Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny selvbygd maskin - skrur seg av etter 30sec


Anbefalte innlegg

Har nettopp gått til innkjøp av ny maskin i deler. Alt er koblet til slik det skal være, men maskina skrur seg etter et halvt minutt.

 

Maskinvare:

PSU - OCZ GameXstream 600W

HK - P5N-E SLI

3D - Asus GeForce 8800GTX

Intel Core 2 Duo E6700

2GB PC-2 6400 minne

 

I tillegg til dette har jeg koblet til én HDD og én DVDrom, pluss 3 vifter.

Første gang jeg bygger PC på ordentlig, selv om jeg har drevet mye med hardware osv i forskjellige sammenhenger.

 

Alt er koblet til slik det skal være i følge manualene - har ingen anelse om hva som kan være årsaken til problemet...

 

 

Takker hjertelig for all hjelp :)

Endret av RaScZaK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du er 100% sikker på koblingene så kan det være en komponent som svikter. Det du da bør gjøre er å bytte ut en og en del til det funker...

 

Kanskje du kan låne fra en annen maskin?

7792758[/snapback]

Jeg er 110% sikker på at tilkoblingene er korrekte.

Nå har jeg koblet fra HDD og DVDrom, slik at kun RAM, 3Dkort og CPU er tilbkoblet HK og PSU.

Av en eller annen grunn får jeg ikke bilde på skjermen lenger.. og maskinen skrur seg av på mindre enn 30sec.

Fatter ikke hva som er galt, men er vel nødt til å ringe webshoppen jeg kjøpte PSU fra.

Lenke til kommentar

Supporten stenger naturligvis før jeg er hjemme fra jobb :p

Jeg fikk koblet den nye strømforsyninga til den gamle maskinen min - alt funker som det skal! Altså må det være noe med hovedkortet...

 

I går fikk jeg bilde på skjermen da jeg fyrte opp maskinen, men ikke nå lenger..

Noen som vet om noe annet som kan være årsaken til at maskinen skrur seg av, annet enn at hovedkortet muligens er defekt? Vil jo helst prøve ut alle muligheter før jeg evt returnerer hovedkortet..

Lenke til kommentar
Jeg ville også fått sjekket minnet. hvis de passer i den gamle pc, sett de inn og test.

7799250[/snapback]

Den gamle maskina mi støtter kun gammel, råtten RAM.

Men når vi snakker om minne - hovedkortet støtter dual-channel memory. Minne-plassene er som illustrert i manualene slik: "A1 A2 B1 B2" (gul svart gul svart" - med 2x 1GB-moduler, skal disse da plasseres i likt fargede plasser (A1+B1 eller A2+B2)? Jeg installerte dem i utangspunktet som A1+B1, men satte de som A1+A2 for å se om det hindret crash.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei.

Har du fått pcen til å virke no eller??

Siden du byggde den selv, så satt du cpuen mest sansynelig i selv...

...Tok du kjølepasta/termisk pasta på mellom cpu og kjøleribben??

Dette kan være et problem??!!

 

-Joachim

7880770[/snapback]

Tviler litt på at det er problemet. Hvis det i såfall ER problemet, så er det vel rart at det ikke følger med kølepasta når man kjøper byggesett?? Kjølepastaen har ikke så sinnsyk stor effekt at den vil løse problemet hans:)

Endret av martin82
Lenke til kommentar
Hei.

 

Hvis tiden på når den skrur seg av varierer ev blir kortere, eller litt lengere igjen, hvis du trekker ut strømmen eller resetter bios, høres dette ut som hovedkortfeil. Hvis ikke, tar jeg feil :) ?

 

Greb

7799627[/snapback]

ikkje heilt enig der.. jeg hadde det problemet som du beskriver her.. og eneste feilen min var at maskinen stod på auto restart eller off eller noe i BIOS den stod på 30sek , oftere jeg prøvde til fortere skudde den seg av... og dette var en default innstilling som måtte stilles på..

Lenke til kommentar
Hei.

 

Hvis tiden på når den skrur seg av varierer ev blir kortere, eller litt lengere igjen, hvis du trekker ut strømmen eller resetter bios, høres dette ut som hovedkortfeil. Hvis ikke, tar jeg feil :) ?

 

Greb

7799627[/snapback]

ikkje heilt enig der.. jeg hadde det problemet som du beskriver her.. og eneste feilen min var at maskinen stod på auto restart eller off eller noe i BIOS den stod på 30sek , oftere jeg prøvde til fortere skudde den seg av... og dette var en default innstilling som måtte stilles på..

7953797[/snapback]

 

:) Joda, det er jo hovedkort som ikke er laget for vanlige brukere :) I ditt tilfelle, lurer jeg jo på hvorfor et hovedkort har det som default? Det er vel ikke så mange som trenger en maskin som restarter så ofte, eller? :ph34r:

 

Jeg har vært ute for at HK knekker (av en eller annen grunn) og fikk de symtomene som beskrives over. Dette gikk på reklamasjon, uten diskusjon!

Hvis det er reklamasjon eller garanti på kortet, bør en melde ifra om feilen så tidlig som mulig, så forhandler er klar over at det er problemer.

 

Håper trådstarter finner ut av feilen??

 

 

Greb.

Lenke til kommentar
Har en mistanke at cpu blir for varm og hk skrur av pc'en automatisk for å hindre "nedsmelting".

7959278[/snapback]

Tviler paa at tempen kommer over 100c paa 30sec (ikke daarlig ment altsaa).

(Bruker amerikansk tastatur)

7959750[/snapback]

 

På min gamle socket 939 asus hk så skrudde pc'en seg ca. 5 sek etter start. Fant ut at vifta hadde delvis løsnet. Tipper det samme skjer med alle hk, men tiden varierer sannsynligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...