Gå til innhold

10 gode grunner til linux


Anbefalte innlegg

Ok, jeg har nå windows xp og er ganske fornøyd egentlig.

Hvorfor skulle jeg gå over til linux? gi 10 gode grunner.

 

Og.. har hørt linux er elendig på spill. Vil den kunne skjøre disse? :

-Neverwinter nights

- Trackmania united

- Savage: Battle of Newearth

- The settlers V

- Starcraft

 

Går det an å ha både XP og linux på pc'en, og velge når du starter maskinen hvilket system som skal starte?

 

Sist, men ikke minst, er linux god som musikkproduksjons-sytem?

 

 

Hvis jeg får positive svar her vil jeg kanskje bytte ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er noen som gidder å jobbe hardt for at nettopp du skal bytte til Linux eller ikke. ;)

 

Hvis du er veldig avhengig av spill, er ikke Linux alene ett OS for deg, men det fungerer så godt som smertefritt til så godt som alle andre oppgaver enn det (tenker på video, musikk, programvare, mediacenter eller hva nå du måtte ønske).

 

Du kan, som du selv har vært inne på, prøve deg på en dualboot (begge OS på samme maskin) - og for å svare på spørsmålet ditt - ja - du vil kunne velge OS når du starter maskinen.

 

Det du bør huske på hvis du velger å prøve deg på dualboot, er at du installerer XP før du installerer Linux, fordi windows har en lei tendens til ikke å legge merke til andre operativsystemer enn seg selv. (Linux vil legge merke til at windows er installert, og automatisk lage en bootloader som vil dukke opp når du skrur på maskinen, hvor du kan velge hvilket OS du vil starte)

 

Du må belage deg på at det ikke bare er å knipse med fingrene, så kan du bruke Linux. Det krever at du legger litt innsats i det, men hvis du er interesert og villig til å lese litt her og der, vil det absolutt ikke være noe problem :)

 

Husk:Linux is not windows :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk bare så lyst:

 

1.GPL-lisensen!

2. 140.000 Virus

3. Trojaner

4. Droppers

5. Ormer

6. Adware

7. Spyware

8. Malware

9. Badware

10. Anti-Virus

11. Anti-Adware

12. Anti-Spyware

13. Digital Restrictions Management / DRM

14. "Trusted" computing

15. DirectX10

16. Windows er blitt et lite profesjonelt operativsystem som kun egner seg til spilling. - Og det er bare på grunn av markedsandeler.

17. BSOD

18. Microsofts holdninger til hvordan man behandler kunder.

19. Bedre hardwarekompatibilitet enn Vista.

20. Bedre hardwarekompatibilitet out-of-the-box enn XP.

 

- Prøv å finn en link til Vista sin OEM lisens... Det var ikke bare bare å bruke Google der.

Lenke til kommentar
Hvis jeg får positive svar her vil jeg kanskje bytte ;)

7974643[/snapback]

Du trenger ikke å bytte. Du kan først prøve en Live-CD som kjører Linux fra CD, hvis du liker det, kan du ha både Windows og Linux installert. Hvis du etter en tid fortsatt ikke liker Linux, kan du kun ha Windows installert. Verre er det ikke.

 

Dessuten er ikke Linux dårlig på spill, men spill er dårlig på Linux.

Lenke til kommentar

Ok.. tror jeg har bestemt meg for å prøve live-cd'en i alle fall.

Men tingen er, jeg har to disker, C: og D:

Jeg har tenkt å la C-disken ha windows, og D.disken ha linux.

Har noen en brukbar guide til hvordan å få dette til? Og hvordan installere et dual-boot system?

 

Siste spørsmål: Det er Ubuntu jeg har tenkt på, men hvordan er det med driviere og slikt rett etter det er innstalert? Tenker på skjermkort, og vil trådløse nettet funke?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Ok.. tror jeg har bestemt meg for å prøve live-cd'en i alle fall.

Men tingen er, jeg har to disker, C: og D:

Jeg har tenkt å la C-disken ha windows, og D.disken ha linux.

Har noen en brukbar guide til hvordan å få dette til? Og hvordan installere et dual-boot system?

Om du skal installere en av de brukervennlige distroene vil du ikke trenge noen guide til dette, det meste sier seg selv. Det eneste du kanskje vil ha behov for å vite er at diskene dine ikke vil være kalt C: og D:, men hda1 og hdb1 eller sda1 og sdb1. Dual-boot ordner seg selv om du installerer linux etter windows.

 

 

Siste spørsmål: Det er Ubuntu jeg har tenkt på, men hvordan er det med driviere og slikt rett etter det er innstalert? Tenker på skjermkort, og vil trådløse nettet funke?

 

Takker for svar :)

7977016[/snapback]

Du vil ikke ha 3d-akselerasjon rett etter installasjon, om du ikke har intel-skjermkort. Det er stor sannsynlighet for at trådløst nett vil fungere, men dette kommer helt an på hva slags chipset wlan-kortet ditt benytter.

 

EDIT: Lykke til!

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Det trådløse nettet vil trolig fungerer med den gang, hvilket kort har du?

 

Når det gjelder C og D disker, er dette noe windows har funnet på. I linux vil du finne harddiskene dine under /dev/sda1 og sda2 (hvis du har partisjoner en harddisk i to), eventuelt /dev/sda1 og sdb1 hvis du har to fysiske disker i maskinene. (Dette gjelder SATA disker, PATA ville vært hda1 osv)

Lenke til kommentar
Jeg fikk bare så lyst:

15. DirectX10

19. Bedre hardwarekompatibilitet enn Vista.

20. Bedre hardwarekompatibilitet out-of-the-box enn XP.

 

15: Hvordan kan du si at DX10 er en grunn til å IKKE velge MS?

 

19: Noen programmer er kanskje problematisk med Vista, men det er veldig mye mer som er problematisk med Linux. (i mitt tilfelle: skjermkort, mikrofon og pata-kontroller. pluss at lyden streiker når den føler for det. For ikke å nevne dårlig støtte for direktestreaming fra nett. flash var også et problem inntil v9 kom.). i XP har jeg aldri opplevd kompatibilitetsproblemer.

 

20: Kanskje det, (jeg sammenlikner XP og Ubuntu nå) men Ubuntu (Edgy) er mye nyere enn XP. Hvis noe ikke funker i XP, finner du en driver. Hvis du noe ikke funker i Linux, så må du enten godta det eller må gjennom masse stress med patching/kompilering, evnt. bare godta at det ikke funker.

 

For all del, jeg er veldig glad i linux, men du må regne med mer problemer med Linux enn du ville gjort i XP. har kun prøvd Linux (Ubuntu, Slack, Gentoo og Arch) på 3 maskiner (1 av dem var bærbar), men XP har funket bedre enn Linux på alle.

 

EDIT: forresten helt enig i resten av punktene dine

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Jeg fikk bare så lyst:

15. DirectX10

19. Bedre hardwarekompatibilitet enn Vista.

20. Bedre hardwarekompatibilitet out-of-the-box enn XP.

 

15: Hvordan kan du si at DX10 er en grunn til å IKKE velge MS?

 

19: Noen programmer er kanskje problematisk med Vista, men det er veldig mye mer som er problematisk med Linux. (i mitt tilfelle: skjermkort, mikrofon og pata-kontroller. pluss at lyden streiker når den føler for det. For ikke å nevne dårlig støtte for direktestreaming fra nett. flash var også et problem inntil v9 kom.). i XP har jeg aldri opplevd kompatibilitetsproblemer.

 

20: Kanskje det, (jeg sammenlikner XP og Ubuntu nå) men Ubuntu (Edgy) er mye nyere enn XP. Hvis noe ikke funker i XP, finner du en driver. Hvis du noe ikke funker i Linux, så må du enten godta det eller må gjennom masse stress med patching/kompilering, evnt. bare godta at det ikke funker.

 

For all del, jeg er veldig glad i linux, men du må regne med mer problemer med Linux enn du ville gjort i XP. har kun prøvd Linux (Ubuntu, Slack, Gentoo og Arch) på 3 maskiner (1 av dem var bærbar), men XP har funket bedre enn Linux på alle.

 

EDIT: forresten helt enig i resten av punktene dine

7977274[/snapback]

 

 

Jeg er enig i at DX10 ikke kvalifiserer som en grunn til ikke å velge MS, men resten av hva du sier er helt på jordet i min bok.

 

Personlig har jeg aldri hatt så mange kompatibilitets/driver problemer med hardware og OS som ved bruk av windows. Alle maskinene jeg har installert Linux på, både laptops og stasjonære, har taklet dette mye bedre enn ved bruk av windows.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Dette skal prøves ut! Laster ned iso filen nå :)

"Jeg har sett lyset" ^^

 

Jeg ba om 10 grunner og fikk 20.. hehe dette lover bra.

Jeg liker godt selve linux-konseptet, men jeg må nesten beholde xp også som spillplatform.

 

Hvis dere har noen nyttige tips og triks til en førstegangs linux-bruker er det bare å si i fra :)

Lenke til kommentar

Har litt problemer med installeringen...

Sa tidligere at jeg hadde to disker, men egentlig var det bare en disk med to partisjoner. Hda1 og hda2.

Under instalasjonsprosessen sies det at du må ha en partisjon til root og en til buffer.

Men når jeg velger root partisjon kommer det en feil som sier at systemet ikke er kompitabelt med FAT/NFTS. (Det er FAT32 systemet på disken).

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Og hvordan gjør jeg det?

Beklager, jeg er noob på sånne saker ^^

7979490[/snapback]

Du sa at en av partisjonene skulle bli brukt til linux, denne må du slette. Dette gjør du ved å velge "partisjoner disken manuelt" eller noe slikt under installasjonsprosessen. Med partisjoneringsverktøyet som da åpner seg sletter du hda2 (sjekk at dette er rett partisjon, jeg bare tipper at den vil hete hda2!), og oppretter 2 nye partisjoner.

 

Den første partisjonen skal være ca. 1GB stor og den andre partisjonen fyller resten av disken. Den store partisjonen formaterer du til ext3 og den på 1GB til SWAP. Den store partisjonen velger du skal mountes til "/" (uten anførselstegn).

 

Håper jeg ikke har oversett noe og at du får det til ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...