Gå til innhold

Plassere bilde i CSS


Anbefalte innlegg

denne siden skulle jeg ha plassert ett bilde på høyre side av headeren. Dette bildet skal så fortsette ned i øverste delen av høyre meny, der det står "hva skjer"?

 

Altså, helt til høyre i id-klassen der det står "Sandefjord Swingklubb" skal det settes inn et bilde på høyre side. Dette bildet er høyere enn klassen, og vil derfor bli kappet hvis jeg setter det rett inn i samme id klasse som overskriften. Det jeg skal ha det til er altså å forstette ned til klassen under der det står "hva skjer". Bildet skal altså ligge bak teksten begge steder.

 

Jeg kan jo få til dette ved å dele opp bildet og legge hver halvdel i hver sin klasse. Men det finnes ikke no annen måte da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg dette inn i #rightcol:

position: relative;
z-index: 99;

Teksten vil nå plassere seg over bildet.

 

Legg inn bildet du skal ha i HTML dokumentet og gi det en ID. Gi så ID'en disse egenskapene i CSS:

position:absolute;
z-index: 0;

Her må du selv legge inn egenskaper som plasserer den riktig (da jeg testet dette ut, brukte jeg left: 68%; right: 32%; top: 30px; - men dette ser ikke særlig bra ut når du gjør vinduet mindre).

 

Dette er kanskje ikke den beste måten å løse problemet med plassering av bildet på, men det fungerte ihvertfall da jeg prøvde (bortsett fra dette med at det så dårlig ut når nettleservinduet ble mindre, men det burde finnes en måte som løser dette).

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet en løsning som fungerer samme hvordan du justerer nettleseren.

 

Legg dette i #header:

position: relative;

Så kan du posisjonere bildet ditt med utgangspunkt i størrelsen til headeren. Bildet går da nedover i neste klasse og blir bak teksten viss du har gjort slik som jeg beskrev i forrige post.

 

Det bildet jeg brukte når jeg prøvde er 100px bredt, for dette brukte jeg koden under og da så det bra ut:

#bildet { 
 position: absolute;
 top: 10px;
 left: 620px;
}

Endret av bynhffba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...