Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Insert systemdisk / korrupt winload.exe

Anbefalte innlegg

HW:

Asus A8N Premium (S939)

64 3700+ / X2 4600+

Twinmos DDR400 512*4

S-ata WDC 40gb raptor (systemdisk) + 1-s-ata +2ide + 1ekstern

XFX 7600gt xxx

Benq 1650

PSU: Sweex 450W

Kjører Vista Ultimate RTM. Vista fungerte flott i noen uker, men så kom problemene. Plutselig da jeg skulle starte maskinen på nytt en dag fikk jeg opp: Please insert system disk and press enter. Er litt vandt med dette fra XP, så jeg bare bootet fra vista dvd'en for å starte windows. men dette begynte å bli litt irriterende så kjørte en "repair" hvor det stod sucessful uten at det hjalp noe. Prøvde så å sette tilbake date and time for kanksje å komme unna problemet - hjalp ikke!

Så, like før jeg skulle sette i ny CPU (fra 3700+ til X2 4600+) skulle jeg bare restarte dataen men får da opp Enda en ny feilmld hvor det står noe som: vista cannot load, due to possible hardware and software change. Noe som ikke stemmer, da jeg ikke har byttet CPU'en ennå :\ Dette pleier å gå greit med en "repair", men når jeg prøver å gjøre det med lokaldisken står det available space som 0 kb, ikke 40gb som det skal være.

Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, noe som har noen fantastiske ideer?

Blir supertakknemmelig hvis jeg/vi får fikset dette =]

Endret av Lil-H
Videoannonse
Annonse

Det jeg måtte skrive var "bootrec.exe /fixboot eller fixmbr. det stod det skulle funke, men det gjør det altså ikke

Jeg prøver en repair og hvis jeg leser diagnosen står det at det Windows-booten ikke fungerer. hmm

Har prøvd chkdsk også, men stod ikke om noen ødelagte sektorer

Prøvde også Help-kommandoen, men den ga ingen svar ...?

er virkelig blank jeg ass

Ny update: har søkt fram og tilbake og tror jeg kan bruke "bcdedit /import..." for å imporere winloader.exe fila, men fra HVOR? og hva er den eksakte kommandoen for å gjøre denne :| ?

den skal til \windows\system32\winloader.exe

eller skal jeg kunne klare å "bcdedit /create..." en ny winloader?

UPDATE: har koblet bort alle IDE-diskene så nå står jeg igjen med S-ATA-diskene, men ingen av dem vises når jeg prøver på "repair".

Finnes det noen måte å installere s-ata drivere på?jeg trodde det allerede lå inne.. hmm

Tar jeg ikke feil finnes de på XP cd'en, men er det smart å bytte mellom OS'er bare for å få installert noen drivere??

Går helt i surr nå jeg ass :thumbdown:

Endret av Lil-H

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...