Gå til innhold

(LØST) ASUS P5B bios flash... HJEEEEELP!


vertical

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt sammen en pc, og alt gikk greit... Bortsett fra:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=704228

 

finner ut på nett at jmicron drivere må legges in for at hk skal finne cd-rom/brenner. Har laget en blank usb pinne med nyeste bios på, men når jeg skal laste den fra EZ Flash 2 (som ikke er så EZ) så finner den ikke noe på minnepinnen. det er heller ikke mulig å velge drives der. Finner bare a: i EZ flash, og jeg har ikke mulighet til å lage en floppy med bios på... HVA NÅ!

Er det noen som har jobbet seg rundt dette og som kan hjelpe meg videre så jeg får liv i IDE- brenneren min og får installert winxp?

 

Håper på svar!!

Endret av vertical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke trenge å legge inn noen driver. Det kan du jo heller ikke hvis ikke DVD-brenneren fungerer.

Å flashe bios skal heller ikke være nødvendig.

Det er nok noe annet som er feil hos deg.

 

Jeg installerte Windows XP i går med et Asus P5B-E Plus.

Bootet bare fra cd'en uten å legge inn noen driver.

 

Edit: Ser du DVD-brenneren i bios?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Bootdisk.com har et lite program lurer PCen til å tro at CD/DVD spilleren er en disketstasjon

 

Leser at du lurer på å kjøpe en sata brenner. Har ikke fått sata brenneren min til å fungere med dette programmet.

 

Hva er boot prioriteringen i BIOS? Forsøk å forandre oppstarten i BIOS slik at den booter fra minnepennen først.

 

Hvis du har en gammel cd/dvd spiller liggende (eller en som står i en annen pc) kan du forsøke å legge inn winXP med den.

Etterpå kan du forsøke å få brenneren til å virke

Lenke til kommentar

Her en en med samme problem

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...2&s=hardware.no

 

Bootrekkefølgen er satt til usb først, men usbpinnen inneholder ikke bootfiler, men en oppdatering av bios... Denne skal ezflash2 finne når man går inn i det programmet i bios, men ikkno.. blir litt svett ;-)

 

bios finner minnepinnen, men får den ikke opp i ezflash..

 

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Asus har jo et program så du kan flashe bios i windows. Har brukt det flere ganger selv om det har fungert utmerket

7787396[/snapback]

Han vet sikkert at han kan bruke Asus-update,men det blir jo vanskelig å få brukt det når han ikke får lagt inn Windows. :roll:

7787427[/snapback]

 

 

Jepp jepp.. Problemet er å få fart i ide-drevet....Snakker om virvar

Lenke til kommentar

@vertical:

 

Å flashe bios hjelper ikke på dette problemet.

 

Har du brukt rett kontakt på IDE-kabelen. Det er faktisk nøye. Bruker du feil får den strøm, men ellers virker null og niks. Sjekk manual, trolig kap 2.7.2. Bruk kabelen som er med HK. Mener å huske at DVD-ene først virket når jeg gjorde dette korrekt.

 

På Deluxe skal blå kontakt settes i HK og svart brukes dersom bare en enhet skal kobles på.

 

Se ellers svaret mitt i din andre tråd.

Lenke til kommentar
@vertical:

 

Å flashe bios hjelper ikke på dette problemet.

 

Har du brukt rett kontakt på IDE-kabelen. Det er faktisk nøye. Bruker du feil får den strøm, men ellers virker null og niks. Sjekk manual, trolig kap 2.7.2. Bruk kabelen som er med HK. Mener å huske at DVD-ene først virket når jeg gjorde dette korrekt.

 

På Deluxe skal blå kontakt settes i HK og svart brukes dersom bare en enhet skal kobles på.

 

Se ellers svaret mitt i din andre tråd.

7787516[/snapback]

 

Der var det bingo du. Tusen takk for hjelpa. Brukte en lengre ide kabel enn den som fulgte med da kabinettet er en smule stort. Flyttet litt rundt og brukte den originale, og da var det full pupp med en gang.

 

Det er ofte den enkleste løsningen som er den beste. Den artikkelen satt meg litt ut av fase.

 

Igjen: Tusen takk for hjelpa!!! Jeg er nå en lykkelig mann :D:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...