Lizziezia Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Hei Jeg har tenkt til å gå til innkjøp av en blitz til mitt Canon EOS 350D. Jeg har sett både på Canon Speedlite 430EX og 580EX som har begge fått gode omtaler. Hvem bør jeg egentlig velge?
Black Star Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Blir som å spørre "hva er best av syltetøy og ost". Det kommer helt an på deg. 430EX er stort sett bra nok til det meste, mens 580EX er nødvendig hvis du skal ta bilder i større haller. 580EX har også muligheten til å fungere som masterblits, med andre 580EX eller 430EX blitser som slaver (i et multiblitsoppsett). Vil du styre 430EX blits(er) uten en 580EX må du ha en ST-E2 som koster noe over tusenlappen. 580EX er også mer avansert på flere områder. Men som sagt holder 430EX stort sett til det meste. For å si det sånn, når du ikke vet hvem du trenger, og heller ikke lister opp spesielle kriterier, så er jeg ganske sikker på at 430EX er mer enn bra nok til ditt bruk.
JPTvete Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Hei Jeg har tenkt til å gå til innkjøp av en blitz til mitt Canon EOS 350D. Jeg har sett både på Canon Speedlite 430EX og 580EX som har begge fått gode omtaler. Hvem bør jeg egentlig velge? 7769899[/snapback] Mye klokt sagt fra Afseth her. Jeg har begge det her er snakk om, og det er som Afseth sier: Begge er gode nok i de fleste situasjoner. Om du ikke skal bruke blitsen på manuelle innstillinger noe jeg tviler på at du skal, så er det liten forskjell på de to. Begge er sinnsykt mye bedre enn den innebygde i 350D. Lykke til
erlendhagen Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Eg hadde heller ikkje så god greie på dette, men tenkte slik: Når pengane er betalt og borte, så er det ikkje så nøye om det var 2500,- eller 4000,- en brukte... No er eg iallefall fornøyd bruker av 580'en, og veit med meg sjølv at det ikkje kan bli særlig bedre. Blitzen er kjempegod. Den heng med 30D'en min både i hurtige seriefoto og når eg vil lyse opp store rom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå