Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri tapes, defekt dynamo årsak?


Blacki

Anbefalte innlegg

Ja kjøpte et nytt batteri og dette var utladet etter 40 min kjøring. Tenker da at det er dynamo som har tatt kveld.

 

Lurer bare på om det finnes andre ting som kan gjøre at batteri blir tappet? (husk at det også er snakk om helt nytt batteri var dødt etter 40 min kjøring umidlebart etter at jeg kjøpte det. Samme skjedde også med 2 andre batteri som jeg hadde hjemme og som var toppladet).

 

På forhånd takk! :)

 

edit: probleme er vel ikke at batteri blir tappet, er vel heller at det ikke blir påfylt!?

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vist du starter bilen og kobler generatoren frå batteriet så kan du måla om den produserer spenning med eit voltmeter.

7784562[/snapback]

 

Ja, gjør du dette,så er du iallefall sikker på at dynamo'n er gåen.... IKKE KOBLE FRA BATTERIET MED MOTOREN I GANG!.

Makan til svar,- skulle vel egentlig blitt tiltalt for drapsforsøk...

 

Hva er egentlig i veien med dette forumet her, så masse idiotiske svar på ett sted har jeg sjelden sett før.

 

Det kan ta livet av dynamoen, og gnistene kan antenne knallgassen som kommer fra batteriet når det lades. I verste fall sier det pang, og armen din er borte, og i tillegg mister du synet på grunn av all syren som kommer flygende

 

Mål spenningen over batteripolene med motoren i gang, og batteriet tilkoblet. På ca 2000 omdreininger skal det da være ca 14,4 Volt. Er det ikke det, så ligger feilen antagelig i dynamoen, det kan være så enkelt som slitte børster....

Endret av Sille
Lenke til kommentar
Takker for svar :)

 

Får ta og måle og etv. skru av dynamo i morgen. Tar et med til et verksted og får fixet eller kjøpt nytt dynamo (sjekker oss lokal bilhugger først).

7785598[/snapback]

 

Vær obs på en ting,- hvis dynamoen lader dårlig, så er det mest innlysende at børstene er utslitte. Disse koster som regel bare 100-150 kr., MEN,- ett verksted bytter som regel ikke bare børstene, de bytter hele dynamon, fordi det er mindre jobb... Hvis du er en hjemmemekker, så kan det være store penger å spare på å sjekke om det er bare børstene, eller om det er andre ting. De er enkle å bytte(hvis du har dynamoen ute allikevel), og mye rimeligere. En brukt dynamo koster ofte 1000 kr, og da kan børstene ryke om en uke.

Lenke til kommentar
Vist du starter bilen og kobler generatoren frå batteriet så kan du måla om den produserer spenning med eit voltmeter.

7784562[/snapback]

 

Ja, gjør du dette,så er du iallefall sikker på at dynamo'n er gåen.... IKKE KOBLE FRA BATTERIET MED MOTOREN I GANG!.

Makan til svar,- skulle vel egentlig blitt tiltalt for drapsforsøk...

 

Hva er egentlig i veien med dette forumet her, så masse idiotiske svar på ett sted har jeg sjelden sett før.

 

Det kan ta livet av dynamoen, og gnistene kan antenne knallgassen som kommer fra batteriet når det lades. I verste fall sier det pang, og armen din er borte, og i tillegg mister du synet på grunn av all syren som kommer flygende

 

Mål spenningen over batteripolene med motoren i gang, og batteriet tilkoblet. På ca 2000 omdreininger skal det da være ca 14,4 Volt. Er det ikke det, så ligger feilen antagelig i dynamoen, det kan være så enkelt som slitte børster....

7785555[/snapback]

 

Eg meite sjølvsagt at han skulle kobla frå ledningen frå generatoren før han starta bilen, slik at han kunne vera heilt sikker på om feilen låg i generatoren eller i batteriet. Ikkje ledningen på batteripolen, men den som går frå generatoren.

Lenke til kommentar
Eg meite sjølvsagt at han skulle kobla frå ledningen frå generatoren før han starta bilen, slik at han kunne vera heilt sikker på om feilen låg i generatoren eller i batteriet. Ikkje ledningen på batteripolen, men den som går frå generatoren.

 

- Ja, og da kan være ganske så sikker på at generatoren har tatt kvelden i allefall...

En generator skal ikke gå uten "motstand" det er skadelig,- du kan være heldig og generatoren tar ikke skade av det, men det er høyst usikker.

 

En annen ting,- slik du svarte så var den mest innlysende framgangsmåten meget farlig.... Har du skrudd på bil noengang?

Lenke til kommentar

Eg er enig i at eg forklarte det første innlegget mitt dårleg, eg tok meg ikkje så lang tid til å skriva det, og di løysing for å testa generatoren var nok betre enn mi.

 

Eg har ikkje så mykje erfaring med bilar, men eg har ein del erfaring med elektro generelt.

 

Eg har aldri høyrt at det kan vera skadeleg å kjøyra ein generator på tomgang, er det noko spesielt for bilgeneratorar?

Endret av Kian_Alvane
Lenke til kommentar

Jeg har planer om å bytte dynamo på min bil, og sjekket i første omgang nypris.

 

12 000,- for en ny original dynamo ;) Børstene kostet meg 400,- for nye originale børster. Gjett hva jeg velger? :)

 

Det er selvfølgelig en ganske ekstrem pris, og i de fleste tilfeller koster vel en dynamo mellom 1 000,- og 2 000,- ny.

 

Kjøpe brukt er liten vits, da børstene etc. kan være like slitt på den du kjøper.

Lenke til kommentar
Jeg har planer om å bytte dynamo på min bil, og sjekket i første omgang nypris.

 

12 000,- for en ny original dynamo ;) Børstene kostet meg 400,- for nye originale børster. Gjett hva jeg velger? :)

 

Det er selvfølgelig en ganske ekstrem pris, og i de fleste tilfeller koster vel en dynamo mellom 1 000,- og 2 000,- ny.

 

Kjøpe brukt er liten vits, da børstene etc. kan være like slitt på den du kjøper.

7790943[/snapback]

 

 

om du kjøper brukt på f.eks en seriøs opphugger, så får du som oftes deler som dynamo, starter mm. ferdig overhalte. Her får man også 3 månder garenti på en del av den type deler.

 

---

 

Skal selv ha til Crysler diesel 96 mod.

 

Har ikke fått gjort en dritt i dag. Mye snø og masse annet som skal gjøres.. (fikk meg noen billige piggdekk til arbeidsbilen så er reddet for nå ;) )

 

Stikker innom her og forteller hvordan det gikk senere i uka/helgen. :)

 

Takk for all hjelp/info så langt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...