Gå til innhold

GPS i N95


Mellom rom?

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Bare lurte på om noen vet hvor bra GPS i N95 er, og om man kan legge inn kart på MicroSD å bruke den nesten like funksjonelt som f.eks TomTom o.l.

 

Leste på allaboutsymbian at man måtte laste ned kart. betyr det at du har en åpen linje hele tiden for å holde kartet oppdatert, eller laster den bare neste bit av kartet etterhvert?

 

fikk med meg at det var gratis kart, men skulle du ha tale og detaljer måtte man betale. dette kommer jo evt i tillegg til det teleskapet vil ta for trafikken. og de prisene er ikke akkurat lave. vet ikke om chess og one call har noen øvre grense på 20 kr om dagen slik som telenor og netcom har, men det uansett dyrt.

 

Så hvis det er noen der med litt inside information, eller bare har lest mer en meg, som kan si om det er mulig å legge in kart på minnebrikke og kjøre utfra det uten å måtte bruke noe datatrafikk.

 

mvh Ox

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om man kan legge inn kart, men slik jeg har forstått det så vil man alltid måtte betale for datatrafikken fra mobilen ved bruk. Hvor bra GPS'n funker? Den funker nok helt utmerket, jeg har selv prøvd en wayfinder som jeg koblet opp via blåtann mot N70. Og jeg hadde egentlig ingen nevneverdige problemer, bortsett fra at skjermen ikke var så sinnsykt stor :p

 

Tror nok at det smarteste er å ha en operatør som har maks pris pr døgn om man har tenkt til å bruke denne funksjonen ofte. Skal selv ha meg N95, men jeg må innrømme at GPS delen er ikke så veldig viktig for meg :) Kommer nok til å leke litt med den, men ikke stort mer enn det.

 

Til skikkelige reiser bruker jeg heller Garmin Nüvi 660 ;D

Men om du ønsker så kan jeg prøve å sjekke litt bedre ut hvordan GPS vil være på N95, har litt insidekontakt jeg kan prøve å dra ut litt info av.

 

Heisann!

 

Bare lurte på om noen vet hvor bra GPS i N95 er, og om man kan legge inn kart på MicroSD å bruke den nesten like funksjonelt som f.eks TomTom o.l.

 

Leste på allaboutsymbian at man måtte laste ned kart. betyr det at du har en åpen linje hele tiden for å holde kartet oppdatert, eller laster den bare neste bit av kartet etterhvert?

 

fikk med meg at det var gratis kart, men skulle du ha tale og detaljer måtte man betale. dette kommer jo evt i tillegg til det teleskapet vil ta for trafikken. og de prisene er ikke akkurat lave. vet ikke om chess og one call har noen øvre grense på 20 kr om dagen slik som telenor og netcom har, men det uansett dyrt.

 

Så hvis det er noen der med litt inside information, eller bare har lest mer en meg, som kan si om det er mulig å legge in kart på minnebrikke og kjøre utfra det uten å måtte bruke noe datatrafikk.

 

mvh Ox

7841198[/snapback]

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint med litt mer informasjon angående GPS-funksjonen i N95 ja.. Håper du kan grave frem noe mer.

 

Vil dette si at det er umulig å bruke GPS-funksjonen uten penger på kontantkortet eller uten simkort, man må med andre ord betale for datatrafikk ved bruk av GPS?

 

Hvor mye datatrafikk genereres?

Har du et praktisk eksempel?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har lest en god del ang. Nokia N95 og slik jeg forstår det så er det forskjellige trinn i GPS pakken til Nokia. Prisene varierer fra gratis til en del penger ( endelige priser er som sagt ikke tilgjengelig enda).

 

Det som er gratis er å finne din nåværende posisjon og plassere det i et bykart. Skal du navigere koster det litt. Vil du ha mer informasjon så vil dette koste enda mer - mer informasjon er da POI, guiding osv...

 

Med andre ord - Det er ikke nødvendig å koble seg opp hele tiden for å navigere med telefonen, men man har mulighet til å gjøre det for å finne POI, evt. hvis du mangler kart på telefonen for aktuell posisjon og selvfølgelig for siste oppdatering. Kartdata kan legges inn på telefonen og benyttes.

 

Såkalte premium services vil gi deg guidet tur i byer og dette vil selvsagt koste litt mer enn ren navigasjon.

 

Vi får håpe at det blir mange brukere av nokia sine navigasjonsløsninger slik at det etterhvert blir en del fine gratis nedlastninger av POI, guider, osv... Det er hvertfall ikke utenkelig siden det allerede eksisterer for vanlige GPSer (Garmin, Magellan, TomTom m.f.) Etterhvert vil vi sikkert kunne konvertere data mellom disse forskjellige GPS enhetene og bruke "kartdata" hvor vi ønsker.

 

En ting er hvert fall sikkert - Interessant telefon! :thumbup:

 

Mvh Atrixet :yes:

 

Les forøvrig følgende artikkel :

http://www.allaboutsymbian.com/features/item/Nokia_N95_First_Impressions.php

Lenke til kommentar

Dett er en telefon jeg sikler skikkelig etter.

 

Men at den kan erstatte min nyinnkjøpte Garmin 60CSX tror jeg ikke. Og hvorfor?

-Batterikapasiteten er dor dårlig til en dagstur i skogen (tror jeg), og batteriet kan ikke bare byttes med et vanlig batteri som på Garmin'en

-Tror også selve GPS-mottakeren heller ikke er så bar som det ny SIRF-brikkesettet Garmin bruker

-Det finnes pr. i dag vel ikke godt nok kart for Nokia'en for skog og mark

 

Men at den kan funke bra til mere urban navigering er jeg helt sikker på.

 

Har skikkelig lyst på en, men kommer ikke til å stå først i køen som jeg gjorde påmin 6680. Venter heller til den er testet skikkelig, og falt litt i pris.

Lenke til kommentar

Kommer det til og koste å laste ned kartene hver gang du bruker de, eller er dette noe du laster ned en gang og lagrer på minnekortet?

 

EDIT, fant selv:

Where are the maps for GPS and how does it work? Who is the provider of the maps, Navigon or TeleAtlas?

The maps are stored on a remote server. The N95 downloads maps over the air as it needs them. However, it will cache maps and it will be possible to download maps to your device (which will both save data costs). The mapping comes from TeleAtlas.

 

kilde: http://www.allaboutsymbian.com/features/it...ns_answered.php

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Det blir vel på samme måte som på gode gamle Noka 5140 regner jeg med... At den laster ned nytt stykke kart hver gang man beveger seg utenfor kartet man allerede har på fonen... 5140 gjorde dette over GPRS ihvertfall...Dette kostet ikke mange ørene pr gang.

 

Ett spørsmål til noe over her:

Med gratisversjonen dere snakker om, må man vel ha mulighet til å lage rute? adresse til adresse for eksempel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...