing med 300 PSI CO2 og det ser bra ut. Ingen lekkasjer her tror jeg. Tenker å begynne å vakumere skikkelig i kveld og fylle med gass og teste i morgen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nå har jeg og Økonom satt opp chillern og isolert, måtte jo of course se hva vann-tempen ble( har ikke noe sensor der, bare i vannet). Uansett....vann-tempen på full load med 2xprime ble -26,5 grader. Noe som vi måtte si oss meget fornøyd med begge to. Økonom legger ut noenn bilder i helga. Det er ikke sånn det skal se ut, men vi måtte jo teste det :dribble:

 

 

Edit: Hadde glemt at det skulle være minus tegn foran :blush:

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...