kristofo Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Hei! Har et enkelt spørsmål: Jeg vil få til å ha et bilde som link, og når musa "hover" over bildet, skal det vises et annet bilde. Hvordan kan jeg gjøre dette i html og css? Takker for enkelt svar!
kristofo Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Skrevet 28. januar 2007 bruk javascript og "mouse hover" 7816401[/snapback] Takker for svar, men grunnen til at jeg spurte om html og css er at jeg prøver å unngå å bruke javascript på siden. Er det ikke mulig å få til uten?
Anders Moen Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Det er mulig! HTML: <a href="enside.php" class="navn_pa_klasse">link tekst</a> CSS: navn_pa_klasse { display: block; width: 300px; height: 100px; background-image: url(bilde.gif); }
Svinat Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Bruk koden til Andy-Pandy slik: navn { display: block; width: ; height: ; background: url(sti/til.bildet) #FFF no-repeat; } navn:hover { background: url(sti/til/det/andre.bildet) #FFF no-repeat; }
Anders Moen Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Å ja! Jeg glemte å sette på hover i CSS koden. Haha!
Wizendraw Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Ideelt sett skal pseudo-klassene til a-elementet brukes slik: a:link { (Dette er basisutgaven av elementet, slik du ser det når du ikke har gjort noe med det.) } a:visited { (Gir seg vel selv. Har du vært inne på siden som linkes, så er det denne utgaven som synes.) } a:hover { (Holder du musa over, så...) } a:active { (Utseendet til linken i det du trykker på den, afaik.) } Rekkefølgen er viktig. En fin huskeregel er love & hate (takk til Mikael Berg for å ha postet den en gang =)
Anders Moen Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Ideelt sett skal pseudo-klassene til a-elementet brukes slik: a:link { (Dette er basisutgaven av elementet, slik du ser det når du ikke har gjort noe med det.) } a:visited { (Gir seg vel selv. Har du vært inne på siden som linkes, så er det denne utgaven som synes.) } a:hover { (Holder du musa over, så...) } a:active { (Utseendet til linken i det du trykker på den, afaik.) } Rekkefølgen er viktig. En fin huskeregel er love & hate (takk til Mikael Berg for å ha postet den en gang =) 7819264[/snapback] Eller så kan han også bare gjøre dette: a:link, a:active, a:visited { (Dette er basisutgaven av elementet, slik du ser det når du ikke har gjort noe med det.) } a:hover { (Holder du musa over, så...) } Hvis for eksempel link, active og visited ikke skal ha noen forskjeller selvfølgelig
Vibeke S Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Hvis man bruker eksemplene ovenfor vil teksten du skriver inn i linken være synlig oppå bildet, i tillegg vil det ta litt tid fra man holder pila over til hover-bildet lastes. Derfor er det bedre å ha både link- og hover-bilde i samme fil, les en bra og enkel tutorial på hvordan du gjør dette på epleweb.com.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå