Gå til innhold

Hjelp med ny (kamera)mobil


Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge tenkt på¨å ny mobil, har en Nokia 5140i nå - og jeg begynner i grunnen å få litt klaustrofobi av liten skjerm, få muligeheter og litt vriene knapper.

har dere noen tips? Her er malen fra amobil-redaksjonen, så vet dere hva jeg vil ha.. tusen takk for all hjelp!

 

Jeg ønsker en ny telefon. Jeg trenger:

 

Funksjoner:

-Kalender: Ja, en ganske god.

-GPRS: Ja

-EDGE: (Vet ikke

-Email klient: Gjerne

 

 

Form:

-Klapp/"vanlig"/alternativ: Helst ikke klapp.

-Vekt: Uviktig

-"Støt/sprut/støv-sikker": Uviktig

 

Skjerm:

Fargefargeskjerm.

-Størrelse på skjerm. Litt stor

 

Pris:

Jeg har mellom 1500 og 4000 kroner til rådighet (vurderer også å kjøpe en litt brukt telefon)

Med abonnementsbinding: Nei

 

 

Diverse:

-Merke: Helst Nokia eller SE, har få men dårlige erfaringer med andre merker.

-Kamera: Ja. Dette synes jeg er viktig. Helst over 3MP.

-Videokamera: Ja, men ikke viktig.

-Symbian: Gjerne

-Infrarød port: Ikke nødvendig

-Blåtann (Bluetooth): Ja

-Internminne: Vet ikke hva som er normalt, men de fleste telefoner har vel nok til kontakter og kalender?

-Minnekort?:ja

-MP3: Ikke viktig

-Radio: Ja, gjerne

 

- Mulighet for GPS: Ikke nødvendig...

-Batterilevetid: Litt viktig.

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag? Mest SMS, men også ringing, organisering (kalender, gjøremål, huskelapper...), kontakter, kamera.

 

Jeg var egentlig veldig sikker på å kjøpe K800i, ettersom det er merket jeg har likt best. Men etter å ha prøvd flere nye Nokia-modeller i det siste, og lest litt på forumet her har jeg også fått lyst på Nokia. Har skjønt at dette er litt mer proff-telefoner, mot SE's litt mer "gadget-telefoner".

 

Kjøpte nesten Nokia's N80, før jeg fant ut at den ikke hadde autofokus(!). Har noen prøvd denne, og hvordan fungerer kameraet (versus k800i)?

 

En annen ting jeg setter pris på er hurtighet i menyer, meldinger osv.

 

Tusen takkk for all hjelp! :)

 

MVH Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifrå ønskene dine, vil eg påstå at SE K800i er telefonen for deg. Nokia N80 vil eg på ingen måte anbefale, den er altfor stor og klumpete, og har forferdelig batterikapasitet.

 

Vil du ha Symbian, er Nokia N73 eit godt valg. Den har alt K800i har; forskjellen er vel stort sett berre operativsystemet. Minuset med N73 er at den har litt vonde tastar, og Symbian-operativsystemet gjer at den er litt treig. I tillegg kostar den meir enn K800i.

 

I og med at du er ute etter ein rask og responsiv telefon, og du ikkje hadde ubegrensa med pengar å bruke, vil eg anbefale K800i. Vil du ha Symbian, så gjer du lurt i å gå for N73.

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Takk for hjelpen, frederic.

Symbian er noe som går i gjen rudt om kring - enten som ulempe eller fordel.

 

Men hva er det egentlig det operativsystemet går ut på?

Kan ikke så veldig mye om mobiltelefoner, skjønner du.

 

Mvh Jan

7918935[/snapback]

 

 

Med Symbian-operativsystem får du:

 

-Kraftig maskinvare, dvs som regel ein prosessor som er kraftig nok til å kjøre tyngre spel og program, ein stor og oversiktleg skjerm, og minnekapasitet nok til å lagre større mengder data.

 

-Du får multitasking, altså at du kan kjøre mange program samtidig (kor mange program samtidig, er avhengig av kor bra prosessoren og RAMen er). F.eks kan du skrive tekstmelding medan du høyre r på musikk og henter ned ein e-post.

 

-Klipp og lim. Du kan merke ein tekst i eit program, klippe den ut og lime den inn i eit anna program. For eksempel kan du klippe ut ein tekst frå ein SMS og lime den inn i notisblokka eller i ein e-post.

 

-Filbehandling. Du har full kontroll over filsystemet til telefonen din. Med tredjeparts programvare kan du lett modifisere telefonen, søke gjennom filsystemet, og flytte og forandre på filer.

 

-Stort utvalg av programvare. Du får svært mange funksjoner; du kan bruke telefonen som fjernkontroll til TV-en, du kan redigere Office-dokument, og du kan redigere heimesida di på internett. Det kjem også fleire og fleire spel til Symbian.

 

-Ein lett oppgraderbar telefon. Det kjem stadig vekk nye ting og funksjonar på markedet, og med ein Symbiantelefon er det ei smal sak å oppdatere telefonen og tilpasse den dei nye funksjonane.

 

Det du må vere klar over, er at kompleksiteten til Symbian-operativsystemet går på bekostning av brukarvennlegheita, så det lønner seg nok ikkje for nybegynnarar eller for dei med liten interesse for slikt, å kjøpe ein slik telefon. I tillegg er Symbian-telefonar generelt litt treige, store og klumpete, og har dårleg batteri.

Lenke til kommentar

Dersom du likevel skulle finne ut at klapptelefon ikke er så galt, kan jo også vurdere Nokia 7390? :)

 

3G

Bra kamera.

Kjempebra menyer

Suveren video (VGA)

Lekker

God skjerm

 

Den har ikke S60, men S40 3rd Ed. Jeg syns det funker helt fint jeg, og det er nok av innstillinger og muligheter for å tilpasse menyene etter eget ønske. Men denne mobilen er litt femi da. Kan jo vente på den svarte versjonen da. Syns den er stilig jeg da :cool: En annen ting da: du ville helst ikke ha klapp. Hvis det er veldig viktig foreslår jeg heller at du går for:

 

Nokia N73. Denne har forresten sunket en del i pris i det siste. Er bare noen hundrelapper dyrere enn 7390.

 

K800i suger jo da. Kan i prinsippet ikke filme med den en gang. :shrug: Eneste som er bra med denne er jo stilbildekameraet. Resten er jo standard SE, liksom.

 

Lykke til med valget.

 

MVH

Morten ('o',)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! :thumbup:

 

Tror nok jeg ikke vil ha klapptelefonen nei. Stilig, men jeg liker ikke klapp av en eller annen grunn..

 

Er det noen som vet den "fysiske" forskjellen på disse telefonene (k800i/n73)? Ikke størrelse og vekt, men mer byggekvalitet og holdbarehet? Både knapper og deksler ryker jo ofte fort,, noen erfaringer med dette?

 

Enda en gang takk for dette. Flott med forum!

 

-Jan

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

nice forumpost ^^ fikk veldig bruk for dette men du kunne nesten ha kalt denne forumen k800i vs n73 (vis det går ann å endre forumsnavn)

 

men hva er forskjellen på n73 og n73 me(music edition)? og er det vært 500spenn? (3500kr u/ab for n73 og 4200+/- u/ab n73me.)

Endret av bendik92
Lenke til kommentar

At maskinvaren på Symbiantelefoner er kraftigere enn hos "dumme" telefoner er vel ikke helt sant? Har sett "dumme" telefoner med dedikert 3d skjermkort, og som knuser symbiantelefoner på diverse Java ytelsemålinger.

Klipp og lim kan du også med mange såkalt "dumme" telefoner.

Multitasking kan også utføres med mange "dumme" telefoner.

Hvis man ikke på død og liv trenger det lille ekstra en smart-telefon kan gjøre, så vil en "dum" telefon være det absolutt beste for ca 95% av mobilkunder.

Lenke til kommentar
Hei!

Har lenge tenkt på¨å ny mobil, har en Nokia 5140i nå -  og jeg begynner i grunnen å få litt klaustrofobi av liten skjerm, få muligeheter og litt vriene knapper.

har dere noen tips? Her er malen fra amobil-redaksjonen, så vet dere hva jeg vil ha.. tusen takk for all hjelp!

 

Jeg ønsker en ny telefon. Jeg trenger:

 

Funksjoner:

-Kalender: Ja, en ganske god.

-GPRS: Ja

-EDGE: (Vet ikke

-Email klient: Gjerne

 

 

Form:

-Klapp/"vanlig"/alternativ: Helst ikke klapp.

-Vekt: Uviktig

-"Støt/sprut/støv-sikker": Uviktig

 

Skjerm:

Fargefargeskjerm. 

-Størrelse på skjerm. Litt stor

 

Pris:

Jeg har mellom 1500 og 4000 kroner til rådighet (vurderer også å kjøpe en litt brukt telefon)

Med abonnementsbinding: Nei

 

 

Diverse:

-Merke: Helst Nokia eller SE, har få men dårlige erfaringer med andre merker.

-Kamera: Ja. Dette synes jeg er viktig. Helst over 3MP.

-Videokamera: Ja, men ikke viktig.

-Symbian: Gjerne

-Infrarød port: Ikke nødvendig

-Blåtann (Bluetooth): Ja

-Internminne: Vet ikke hva som er normalt, men de fleste telefoner har vel nok til kontakter og kalender?

-Minnekort?:ja

-MP3: Ikke viktig

-Radio: Ja, gjerne

 

- Mulighet for GPS: Ikke nødvendig...

-Batterilevetid: Litt viktig.

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag? Mest SMS, men også ringing, organisering (kalender, gjøremål, huskelapper...), kontakter, kamera.

 

Jeg var egentlig veldig sikker på å kjøpe K800i, ettersom det er merket jeg har likt best. Men etter å ha prøvd flere nye Nokia-modeller i det siste, og lest litt på forumet her har jeg også fått lyst på Nokia. Har skjønt at dette er litt mer proff-telefoner, mot SE's litt mer "gadget-telefoner".

 

Kjøpte nesten Nokia's N80, før jeg fant ut at den ikke hadde autofokus(!). Har noen prøvd denne, og hvordan fungerer kameraet (versus k800i)?

 

En annen ting jeg setter pris på er hurtighet i menyer, meldinger osv.

 

Tusen takkk for all hjelp! :)

 

MVH Jan

7918338[/snapback]

 

 

Vent til den nye Nokia N95 kommer!

5mpx kamera. :D

Den kommer om ikke så veldig lenge.

Lenke til kommentar
Utifrå ønskene dine, vil eg påstå at SE K800i er telefonen for deg. Nokia N80 vil eg på ingen måte anbefale, den er altfor stor og klumpete, og har forferdelig batterikapasitet.

 

Vil du ha Symbian, er Nokia N73 eit godt valg. Den har alt K800i har; forskjellen er vel stort sett berre operativsystemet. Minuset med N73 er at den har litt vonde tastar, og Symbian-operativsystemet gjer at den er litt treig. I tillegg kostar den meir enn K800i.

 

I og med at du er ute etter ein rask og responsiv telefon, og du ikkje hadde ubegrensa med pengar å bruke, vil eg anbefale K800i. Vil du ha Symbian, så gjer du lurt i å gå for N73.

7918906[/snapback]

 

I tillegg er sms sending litt treigt på N73. Men veldig fin telefon. Ville heller ha hatt K810i som ikke har kommet enda da, finere design :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...