Gå til innhold

d40, 350d eller d70s?


Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har sett litt rundt og jeg tror dette er de beste prisene, men hvilket kamera er best?

d40 med 18-55 dx til 5290

en eu modell 350d til 4999 med 18-55mm kit

eller d70s med 18-70mm dx til 6499

( se: JapanPhotos butikk , finns det bedre priser andre steder så si ifra ;) )

 

D70s er kansje det beste kameraet, etterfulgt av 350d og d40?

Men 350d er jo faktisk billigst, men dette er en eu modell, noen som vet (eventuelt) hvilke ulemper dette medfølger?

Eller er 18-70mm linsa verdt prisforskjellen? Kan noen fortelle meg hva dx vil si?

 

D70s syns jeg sitter litt bedre i hånda enn 350d(har ikke prøvd d40), men har ikke så veldig store hender så jeg synes 350d sitter greit nok for meg.

 

Det er mulig at jeg venter en stund med kamerakjøpet, hvilke modeller tror dere kan falle i pris?

Kan 350d og d70s bli stort billigere, eller er det stor sjanse for at de blir borte fra markedet?

Tenker at de gode tilbuda kansje blir borte en stund hvis disse kameraene blir borte.

 

Blei litt surrete dette her, men jeg håper noen har et par synspunkter og dele :D

 

Mvh Per Johannes

Endret av P.E.R.J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :)

Jeg har sett litt rundt og jeg tror dette er de beste prisene, men hvilket kamera er best?

d40 med 18-55 dx til 5290

en eu modell 350d til 4999 med 18-55mm kit

eller d70s med 18-70mm dx til 6499

( se: JapanPhotos butikk , finns det bedre priser andre steder så si ifra ;) )

 

D70s er kansje det beste kameraet, etterfulgt av 350d og d40?

Men 350d er jo faktisk billigst, men dette er en eu modell, noen som vet (eventuelt) hvilke ulemper dette medfølger?

Eller er 18-70mm linsa verdt prisforskjellen? Kan noen fortelle meg hva dx vil si?

 

D70s syns jeg sitter litt bedre i hånda enn 350d(har ikke prøvd d40),  men har ikke så veldig store hender så jeg synes 350d sitter greit nok for meg.

 

Det er mulig at jeg venter en stund med kamerakjøpet, hvilke modeller tror dere kan falle i pris?

Kan 350d og d70s bli stort billigere, eller er det stor sjanse for at de blir borte fra markedet?

Tenker at de gode tilbuda kansje blir borte en stund hvis disse kameraene blir borte.

 

Blei litt surrete dette her, men jeg håper noen har et par synspunkter og dele :D

 

Mvh Per Johannes

7753957[/snapback]

 

 

Hei!

 

DX vil si at objektivet er tilpasset det mindre bildeformatet som de fleste digitale speilreflekser bruker, og at det da ikke kan brukes på et kamera med film eller fullformat (24x36mm).

 

Hva med Canon EOS 400D? Den er ikke mye dyrere enn D70. Har den selv, og er kjempefornøyd med den. Den har en del viktige oppgraderinger fra 350D, som raskere og mer lysfølsom autofokus, støvfjerning, større skjerm osv.

 

Stig

Lenke til kommentar
DX vil si at objektivet er tilpasset det mindre bildeformatet som de fleste digitale speilreflekser bruker, og at det da ikke kan brukes på et kamera med film eller fullformat (24x36mm).

7755893[/snapback]

Litt som EF-S mener du? ;) Det er uansett ikke spesielt relevant for spørsmålet.

 

Er 18-70 DX mye bedre enn 18-55 DX eller EF-S 18-55? Jeg mener ja. Skarphet, zoomomfang, lysstyrke, kromatisk aberrasjon, kontrast, fargegjengivelse... you name it. Den er bedre over hele linja, og yter faktisk helt akseptabelt vidåpen. Det er det ikke mange billige zoomer som gjør.

 

D70s er gammelt i denne sammenheng, men det eldes med verdighet, og ser man bort fra at 350D har to forholdsvis verdiløse megapixler ekstra, så er D70 klart mer avansert. Spotmåling av lys og innebygd trådløs blitzstyring er to vesentlige punkter.

 

Det som eventuelt taler for D40 er at det er svært nybegynnervennlig. Menyene er nesten bygd opp som fotokurs. :) I tillegg gir det trolig den beste bildekvaliteten rett ut av kamera dersom du ikke ønsker å etterbehandle bildene.

Lenke til kommentar

Hei, er nikons 18-70 bedre enn kit objektivet til 400d(er vel samme 18-55 som 350d?)

Jeg tror at d70s er godt nok for meg selv om det begynner å bli "gammelt", men jeg er ikke så godt kjent med 400d, har den mange funskjoner som kan være verdt forskjellen når det gjelder objektiv?

 

Med tanke på brukervennlighet så er jeg godt kjent med blender, lukkertid, hvitbalanse osv. så hvis menyene på de andre kameraene går kjapt og greit og bla i, så tror jeg det fungerer. :yes:

 

Har hatt et ganske avansert kompaktkamera en stund, og det er egentlig bra, men du verden så frustrert jeg blir over det hvis jeg bruker et speilrefleks i 15 min. og så går over til mitt! Kompaktkameraer mangler noe vesentlig, tror kansje det er følelsen av kontroll... ;)

 

Edit: Til Anew, det med bildekvalitet rett ut av kameraet, er det ikke bare og stille opp skarphet, fargemetning og kontrast i kameraet?

Kan man ha flere lagra settings i kamera, tenker på å ha f.eks. nr1 som snapshot-modus med varme farger osv. og en nøytral modus for bilder som skal etterbehandles?

Endret av P.E.R.J
Lenke til kommentar

400d er en oppgradert 350d. Det er visse forbedringer ute og går, og spesielt den oppgraderte autofokusen er verdt litt penger, men det er det samme EF-S 18-55 kitobjektivet som følger med. EF-S 18-55 er kanskje tidenes mest utskjelte kitobjektiv (kjempebra til prisen, men det koster nesten ingenting).

 

Når det gjelder etterbehandlingen i kameraet, så er det ikke bare å justere opp standardinnstillingene. Spesielt gjelder dette støyreduksjonen, som i D40 er to generasjoner nyere enn D70. Det gjelder også resten av signalbehandlingen i kameraet.

 

Jeg skjønner veldig godt hvorfor du blir frustrert over kompakten din... Har vært der selv. :)

 

Edit: Så et spørsmål jeg ikke svarte på. Når det gjelder ulike presets for ulike situasjoner, så er i det minste svaret et slags nja for D70. Motivprogrammene og grønn auto har egne innstillinger for hvert program, og så kan du ha én innstilling for PASM. Selv bruker jeg bare raw, så det er uten betydning for meg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kompakt kan være horribelt, hvertfall om det begynner å dra på åra...

 

... Jeg er nok et Nikon-hue, men akkurat i denne sammenhengen så ville jeg gått for D70s... bildekvaliteten med 18-70mm på D40 og D70s er omtrent identisk, dog har D40 bedre støyreduksjon.

 

Og når man tenker på bildekvaliteten man får med 350D/400D + EF-S 18-55 vs. D40/D70s med 18-70mm .. så svinger det definitivt i nikons favør.. 6500 er faktisk billig for D70s kit, jeg ga 8000kr i slutten av oktober (dog hos rahaugen i skien, ikke JP) .. og jeg syntes 8k var mye kamera for penga...

Lenke til kommentar

Men selv om d40 er nyere, og har nyere signalbehandling i kameraet(har det noe å si for raw?), er likevel d70s et bedre kamera?

Tenker at i så fall så er det verdt 1300 ekstra for bedre kamera ogbedre optikk? I tillegg så er vel det at fokusmotoren er i selve kameraet verdt noen kroner...

Lenke til kommentar
DX vil si at objektivet er tilpasset det mindre bildeformatet som de fleste digitale speilreflekser bruker, og at det da ikke kan brukes på et kamera med film eller fullformat (24x36mm).

7755893[/snapback]

Litt som EF-S mener du? ;) Det er uansett ikke spesielt relevant for spørsmålet.

 

7756275[/snapback]

 

 

Hvis du leser spørsmålet fra trådstarter, vil du se at han faktisk spurte om hva DX betyr.

 

Stig

Lenke til kommentar

d40 vs d70

d40 lever bedre jpg kvalitet rett ut av kameraet.

d70 er beregnet for "drevne" folk, da det krever tid å sette seg inn i ting. d40 leveres med mange forhåndsstilte program som gjør det lett for hele famililen å komme igang.

D40 veier nesten halvparten av d70.

og 18-70 er dog ikke veldig mye bedre enn 18-55

Lenke til kommentar

At D70 er beregnet for "drevne folk" og krever tid til å sette seg inn i er bare vås. D70 har "motivprogrammer" som alle amatørkameraer. D40 har bare et "barneprogram" og den berømmelige "grønn auto uten blitz" i tillegg til de 6 på D70. D70 er imidlertid et kamera å vokse med. Man kan bruke tid på å sette seg inn i det.

 

Muligheten for å få "grid lines" i søkeren på D70 er forøvrig et kjempepluss. Utrolig nyttig til å få rett horisont ol.

 

Fokusmotor i huset er et pluss, men jeg syns ikke det skal være noen show stopper at D40 ikke har det - 3 av mine 5 objektiver er avhengige av den, men de 2 som ikke trenger den er de jeg bruker mest (18-70 og 30/1.4).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
og 18-70 er dog ikke veldig mye bedre enn 18-55

7764027[/snapback]

 

Dette er bare vås! 18-70 er betraktelig bedre, definitivt verdt pengene.

 

D40 er et bra kamera, leverer gode bilder (like gode som D50/D70s), og har nyere lcd-skjerm (2.5" vs 2"), men mangler fokusmotor og endel muligheter du har på D70s - mulighetene forsvinner ikke fra D70s selv om du ikke har satt deg inn i de enda - men når du kjøper et kamera som D40 så vil du antakeligvis vokse deg ut av kapasitetene til kameraet ganske fort, og da angrer du på at du ikke gikk for D70s eller D80.

Lenke til kommentar
Guru eller ei - det står endel faktaopplysninger der om forskjellen mellom kameraene som  ihvertfall jeg finner interessant.

7763423[/snapback]

Ken Rockwell presenterer sjelden (det har skjedd, men sjelden) fakta uten en kraftig subjektiv slagside. Det er også tilfelle i D40-artikkelen.

Lenke til kommentar
Ken Rockwell presenterer sjelden (det har skjedd, men sjelden) fakta uten en kraftig subjektiv slagside. Det er også tilfelle i D40-artikkelen.
La meg minne om at dette ikke er en Ken Rockwell-diskusjon. Vi har hatt nok av de på forumet før, og dere finner sikkert mye å krangle om i andre diskusjoner om akkurat han :) On-topic nå, ellers må jeg finne frem "slett"-knappen ;)
Lenke til kommentar

Wibla sier at d40 og d70s tar bilder med omtrent lik kvalitet, hvis de bruker samme objektiv, men villle ikke d40 med 18-70mm blitt dyrere enn d70s som har det som kit objektiv?

 

Angående motivprogrammer, så bruker jeg nesten aldri noe annet enn "program"(p) på mitt kompakt kamera, og hele poenget for meg med å kjøpe speilrefleks er jo den manuelle kontrollen man får ;), så jeg tror ikke det er noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...