tantadi Skrevet 9. februar 2007 Skrevet 9. februar 2007 Heisann godtfolk! Jeg trenger litt hjelp med backupstrategier for serveren vår. Har ikke spesielt mye erfaring med backup og Linux, og i stedet for å gå i gang med den første og beste tutorialen som finnes, tenkte jeg å lufte det litt på forumet først. Først kan jeg jo liste opp litt systeminformasjon. Vi kjører en Linux server (Ubuntu 6.10 "Edgy Eft"). På serveren er det installert TWiki 4.0.5 (www.twiki.org), med tilhørende programvare som kreves. I hovedsak disse: Perl RCS GNU diff GNU patch GNU fgrep, egrep cron Apache2 + en drøss av perl-moduler Serveren har to disker (hver på 20GB). Den første disken, master (/dev/hda), inneholder kun Linux installasjonen. TWiki installasjon- og data er lagt på den andre disken (/dev/hdb1) på et eget monteringspunkt (/kb): /dev/hdb1 on /kb type ext3 (rw) [] SÅ...... Tanken min er å kunne ha automatisert backup av hele systemet til en hvilken som helst annen maskin, helst uten bruk av image-programvare. Heller ved hjelp av filkopiering (rdiff-backup, rsync, tar?). Backupen skal overføres ved hjelp av ftp/ssh. Og så lurer jeg litt på følgende scenario: La oss si hele servermaskinen og begge diskene ryker. Jeg trenger derfor å gjenopprette en backup. Nå trenger jeg en ny maskin, og nå velger jeg i stedet en kraftigere maskin med én stor disk (100GB) i stedet for to små (2x20GB). Hvordan kan jeg nå gjenopprette backupen til ny maskin, som kun har én uformatert disk på 100GB? Må jeg installere Ubuntu 6.10 "Edgy Eft" på den nye maskinen/disken og partisjonere den likt som mitt gamle system, og deretter gjenopprette backup fra remote maskin via ssh/ftp? Kan jeg boote med en eller annen mini-linux-distro, for så å gjenopprette backup fra remote maskin via ssh/ftp, til min nye uformaterte disk? Målet mitt er å ta backup av produksjonsserveren en gang i døgnet (full eller inkrementell). Og ha muligheten til enkelt å gjenopprette eldre produksjonsversjoner. Eller, for de som har jobbet med TWiki før, er det enklere å ta backup kun av TWiki dataene? Hvilke andre systemspesifikke filer (f.eks. Twiki-httpd.conf)og annet trenger jeg i så fall å ta vare på (/usr katalogen?)? Flott med innspill! Gleder meg til å få backupen til å kjøre jevnlig. Sover litt lettere, da... -- Med vennlig hilsen Øyvind Lien
A!1 Skrevet 9. februar 2007 Skrevet 9. februar 2007 Jeg ville sett på Crontab. Du kan få det til å kjøre en tar-prosess for eksempel en gang i døgnet. tar -cvpzf /backup/backup-$(date +%y-%m-%d_%r).tar.gz /kb Eller noe slikt. Gjennopprettes med tar. Bytt c flaggen til x. tar -xvpzf. Se man tar hvis du trenger ytterligere forklaring på tar-flaggene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå