Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får jeg bostipend?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å flytte til neste år. Jeg har funnet ut via finn.no sine reiseavstander at den korteste veien mellom meg (hjemme) og skolen jeg skal gå på er 38,47 km, men dette er ikke avstanden jeg må kjøre med buss hvis jeg skal bo hjemme å gå på den skolen. Bussavstanden jeg må kjøre er 46,7 km. Mitt spm er da om jeg får bostipend? Eller er det den kortest mulig avstanden som er tellende selv om det ikke er det avstanden jeg må kjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg har forstått det får du ikke borteboerstipend, da det er 4 mil mellom skole og hjem som er gjeldende, ikke hvor langt bussen kjører.

Kan for all del være at jeg tar feil, men jeg har tolket reglene slik

7920402[/snapback]

Skal du gå på videregående? regner med det....

Da er det vel slik at det er skolen som skal bekrefte avstanden mellom hjem og skole og ikke saksbehandler hos lånekassen? Var hvertfall slik da jeg gikk på videregående og mottok borteboerstipend. Og i mitt tilfelle så var det omtrent sånn som du har det, det var ikke helt 4 mil det manglet kanskje en km eller så.

Men jeg fikk da uansett borteboerstipend, tror ikke det er så veldig nøye på meteren for å si det sånn.

Tror heller det er sånn at du ikke skal få borteboerstipend hvis du flytter inn til naboen for å si det sånn :)

 

Edit: Tor du tar feil der, er vel hvor lang reise du har til skolen som betyr noe. Altså hvis bussruten du tar til skolen er 6 mil så er det avstanden din. For du har jo ingen annen mulighet i stedet for skolebussen...

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Fantasy6: Jeg fikk beskjed om å oppgi nærmeste avstand mellom buss-stoppene (ikke hvor langt bussen kjører)

Men dersom du vet dette konkret legger jeg meg selvfølgelig flat ;)

 

Lord-of-the-End-Times: Dersom du har en mil for å komme til bussen kan du søke under andre omstendigheter eller hva det heter, ring lånekassen og hør hvilke valg du har.

Det er jo ikke rimelig at du ikke skal få borteboerstipend under slike omstendigheter ;)

Lenke til kommentar
Fantasy6: Jeg fikk beskjed om å oppgi nærmeste avstand mellom buss-stoppene (ikke hvor langt bussen kjører)

Men dersom du vet dette konkret legger jeg meg selvfølgelig flat ;)

7929636[/snapback]

Det var sånn det var i mitt tilfelle uansett... men kan godt hende at det varierer

Men her står det noe om hva som kreves for å få borteboerstipend.

 

Som sagt tidliger (og forutsatt at ingenting er endret) så er det skolen din som skal bekrefte reiseavstand mellom deg og skolen, og du skal vel selv fylle ut avstanden. Så skriv den avstanden du reiser hver dag så ser du om det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...