Gå til innhold

[Løst] Lyddriver Ubuntu på AcerAsp.5600

Knast

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har akkurat installert linux ubuntu 6.06 på min laptop, en acer apsire 5600. Jeg sliter litt med å få til lyd her, prøver å installere alsa-opplegg, men får følgende feilmelding:

The file /usr/src/linux/include/linux/version.h does not exist.
Please install the package with full kernel sources for your distribution
or use --with-kernel=dir option to specify another directory with kernel
sources (default is /usr/src/linux).

Jeg vet ikke hvor kernel ligger.. Kan noen hjelpe meg? Evt om dere har noen andre driverløsninger..

Endret av lathorv
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må installere noe kildekode får å få kompilert lyddriveren på riktig måte.

I ubuntu: gå inn i Synaptic Package Manager og søk etter "Linux headers". Merk av og last ned riktig fil for Linux-kjernen du bruker. Da skal kompileringen gå bedre!

Hvis du ikke vet hvilken kjerne du bruker:

Åpne et konsoll-vindu og skriv: uname -a

EDIT: Mulig du også må installere "build-essential" under Synaptic Package Manager. Søk på det der.

Lykke til!

P.S. Hvorfor Ubuntu 6.06 når 6.10 Edgy har kommet ut?

Endret av flyndrefjes
Skrevet

Tusen takk! Det virket veldig bra:)

Bruker 6.06 fordi det var det jeg hadde lignende.. Er en oppgradering stor operasjon (package eller helt ny installasjon?)

Skrevet

Bruker 6.06 fordi det var det jeg hadde lignende.. Er en oppgradering stor operasjon (package eller helt ny installasjon?)

8013027[/snapback]

Vel, jeg installerte 6.06 selv først. Men tok all opdatering via den automatiske oppdateringen som spretter opp fra tid til annen på desktop-en. Da jeg oppgraderte lastet jeg ned ca. 1 GB. Men hva gjør vel det? De fleste har forlengst gått vekk fra analoge modem :-D

Syns mye ble bedre med 6.10. Skjermfontene ble penere og videoavspilling gikk smoothere. Det ble ihvertfall ikke noe tregere systemet av det.

P.S. Hvis oppgraderingen på ca 1 GB kuttes av, har det ingen ting å si. Neste gang du har nettkoblingen tilgjengelig, fortsetter nedlastingen der du slapp sist.

Skrevet

8013027[/snapback]

Vel, jeg installerte 6.06 selv først. Men tok all opdatering via den automatiske oppdateringen som spretter opp fra tid til annen på desktop-en. Da jeg oppgraderte lastet jeg ned ca. 1 GB. Men hva gjør vel det? De fleste har forlengst gått vekk fra analoge modem :-D

Syns mye ble bedre med 6.10. Skjermfontene ble penere og videoavspilling gikk smoothere. Det ble ihvertfall ikke noe tregere systemet av det.

P.S. Hvis oppgraderingen på ca 1 GB kuttes av, har det ingen ting å si. Neste gang du har nettkoblingen tilgjengelig, fortsetter nedlastingen der du slapp sist.

8016926[/snapback]

Hva heter pakken? Edgy?

Skrevet (endret)
Hva heter pakken? Edgy?

Ja, distroen heter Ubuntu Edgy Eft.

sudo aptitude update
sudo aptitude dist-upgrade

Tror koden over skal ordne oppdateringen. Men det er

lenge siden jeg har gjort det.

Endret av flyndrefjes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...