Gå til innhold

Gebyrfrie banker for firma


abrj

Anbefalte innlegg

En ting som holder på å gi meg fnatt nå, er dette med gebyrfrie banker. Det er jo supert, men hvorfor i huleste finnes ikke de for bedrifter? Driver å skal ha opp et firma utover vårparten og sitter å leser på priser rundt om. Det er til å få fnatt av. 3 kroner her, 5 kroner der, og 30 kroner for å si hei i banken hvis du må ta ut penger. Jeg trenger en billig bank som kan tilby meg en driftskonto med Visa Debetkort, og en skattetrekkonto, og som ikke koster rumpa mi å bruke. Aller helst skal jeg på sikt kunne koble betalingsterminal til kontoen også. 3 kroner ut betyr at jeg må tjene minst 6, om ikke 10.

 

Måtte bare lufte dampventilen min litt, er det noen som har noen tips til en billig bank for firmaer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til virklighetens verden. Mange ting du ikke er klar over, som at bankene må betale Norges Bank for kontanter (de må kjøpe kontantene for mer enn pålydende). Litt av dette betales av bedriftskunder. Foretar du en betaling sendes det melding til betalingsmottaker. Banken betaler porto (som er langt høyere enn gebyret pr betaling).

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår trenger du ikke den spesielle "skattetrekkskontoen", hvis du i stedet har en egen konto som det til enhver tid er nok penger til å dekke utestående skattebeløp på. http://www.lovdata.no/all/tl-19521121-002-002.html#11

 

Uansett er det mulig www.bank2.no er rimelige. De har ihvertfall gebyrfritt Visa hvis du til enhver tid har minst 15000 på en konto hos dem.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg forstår trenger du ikke den spesielle "skattetrekkskontoen", hvis du i stedet har en egen konto som det til enhver tid er nok penger til å dekke utestående skattebeløp på. http://www.lovdata.no/all/tl-19521121-002-002.html#11

7925414[/snapback]

Tror du misforstår regelen.

Man er pliktig til å oppbevare ansattes midler på en egen skattetrekkskonto, derimot plikter man ikke å bruke denne når man betaler forskuddstrekket.

Det som er spesielt meg skattetrekkskontoen er at den er sperret for betalinger til alle andre kontonummer enn kemneren sitt.

 

 

Dersom man har ansatte er man lovpålagt å ha skattetrekkskonto. Her har staten vært så greie at fra denne kontoen kan man KUN betale på gamlemåten. Dvs i skranke eller via brevgiro. Det betyr i praksis at man trenger en fysisk bank, evt en bank som tilbyr det nymotens betalingsmiddelet brevgiro.

7927420[/snapback]

Skjønner ikke helt hvor du tar det fra. I alle banker som tilbyr nettbank kan man betjene skattetrekkskontoen i nettbanken. Noe annet har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Dersom man har ansatte er man lovpålagt å ha skattetrekkskonto. Her har staten vært så greie at fra denne kontoen kan man KUN betale på gamlemåten. Dvs i skranke eller via brevgiro. Det betyr i praksis at man trenger en fysisk bank, evt en bank som tilbyr det nymotens betalingsmiddelet brevgiro.

7927420[/snapback]

Jeg trekker tilbake min uttalelse om en viss bank.... :whistle:

 

;)

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Sakset fra en tilfeldig bank:

 

Skattetrekkskonto 

Skattetrekkskontoen er beregnet på alle virksomheter som foretar lønns- og/eller pensjonsutbetalinger og dermed må foreta skattetrekk. Skattetrekkskonto er en særskilt konto som oppfyller vilkårene i Skattebetalingsloven.

 

 

Egenskaper

- Skattetrekkskonto er nødvendig for å oppfylle lovens krav om plassering av skattetrekksmidler

- Det er kun skattetrekksmidler som skal plasseres på kontoen

- Midlene tilhører skattekreditor og kan ikke disponeres fritt

- Overførsel fra kontoen må skje med standardblankett som leveres eller sendes banken

- Kunden må undertegne en erklæring vedrørende skattetrekkskontoen

 

Edit: Å overføre til kontoen kan selvsagt gjøres i vanlig nettbank. Kontoen er derimot sperret for uttak. Disponiblet beløp vil vises som kr 0,- mens saldo skal være innestående. Dette er fordi kontoen er sperret for alle uttak med unntak av betaling av skatten. Nettopp derfor må dette gjøres via standardblankett (også kalt giro). Unntaket er store bedrifter som i enkelte tilfeller kan gjøre dette på andre måter, men det virker ikke som om det er trådstarters intensjon.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet litt lenger opp er en skattetrekkskonto sperret for overføringer/betalinger til andre kontonummer enn til kemneren i den kommunen virksomheten holder til, men at man ikke kan foreta slike betalinger eller overføringer på nettbank er bare tull.

Jeg ser betalinger fra ca 50 forskjellige skattetrekkskontoer hver termin, og ca 80% av disse foretar betalinger via nettbank. Jeg vet ikke hvilken bank du har det der fra, men det er i hvertfall ikke tilfelle i praksis.

Man må selvsagt ha riktig KID, men det får man generert på skatteetaten.no med et par tastetrykk...

Lenke til kommentar
GEman: Ser at Nordea er banken du siterer.

Merk at det i parantes står at dette ikke gjelder brukere av K-link.

Enhver oppegående bedrift vil være bruker av K-link.

 

Har du sett dette på andre banker enn Nordea?

7937434[/snapback]

Han er partisk....

Men så vidt jeg vet, og som du også poengterer, så benytter de fleste oppegående bedrifter seg av elektroniske løsninger...

Har selv bekjente som leder bedrifter der de ikke har vært fysisk tilstede i en bank på flere år.

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Måtte bare lufte dampventilen min litt, er det noen som har noen tips til en billig bank for firmaer?

7924660[/snapback]

Dersom det er snakk om et lite enkelpersonsforetak, kan du jo bruke skandiabanken eller noe slikt, siden du da kan knytte kontoen til person.

7960410[/snapback]

har vært inne på tanken, men kunne trenge et bankkort med firmanavnet på også... Og så trenger jeg etterhvert en betalingsterminal.

Endret av abrj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...