Gå til innhold

Hjelp til sortering av sql data


Anbefalte innlegg

Jeg har laget ett nyhetssytem i php. Jeg kjører en while kommando og poster de tre siste nyhetene på index.php. Nå ønsker jeg også å lage ett nyhetsarkiv hvor alle nyhetene ligger, problemet er bare at det bare er plass til 3 nyheter pr. side (ja, tenkte ikke på dette når jeg lagde design). Jeg tenkte derfor å lage ett script som viser riktige nyheter i forhold til hvilken side man er i. Side 1 viser de 3 nyeste, side 2 viser nyhet 4-6, side 3 viser nyhet 7-9 osv. Jeg er ganske ny i php og lurer på hvordan jeg kan gjøre dette.

 

Tenkte at jeg skulle sette sidetall i $_GET. Da må jeg vel enten lage ett php skript for å bare laste de 3 nyhetene jeg trenger, og så echoe disse, eller er det mulig å legge alt i en array og så echoe de kolonnene jeg trenger ut på siden? SQL tabellen består av 7 kolonner, men jeg trenger bare 3 til denne siden, bildeurl, tekst og id (til en link om nyheten)

 

Selv om ferdig kode hadde vært best :p håper jeg at noen kan sende meg link til en tutorial, en kodesnutt eller ihvertfall gi meg ett spark i riktig retning.

 

Takk for alle svar

Buffey

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte at jeg skulle sette sidetall i $_GET. Da må jeg vel enten lage ett php skript for å bare laste de 3 nyhetene jeg trenger, og så echoe disse, eller er det mulig å legge alt i en array og så echoe de kolonnene jeg trenger ut på siden? SQL tabellen består av 7 kolonner, men jeg trenger bare 3 til denne siden, bildeurl, tekst og id (til en link om nyheten)

 

Selv om ferdig kode hadde vært best  :p håper jeg at noen kan sende meg link til en tutorial, en kodesnutt eller ihvertfall gi meg ett spark i riktig retning.

 

Takk for alle svar

Buffey

7817135[/snapback]

 

Kan du bruke et pagingskript? Feks dette? http://nibbler.no/files/paginering.phps

Endret av CruellaDeVille
Lenke til kommentar
Tok ett raskt søk på google etter noe lettere (skammer meg litt) og fant denne .Litt tutorial aktig med php filer som man kan laste ned. Klarte etter litt strev å fikse den til min side. Takk for all hjelp!

 

Buffey

7818375[/snapback]

 

jeg skjønner ikke helt hvordan den kan være enklere, siden det kreves fem linjer kode for å bruke den

include_once(paging.php');
$paging = new paging('host', 'username', 'password', 'databasename');
$params = array_merge($_POST, $_GET);
$data = $paging->get_data("select * from <tabellen din>", $params['page']);
$paging->display_paging_link($params);

 

og hvis du vil ha dataene dine i en tabell bruker du

$params->display_data($data, $params);

 

Denne funksjonen er riktignok ikke implementert, men der kan du slenge inn tabellutskrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...