Gå til innhold

Kjøp av ny stasjonær PC - Videoredigering +++


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger hjelp nå, så hadde vært greit om noen tok seg tid til å svare. Fortsatt mye jeg ikke har fått svar på her.

Siterer meg selv:

1. Hvordan kan det minnet være raskere enn det jeg valgte ut når timingsene på Kingstonsettet (som ligger i handlekurven nå) har timings på 4-4-4-10 og settet du snakker om har 4-4-4-16? Det OCZ-settet har høyere frekvens, men også høyere timings. Hvilket er egentlig best? Noen andre som har meninger? Trenger kanskje ikke så høy frekvens når jeg ikke skal overklokke. Da har jeg vel heller bruk for timings?

7775545[/snapback]

Altså, hvilket minne ville dere valgt av

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch.

og

Kingston HyperX 2GB 675MHz DDR II DIMM? Eller kanskje et helt annet?

 

2. CPU-kjøler:

Trenger jeg det? Går det fint i kabinettet? Om jeg skal ha CPU-kjøler, hvilken? Virker som om Thermaltake Big Typhoon og Scythe Ninja får mye skryt.

 

3. Kabinett:

Har foreløpig valgt ut Lian Li PC6070 PC6070BSCANDV2.

Er dette et bra kabinett eller ville dere valgt noe annet? Og jeg kommer til å bruke endel firewire. Må jeg bak PCen hver gang jeg skal bruke firewire da? Hvis jeg må det vil det være litt tungvindt for meg. Fins det i tilfelle noe måte å få em firewireport foran?

 

4. Minne:

Er veldig usikker her. Noen sier det ene, noen sier det andre. Noen som kan finne et godt sett med 2 GB minne på netshop? Skal ikke overklokke.

 

Også trenger jeg en DVD-brenner og DVD-spiller, om noen kunne funnet noe bra der.

7781938[/snapback]

 

Gjerne se gjennom handlekurven og se om det er noe annet dere ville valgt enn de nåværende komponentene også!

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

OCZ, PC6400, 4-4-4-16, 1.885,-

Kingston, PC5400, 4-4-4-10, 2.175,-

OCZ er rimeligere og kjører 800MHz, forskjellen i timings er knapt målbar.

 

Skal du ikke overklokke, så trenger du ikke raskere minne enn PC4200.

f.eks denne her, som er CL3 til 1.525,-

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=30035

 

Hvis du har tenkt å bruke minnet ved en senere oppgradering, så ville jeg kjøpt PC5300 minimum, fordi neste generasjon prosessorer kjører høyere FSB.

 

--

Boxedkjøleren til Intel har ikke spesielt lavt lydnivå. Jeg ville ha kjøpt Ninja+ kjøleren, da den kjøler bra, og kan i mange tilfeller kjøres passivt. Men det kommer ann på luftflyten ellers i kabinettet.

 

--

Skal du ha firewire i front på Lian-Li kabinettet, må du kjøpe et frontpanel av et eller annet slag. Eneste jeg fant hos Netshop var denne her.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=7064

Eller lage deg selv, ved hjelp av f.eks frontpanel fra et gammelt kabinett.

 

Skal du ha kabinett med firewire i front, kan du se på f.eks Antec P180B

https://prisguiden.no/product.php?productId=49712

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, FBEN!

 

1. Tror jeg velger den OCZ-rammen jeg. Et par hundelapper fra eller til spiller ikke så veldig stor rolle, og da har jeg ihvertfall godt nok ram.

 

2. Scythe+, hva er det? Er det den som heter Scythe Ninja Plus du tenker på? Kan du evt. gi meg direktelink på den i prisguiden? Også er det jo viktig at netshop har den, for alt skal bestilles derfra. Og hva mener du med at den kan kjøres passivt?

 

3. Hm, det med firewire ble vanskelig det. Er det noe andre kabinetter med firewire i front dere synes er gode? Er kanskje ikke det Lian Li-kabinettet så bra? Synes det Lian Li-kabinettet er så pent, og Lian Li har fått så mye skryt men det med firewire er et lite minus. Finnes det ikke et slikt frontpanel med KUN et par firewire-porter eller noe da? Eller noen som har noen andre metoder kanskje?

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Her fant jeg et Lian Li-panel: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=34668

 

Det så jo veldig fint ut, men problemet er at det ser ut som at det er kun i sølv!

På det panelet ser jeg at det også er mic-inngang osv. så det panelet så egentlig veldig fint ut til mitt bruk. Men ser at det er inngang for mus i front. Det er mulighet for mus bak kabinettet også ja? Det er ikke aktuelt å plugge inn musa i front av kabinettet.

 

Alt i alt, kabinettet ser veldig fint ut, ihvertfall om jeg får firewireinnganger og gjerne mic osv.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Hmm, var da lite liv her nå. Er ikke sånn jeg kjenner hw.no-forumet!

7819678[/snapback]

 

Prøv å tælle sammen alle spørsmålstegnene i dine tråde. :hmm:

 

De fleste av dine spørsmål gælder andre ting end det topic tilsir og du bør derfor lage ny(e) tråde om alt det annet du lurer på (eller bruk søkefunksjonen).

 

I de 12 dager der er gått siden du startet denne tråd - ku du ha letet opp (ved hjelp af søkeknappen/google) stort sett alle svarene på dine spørsmål - Ja du ku tilmed ha lest i gennom den haug med fine guider for PC-byggere her på hw.no (og andre plasser).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Ville satt pris på litt konstruktiv krtikk... Du svarer ikke på spørsmålene mine, _sindre_.

7818757[/snapback]

 

Litt av problemet med denne tråden er vell rett og slett at stiller alt for mange og utydelige spørsmål på en gang. Dette kan nesten virke som litt stress å svare på, så mange gjerne ikke gidder å ta seg det bryet.

 

Når det gjelder firwire, så ser jeg ingen annen grunn til å ha dette enn hvis du har videokamerar eller andre ting som ikke har usb-tilkoblingsmuligheter. Usb er nemlig raskere enn firewire i vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Skal gi deg en god løsning på firewire. Bruk en hub. Det finnes kombihub med usb og firewire, eks. denne fra Komplett. Du vil alltid få behov for ekstra USB-porter lett tilgjengelig og da helst med egen strømforsyning. Supert for å tilkoble minnekortlesere, fotoapp, mp3, mobil, spillkontroller etc.

 

Selv har jeg lydkort fra Creative med egen breakout box som har firewire port (Audigy 2 Platinum eX), og er enig i at det er funksjonelt med tilgang i front.

 

Edit: Ser at du også skal kjøpe kortleser. Dersom du skal ha kabinettet lett tilgjengelig kan du jo kjøpe et io-panel med alt inkludert. Sjekk at du får plass til dette i front av kabinettet. Microplex har et som bl.a. har kortleser, usb og firewire innganger.

 

Sunbeam IO-panel med firewire

 

Test av Sunbeam io panel her

Endret av aiwuser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...