mske Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Hei! Har et enkelt nyhetssystem som jeg har laget, men det hadde vært utrolig fint å hatt et kommentarsystem som gjør at besøkende kan kommentere nyheten. Vet at det finnes en del ferdigscript, men vil gjerne lære noe selv samtidig - og ikke bare kopiere andres verk. Er dette veldig avansert, eller er det noe enhver kan få til? Fint om noen kunne hjulpet ! mvh Magne
Met_Fredrik Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Hei! Har et enkelt nyhetssystem som jeg har laget, men det hadde vært utrolig fint å hatt et kommentarsystem som gjør at besøkende kan kommentere nyheten. Vet at det finnes en del ferdigscript, men vil gjerne lære noe selv samtidig - og ikke bare kopiere andres verk. Er dette veldig avansert, eller er det noe enhver kan få til? Fint om noen kunne hjulpet ! mvh Magne 7849058[/snapback] Hvordan nyhetssystem er dette? Basert på mysql/php? Det er ikke veldig avansert hvis du kjenner til basic php/mysql.
mske Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Skrevet 1. februar 2007 Ja, skulle kanskje presisert det. Bruker php & mysql
Met_Fredrik Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Da kan du vel f.eks lage et form med en liten input hvor folk kan skrive navn, epost, kommentar og poste. Så lagrer du det i en egen database, hvor du også lagrer id'n eller navnet til nyheten det gjelder. Også bruker du noe som: id til nyheten: $id = GET['id']; $sql="SELECT * FROM (dintable) WHERE id='$id'"; $result=mysql_query($sql) or die(mysql_error()); $rows=mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); Og så kan du sette opp en loop under nyheten: while($rows=mysql_fetch_array($result)) { ?> (avslutter php så du kan skrive html) Her setter du enten en tabell eller hvordan du måtte ønske å sette opp ditt innhold. Så kan du bare sette inn f.eks <? echo $rows['navn']; ?> / <?echo $rows['beskrivelse']; ?> Så avslutter du loopen: <?php } ?> Håper dette hjalp litt, og at jeg ikke har misforstått helt hva du var ute etter
mske Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Skrevet 1. februar 2007 Hei! Takk for svar. En ting jeg lenge har lurt på, er funksjonen til $_GET. Har prøvd å lese om globalen, men jeg finner ikke ut hvordan den virker. Er det noen som kan forklare enkelt $_GET?
Ståle Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 $_GET brukes for å hente inn verdier som ligger i URL'en $_GET['id'] vil se i URLen etter "id" og tilegne seg den verdien. feks http://localhost/?id=9 hvis du skal hente flere ting utifra en URL, må du bruke & fra og med parameter nr2 feks: http://localhost/?id=9&lol=hei&beskjed=hei Hvis du lager et kommentar script, er det bedre å bruke $_POST Hvis du hadde brukt $_GET ville mellomrom blitt til + i URLen og det hadde blitt veldig lange URLer. $_POST virker nesten på samme måte, bare at den ser etter verdier fra <input>-tags. $_POST['navn'] vil tilegne seg verdien fra <input name="navn"> i et form. Her skjer det ingenting med URLen og brukeren ser ikke engang hva som skjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå