Gå til innhold

ATX trangt for tiden. Vil ha nytt PC-design


Anbefalte innlegg

ATX og lignende standarder begynner å bli litt vel begrenset med alt som skal dyttes på et hovedkort om dagen. Med SLI/Crossfire er det minimalt med brukbare, ledige slots.

 

Hva om prosessoren og minnet også dyttes på et innstikkskort slik som skjermkort? Hovedkortet trenger ikke innebygget lyd så bort med det. Plassen til IO-bakplata kan helt sikkert benyttes på en bedre måte så bort med den og. Dessuten er det en utrolig stygg løsning.

 

Den nye ledige plassen kunne blitt utnyttet til flere PCIe x16-plasser. Her monteres CPU-kort, GPU-kort, PPU-kort, lydkort, SSD-kort, evt SAS-kort med Savvio 10.000 RPM montert direkte på kortet for å unngå unødvendige kabler.

 

Med nytt hovedkortdesign trengs nye kabinett. Evt at man leverer PC'en som barebone ferdig med hovedkort, og gjerne ha tilgjengelig et pent utvalg CPU-kort. Utvidbart med flere CPU-kort hadde ikke vært dumt.

 

Bakplate er stygt. Jeg liker at alle portene er sømløst integrert i kabinettet. Det gir et inntrykk av robusthet selv om det ikke nødvendigvis er mer robust enn bakplateløsningen i virkeligheten.

 

CD/DVD-spiller/brenner burde bannlyses, i likhet med floppyen. Å ha en plate for hvert spill man liker å spille i DVD-spilleren bare for at programvareprodusenten skal ha StarForce/SecuROM-driver'n sin å sjekke at man har originalvare er en idiotisk løsning. Kunne PC'en istedet vært utstyrt med 20 USB fordelt over 3-4-5 uavhengige hubber hadde kanskje ikke en dongel montert _inni_ PC'en vært så forferdelig. Gjerne med programvaren i dongelen.

 

Windows teller fremdeles binært. At han idioten Gates synes at binært er bra er greit nok, men jeg vil kunne velge. Vet du om et hack som fikser dette så mottas det med takk.

 

Vel, det var noen av mine idéer, tanker og synspunkter.

Endret av Peseduden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...