1King Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 (endret) Jeg lurte på om det er mulig å ha en side for backup? Der jeg har en side som jeg kan gå inn på og trykke på en knapp, også opprettes en mappe "backup_dag-mnd-år". Så kopierer den alle doc-filene mine inn i denne mappen fra pc'en min. Min mappe på pc'en er: d:\mine dokumenter\skole\hovedprosjekt Er dette mulig og eventuelt hvordan? Håper noen kan hjelpe meg med dette vis det er muligt. På forhånd takk Legger til det jeg har fått gjort til nå. NB: er nybegynner så dere må forklare til godt. Jeg må ha det inn med teskje <html> <?php // hvis man trykker backup knappen så utfør dette IF (isset($_POST["backup"])) { $dato = date('d-m-Y'); $mappe_pc = 'd:\mine dokumenter\skole\hovedprosjekt'; $ny_mappe_navn = 'Backup_'.$date; // kontroll om mappen eksisterer if(file_exists($ny_mappe_navn) && is_dir($ny_mappe_navn)) { Die ('Du har tatt backup i dag, det er bare mulig å ta backup en gang pr dag.'); } // opprett mappe og kopier else { mkdir('backup/'.$ny_mappe_navn); } } // hvis backup knappen Else { echo ' <body> <form method="post" action=""> <input name="backup" type="submit" value="Backup" /> </form>'; } ?> Endret 7. februar 2007 av 1King
Gjest Slettet+142 Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 (endret) du får se litt her... der har du isåfall _litt_ av skanningen av filer. kopieringen finner jeg ikke noen funksjon for enda, men du kan jo feks bruke (på windows) system("copy fil.doc ../backup/backup_07-02-2007"); til det. edit: copy(<eksisterende fil>, <ny fil>); funker visst Endret 7. februar 2007 av Slettet+142
Gjest Slettet+142 Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 (endret) copy() tar ikke mapper man kan f.eks bare få tak i mappenavnet (ved hjelp av is_dir()?) og deretter ta mkdir(<mappenavn>)...? <?php function taBackup($mappe, $backupdir){ $open = scandir($mappe); // fra og med PHP5 if(!is_dir($backupdir)){ mkdir($backupdir); $fp = fopen($backupdir.'/backupnote.txt', "w"); $txt = "Har tatt backup av mappen \"".$mappe."\" nå.\r\nDato: ".date("d/m-Y")."\r\nKlokken: ".date("H:i:s")."\r\n\r\n...Mariyo"; fwrite($fp, $txt); fclose($fp); unset($fp, $txt); } foreach($open as $fil){ $path = $mappe.'/'.$fil; $cppath = $backupdir.'/'.$fil; if($fil=='.' || $fil=='..') continue; if(!is_dir($path) && is_file($path)) copy($path, $cppath); elseif(is_dir($path)){ mkdir($cppath); taBackup($path, $cppath); } unset($path, $cppath); }//foreach }//funksjon // ------------------------------------------------------------- $backupdir = "backup_".date("d-m-Y"); taBackup(".", $backupdir); // skanner mappen "." og undermapper ("." = standpunktmappen) ?> denne funker fint på meg.. bare endre i første argumentet på taBackup() hvor det er satt til "." har lagt ved en kode jeg laga nå Endret 7. februar 2007 av Slettet+142
1King Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Skrevet 7. februar 2007 du får se litt her... der har du isåfall _litt_ av skanningen av filer. kopieringen finner jeg ikke noen funksjon for enda, men du kan jo feks bruke (på windows) system("copy fil.doc ../backup/backup_07-02-2007"); til det. edit: copy(<eksisterende fil>, <ny fil>); funker visst 7892815[/snapback] Jeg har kun windows på pc'ene mine, Jeg har lagt ut det jeg har fått til av koden.
1King Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Skrevet 7. februar 2007 copy() tar ikke mapper man kan f.eks bare få tak i mappenavnet (ved hjelp av is_dir()?) og deretter ta mkdir(<mappenavn>)...? <?php function taBackup($mappe, $backupdir){ $open = scandir($mappe); // fra og med PHP5 if(!is_dir($backupdir)){ mkdir($backupdir); $fp = fopen($backupdir.'/backupnote.txt', "w"); $txt = "Har tatt backup av mappen \"".$mappe."\" nå.\r\nDato: ".date("d/m-Y")."\r\nKlokken: ".date("H:i:s")."\r\n\r\n...Mariyo"; fwrite($fp, $txt); fclose($fp); unset($fp, $txt); } foreach($open as $fil){ $path = $mappe.'/'.$fil; $cppath = $backupdir.'/'.$fil; if($fil=='.' || $fil=='..') continue; if(!is_dir($path) && is_file($path)) copy($path, $cppath); elseif(is_dir($path)){ mkdir($cppath); taBackup($path, $cppath); } unset($path, $cppath); }//foreach }//funksjon // ------------------------------------------------------------- $backupdir = "backup_".date("d-m-Y"); taBackup(".", $backupdir); // skanner mappen "." og undermapper ("." = standpunktmappen) ?> denne funker fint på meg.. bare endre i første argumentet på taBackup() hvor det er satt til "." har lagt ved en kode jeg laga nå 7892880[/snapback] Leste igjennom koden, jeg har ikke vært borti funksjoner og slik tidliger. Backup mappen ligger på roten av serveren, så det blir noe slikt: backup.php Kopierer filene fra "d:\Mine dokumenter\skole\hovedprosjekt\*.doc og *.xls" til "www.minside.domene/backup/bakup_dato/*.doc og *.xls"
ZoRaC Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 (endret) Du vil ikke kunne ta backup fra din PC og over til en server på den måten. Se for deg sikkerhets-problematikken hvis jeg kunne lagd et script som henter filer fra PCen din... Du må i såfall kjøre PHP lokalt på din PC og få den til å overføre filer til en server via f.eks FTP. Edit: Her får du 500 mb backup gratis: http://www.mamut.com/no/download/step1.asp?id=212&detID=239 Endret 7. februar 2007 av ZoRaC
1King Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Skrevet 7. februar 2007 Du vil ikke kunne ta backup fra din PC og over til en server på den måten.Se for deg sikkerhets-problematikken hvis jeg kunne lagd et script som henter filer fra PCen din... Du må i såfall kjøre PHP lokalt på din PC og få den til å overføre filer til en server via f.eks FTP. Edit: Her får du 500 mb backup gratis: http://www.mamut.com/no/download/step1.asp?id=212&detID=239 7893372[/snapback] Det er jo mulighet til å laste opp en og en fil fra masinen. Tenkte kansje det gikk ann å laste opp alle Word og Excel filene mine fra en bestemt mappe på pcen til serveren min. ved å trykke på en send knapp.
ZoRaC Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 Dessverre, blir nok enkeltfiler da ja... Du kan jo bruke java også da, finnes en del fil-opplastere i java der ute.
stian90_2 Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 Det er jo bare og skrive det slik at om scriptet finner en mappe, så lager den en ny mappe, går inn i den gammle, kopierer alle filer herifra og inn på den nye, er da fult mulig og klare noe slikt, uten at jeg klarer det i farta.,,
ZoRaC Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 stianiquniez: Ikke fra din lokale PC... Tenk om jeg oppretter www.min-server.com/minfil.php som kan hente ut alle filer og mapper fra c:\ på din PC?
Stryni Skrevet 7. februar 2007 Skrevet 7. februar 2007 Planlegger du å kjøre dette skriptet på en server på samme maskin? Må det være en webapplikasjon, kan du ikke bare skrive skriptet som et kommandolinjeskript, evt bruke ett GUI bibliotek, det finnes iallefall løsninger for dette i linux og f.eks. gtk finnes jo for windows *oogle for PHP-GTK f.eks.
1King Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Skrevet 7. februar 2007 Planlegger du å kjøre dette skriptet på en server på samme maskin?Må det være en webapplikasjon, kan du ikke bare skrive skriptet som et kommandolinjeskript, evt bruke ett GUI bibliotek, det finnes iallefall løsninger for dette i linux og f.eks. gtk finnes jo for windows *oogle for PHP-GTK f.eks. 7895554[/snapback] Jeg har win-xp, også vil jeg ta backup av min bærbare. ved å gå inn på siden min, f.eks: start.no
stian90_2 Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Så lenge filene du vil ta backup av er på serveren, og du skal ta backup til en annen plass på serveren så er det mulig med PHP. Hvist ikke blir det heller vannskelig.. Da ser jeg heller for meg at du må komprimere sammen mappen til en rar/zip fil før så og laste den ned.. Men nå vet ikk jeg om det er mulig og komprimere til zip/rar i PHP..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå