Gå til innhold

Smalfilm super 8

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har mye 8 mm smal film liggende fra min barndom. Jeg lurer på om det finnes noen gode måter å få de digitale? Får og kunne oppbevare de, og kunne vise de på et anna medium enn den gammel fremviser, som sikkert tar kveld snart... :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste fotobutikker bør kunne hjelpe deg med det. Men det er store kvalitetsforskjeller på bildet. Spør i butikken hva slags maskiner det er, og om de er relativt nye. Du bør styre unna ELMO maskiner, og andre gamle maskiner (disse har gjerne bare halv oppløsning, blasse farger og mye hopping og flimring). Det er også viktig at det er en manuell overføring, at det sitter en person og konstant følger med for å forhindre at eksponeringen blir helt på bærtur, og at mye støv setter seg fast i filmporten. Om filmen begynner å hoppe, kan man da også stoppe overføringen og fikse hoppingen før man fortsetter.

Der jeg jobber har vi helt nye maskiner til denne bruken, og kvaliteten blir meget bra. Jeg ble mildt sagt meget overrasket når vi kasserte de gamle Elmo maskinene til fordel for nyere maskiner. Kvalitetsforskjellen var enorm.

Ta en tur til dine nærmeste fotobutikker og spør :) Pris er vanskelig å si, da det kommer an på lengde, hvilket medium du vil ha det på, om det er mange små ruller (10cm i diameter) eller mye skjøter. Priseksempler er 685 for en time, 1260 for to timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...