Gå til innhold

X server problemer i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Glem alt jeg har sagt tidligere og alt om Ubuntuguide og gjør dette:

Først sørger du for å ha installert alle oppdateringer

Deretter legger du til

som et nytt arkiv via System > Administrasjon > Synaptic > Innstillinger > Arkiv.

Så blar du deg ned til pakken nvidia-glx og markerer den for installasjon og trykker "Bruk"

Når den installasjonen er ferdig sjekker du etter oppdateringer og installerer vis det er noen.

Vis alt har gått bra så langt trykker du Alt+F2 og kjører "gksu nvidia-xconfig"

Så restarter du maskinen, vis du får opp en Nvidia-logo et lite sekund før innloggingen, har det virket.

"sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf" kjører du bare DERSOM den feilen med X kommer, og bare dersom.

Endret av PHPdude
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

La til 'deb http://www.albertomilone.com/drivers/edgy/latest/64bit binary/' som en tredjeparti kilde. Jeg huket ikke av for noen nye kilder (universe eller multiverse), dvs at alt er satt som standard. Jeg lukket den, ting gikk greit. Jeg søkte etter nvidia-glx. Mens jeg søkte fikk jeg melding om at det var programvareoppdateringer - 'linux-restricted modules-2.6.17-10 generic' og linux-restricted-modules-common'. Jeg installerte begge (men jeg måtte avslutte søket siden det stod at jeg måtte), og startet søket på nytt. Jeg fant nvidia-glx og markerte den for installasjon. Jeg trykte bruk, og kom meg gjennom installasjonen. Alt gikk greit.

Jeg trykker Alt+F2 og tastet inn 'gksu nvidia-xconfig'. Jeg hørte et lite sprak på maskinen, og starter maskinen på nytt.

Igjen kommer feilen med X. Jeg får spørsmål m å se på server utdataene for å diagnostisere. Jeg trykker nei. Jeg får melding om at X-tjeneren er avsluttet. Start GD; på nytt når den er konfigurert skikkelig. Jeg trykker OK. Jeg kommer til en login. Jeg logger meg inn. Jeg taster inn 'sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf'. Jeg får spørsmål om passorg og jeg taster inn. Ingenting skjedde, jeg tastet inn kommandoen igjen i tilfelle jeg gjorde en skrivefeil. Men nei, jeg kommer tilbake til at det står '********@********:~$'. Jeg gjør en manuell restart for å komme til diagnoseringen, kanskje det fungerer å taste inn komandoen der. Men nå kommer jeg bare til login skjermen, får ingen blåskjerm som sier at jeg har problemer med X. Betyr det at jeg må prøve å installere driveren om igjen, og at jeg burde tastet inn komandoen du gav meg når jeg vil se diagnosen under X feilmeldingen?

Endret av Fruktkake
Skrevet (endret)

prøv å kjør

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

hvis du får sånn blå sjerm å ikke klarer å starte x.

Endret av Marsan
Skrevet

Det 'sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf' gjør er at den gjenoppretter konfig-fila til X slik den var før vi kjørte "nvidia-xconfig", og har ingen mening ut over at du skal få logget inn igjen og slippe den feilmeldingen. Det at det ikke kommer noen melding er bare et tegn på at alt gikk bra.

Hadde vær fint vis du kunne posten hva den feilmeldingen sier, tror den skal ligge i mappa /var/log/gdm

Hva slags melding får du vis du kjører "sudo nvidia-xconfig && sudo modprobe nvidia"?

Skrevet

Jeg snakket med en kamerat på skolen om dette (han kjører Gentoo). Han hakket litt på tastaturet, og nå fungerer driveren men jeg klarer ikke å kjøre dualscreen. Før driveren var i orden kjørte kun skjerm 1, nå som driveren er installert vil den kjøre på skjerm 2. Hvis jeg kobler fra skjerm 2 vises alt på skjerm 1. Når begge er tilkoblet vises kun skjerm 2 når jeg skal sette opp dualscreen. Dette fungerte helt greit i Windows. Det kan og nevnes at skjerm 1 går på DVI og skjerm 2 går på VGA, skjermkortet har 2 DVI porter og jeg bruker en overgang så jeg kan koble skjerm 2 (VGA) på DVI porten. Noen som har vært borti noe lignende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...