Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp ved privatkjøp?


Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om noen her kan hjelpe meg med mine rettigheter ved et privatsalg. Det hele startet for et halvt år siden. Jeg ble lurt av en kar som jeg byttet min lett mc mot en atv. Jeg fikk oppgitt at dette var en honda, for det sto honda på den. Så jeg var fornøyd. Men etter en stund finner jeg ut at jeg må selge den fori jeg har begynt å kjøre rally. Deretter får jeg en kjøper på den, og han kjøper den. Vi tegner en salgsmeldin(naf). (Men vi glemte å henvise salgsmeldingen opp mot rammenummer, bare at det var en atv). Men i sendere tid ringer kjøperen meg og er sur for han mener jeg har lurt han. For det viser seg at atv'n er en koriansk kopi og koster halvparten av den summen som jeg fikk for den. Noe som jeg ikke har vist. Det er jo jeg som har blitt lurt i mitt bytte.(da skrev jeg ikke kjøpskontrakt ved bytte noe som jeg angrer på.) Så der kommer jeg ingen vei. Men han som kjøpte atv'n av meg, krever at vi skal heve kjøpet. Derfor lurer jeg på hvilke rettigheter har jeg når det gjelder forbruker råd? Har han rett til å heve kjøpet? Håper noen her kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Vel dette er vel en side for teknisk informasjon... Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med en advokat eller noen andre som har peiling på slikt. Naf skal visst ha advokater som kan slikt som dette.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en titt på denne linken til forbrukerportalen. Han kan ha rett til å heve kjøpet, men det kommer litt ann på hva slags kommunikasjon som er foretatt før salget;

 

"Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen."

 

På den annen side, dersom kjøper har sett på varen før kjøp har han jo hatt de samme forutsetninger som deg for å se hva den er verdt. Det vanskelige blir å bevise at du ikke viste at varen var verdt mindere en det du gav uttrykk for.

Lenke til kommentar
Du kan jo ta en titt på denne linken til forbrukerportalen. Han kan ha rett til å heve kjøpet, men det kommer litt ann på hva slags kommunikasjon som er foretatt før salget;

 

"Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen."

 

På den annen side, dersom kjøper har sett på varen før kjøp har han jo hatt de samme forutsetninger som deg for å se hva den er verdt. Det vanskelige blir å bevise at du ikke viste at varen var verdt mindere en det du gav uttrykk for.

7876669[/snapback]

 

De fleste vil vel være enige i at det å selge en atv under "falskt merke" er et vesentlig kontraktbrudd.

Fra kjøpsloven:

 

"Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l."

 

Når du skriver at du selger en honda, må du være sikker på at det er en honda du selger. Selv om du har blitt lurt tidligere (selvfølgelig kjipt), så kan ikke du forvente at en annen skal godta å bli lurt på samme måte.

Og når du veit hvor kjipt det faktisk er å bli lurt, synes jeg du helt klart burde la kjøperen heve kjøpet.

 

Så kan du heller selge atv'n til en annen, til riktig pris.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg jurist men har vært borte i noe lignende før, og etter å ha lest litt i kjøpsloven tror jeg du må bite i det sure eplet her.

 

§39.1 - Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører en vesentlig kontraktbrudd.

 

Kommer det frem at det er en Honda i kontrakten? I så fall er det et problem allerede her (se §43.1).

 

§39.2 - Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§34 eller 36.

 

Etter hva jeg har forstått sa han i fra inne kort tid, noe som bør være innen rimelig tid. Spørsmålet er vel da om det er en mangel eller ikke, og jeg har ingen ting å refere til der. Men vil vel si at en "honda" atv som selges, og viser seg å være noe annet, går under det å være mangel vil jeg tro, i hvert fall kontraktbrudd om det er tilfelle. Kanskje noen andre vet noe mer her?

 

Men om det står Honda i kontrakten, vil det gå under kontraktbrudd:

 

§43.1 - Gjelder selgerens kontraktbrudd bare en del av det solgte, får reglene i kapitlet her anvendelse på denne del (Her gjelder jo hele atv´n). Kjøperen kan heve kjøpet i sin helhet når kontraktbruddet er vesentlig for hele kjøpet

 

Og det gjelder jo her.

 

Så hva kommer frem i kontrakten? Har du motatt pengene? Skriftelig eller muntlig kontrakt?

Lenke til kommentar

Da du ikke skrev kontrakt ved bytte, har du nok en veldig svak sak i forhold til å få noen erstatning fra personen som du byttet deg til atv'en med.

 

Kjøp mellom privatpersoner reguleres av Kjøpsloven av 1988, ikke forbrukerkjøpsloven. Utifra denne er det helt klart at han du solgte ATV'en til har rett til å heve kjøpet, da han kjøpte ATV'en i den tro at den var en Honda, noe den ikke var.

 

Du har nok havnet i en klemme i og med at du ble lurt tidligere, men kjøperen har allikevel full rett til å heve kjøpet da han ikke har fått den varen han betalte for. Det at du gikk på en blemme ved å ikke skrive en ordentlig kontrakt ved byttet er synd for din del, men hjelper deg nok ikke i forhold til den nye kjøperen. Varen han kjøpte stemte ikke med opplyste egenskaper, og han har derfor full rett til å heve kjøpet iht. Kjøpsloven. (http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiztldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19880513-027.html&emne=kj%d8pslov*&&)

 

Er nok ikke noe annet å gjøre enn å ta tilbake atv'en og gi tilbake pengene, da du har en heller dårlig sak ovenfor ny kjøper.

 

Hvis jeg var deg ville jeg gjort det jeg kunne for å få omgjort byttet med lettsykkelen, men hvis du ikke har en tydelig kontrakt kan det bli vanskelig.

 

Juridisk er ditt salg av ATV'en ikke gyldig da det ikke var en honda.

Juridisk sett er også byttehandelen ugyldig, men hvis du ikke har kontrakt hvor det står at du byttet sykkelen mot en Honda ATV har du nok en heller dårlig sak.

 

Ser nok ut som du har dreti litt på draget her ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...