Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser i spill og windows -250kr i dusør!


Anbefalte innlegg

Ingen ting annet enn boot sequence i bios har vert endret på noen gang, så med mindre det er stilt inn spesifikke innstillinger for ram ved default skal det meste stå på auto.

(Jeg skal for ordens skyld sjekke når jeg er ferdig å skrive denne posten.)

 

Slik situasjonen er nå starter maskinen strøkent med den ene av de to brikkene, og memtest finner tilsynelatende ingen feil på denne. (Etter rundt en times testing).

 

Med den andre brikken i maskinen derimot (Uavhengig hvilken slot den står i) vil ikke maskinen boote om det var det siste på jord.

 

Med begge brikkene i maskinen (plassert i de to oransje minneslottene på hovedkortet) starter maskinen som oftest, men er da meget ustabil, og memtest genererer bare feil.

7886310[/snapback]

da kan vi komkludere med at den ene brikka er kaputt. begge de setta jeg hadde med vx brikker så var den ene brikka død mens den andre funka, og jeg fikk samme resultater som deg da jeg testa brikkene hver for seg.

 

så nå kan du bruke kun den ene brikka som fungerer, og så bruke maskina som du pleier å gjøre. dvs spille litt og sånt. da vil du fort merke om alt funker eller om problemet fremdeles er der. (vær obs på at du kanskje vil få litt lagg og laverer ytelse fordi du har både mindre ram og mangel av dual channel ytelse)

 

grunnen til at det fungerer med begge brikkene er sannsynligvis fordi en oppstart ikke krever så mye ram, og derfor vil den brikka som funker ta seg av jobben uten at den andre skaper problemer. ergo vil ikke problemet oppstå føre rammen blir pressa hardere, slik som spill og andre ting gjør.

 

jeg vil i alle fall med 98% sikkerhet si at problemet ditt er løst.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akk ja da trodde jeg også at problemet var løst, men nå viser det seg at maskinen nekter å boote uavhengig av hvilken brikke jeg har i maskinen.

Det ser ut som maskinen starter når den selv har lyst, og det er ikke noe system etter hva jeg kan se.

Nå starter ikke maskinen før etter flere forsøk, og uavhengig om jeg kjører med en eller to brikker, eller begge samtidig.

 

Da må jo problemet ligge en annen plass, slik at enten er begge brikkene defekte (Noe som er lite sannsynlig, siden memtest ikke genererer feil på den ene av brikkene), eller at noen andre komponenter ikke fungerer optimalt, for seg selv, eller i kombinasjon med andre deler. (Les: hovedkort <-> minne)

Jeg skal få skaffet meg en annen brikke for å teste om problemet skylles minnet i det hele tatt, men det vil nok ta oppimot to uker. :(

Jeg skal uansett oppdatere dere her om eventuelle fremskritt, og forslag er fortsatt velkommen.

 

Det vi vet til nå med tanke på minnebrikkene er at den ene av brikkene ikke genererer noen feil i memtest (da den står alene), mens med den andre brikken i slik at de kjører dual channel genererer memtest utelukkende feil.

Den andre brikken har jeg ikke testet da maskinen plutselig nektet å boote i går uansett hvilken brikke jeg hadde i den. (Samme resultat som før med to eller tre lysende røde leds, alt av vifter går for fullt.)

 

(Takke meg til en laptop som fungerer etter plug-and-play prinsippet. :thumbup: )

 

Edit: Leif

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg gir meg ikke, og problemstillingen er i høyeste grad aktuell, tross litt tid siden siste inlegg.

 

Nå skal det sies at det har skjedd mye i det siste, men skal ta en kort oppsumering:

 

Strømforsyningen er byttet ut med en flunkende ny Mist 500W, men problemet vedvarer.

 

Har skrudd hele maskinen fra hverandre og montert alt på ny; men kun med basiskomponenter. Samme problem.

 

Minnebrikkene er testet for feil med Memtest86 i en annen maskin i 24 timer, uten å generere feil.

 

Har byttet kjøler til cpu og lagt på et nytt lag med arctic silver, temperaturen er upåklagelig på samtlige komponenter.

 

Problemet vedvarer uavhengig av OS og forekommer tilfeldig før, under, og etter P.O.S.T. (Det har jeg muligens allerede nevnt).

 

Jeg har resonert meg frem til at problemet må ligge i kombinasjonen hovedkort-minne, muligens at minnet ikke får nok volt, eller at hovedkortet ikke setter rette timings? (Har ikke kompetanse til å vurdere om det er tilfellet på strak arm.)

Har kjøpt et nytt s939 hovedkort som jeg skal teste når jeg får det i posten om noen dager. Dusøren gir jeg til den som kom nermest løsningen, sett at jeg får maskinen opp å gå. Dersom det ikke funker slipper jeg like greit hele faenskapet ut vinduet, og lager en morsom filmsnutt av det hele. (bor 8 etg over bakken..) :D

 

Edit: skrivefeil.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Jeg gir meg ikke, og problemstillingen er i høyeste grad aktuell, tross litt tid siden siste inlegg.

 

Nå skal det sies at det har skjedd mye i det siste, men skal ta en kort oppsumering:

 

Strømforsyningen er byttet ut med en flunkende ny Mist 500W, men problemet vedvarer.

 

Har skrudd hele maskinen fra hverandre og montert alt på ny; men kun med basiskomponenter. Samme problem.

 

Minnebrikkene er testet for feil med Memtest86 i en annen maskin i 24 timer, uten å generere feil.

 

Har byttet kjøler til cpu og lagt på et nytt lag med arctic silver, temperaturen er upåklagelig på samtlige komponenter.

 

Problemet vedvarer uavhengig av OS og forekommer tilfeldig før, under, og etter P.O.S.T. (Det har jeg muligens allerede nevnt).

 

Jeg har resonert meg frem til at problemet må ligge i kombinasjonen hovedkort-minne, muligens at minnet ikke får nok volt, eller at hovedkortet ikke setter rette timings? (Har ikke kompetanse til å vurdere om det er tilfellet på strak arm.)

Har kjøpt et nytt s939 hovedkort som jeg skal teste når jeg får det i posten om noen dager. Dusøren gir jeg til den som kom nermest løsningen, sett at jeg får maskinen opp å gå. Dersom det ikke funker slipper jeg like greit hele faenskapet ut vinduet, og lager en morsom filmsnutt av det hele. (bor 8 etg over bakken..) :D

 

Edit: skrivefeil.

9664403[/snapback]

 

Har du huska på å loade optimized /defaults i biosen? Det er slikt som må gjøres etter flashing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...