Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem ut av intet. Et eventyr innen PCproblemer.


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg har kjørt min IC7 med P4 2.6 @ 3.25, 2 x 256 Geil PC3500 og Geforce 7800 GS(Seagate Harddisk og Chieftec 360W PSU) feilfritt nå siden jeg kjøpte skjermkortet.

En dag uten å ane fred eller fare fryser PCen med FM og VLC oppe. Greit tenker jeg, og setter ned til 240 (5:4 forresten). PCen fryser nå ved POST. Jeg skrur av PSU og kommer inn igjen, men fryser nå i BIOS. Dette er veldig ulikt PCen så jeg skjønner ingenting, det viser seg så at eneste måten jeg kommer inn er ved å holde on-knappen inne til den skrur seg av, for så å skru den på. Bruke svenskeknappen gjør at jeg ikke får bilde.

 

 

Jeg har opplevd lignende før og opplevde da at PCen frisknet til hvis jeg tok ut èn RAM-brikke(dette var dog med 9800pro). Samme skjer denne gang og jeg tenkte at det var minnet som begynte å streike, føk ned på datakjeden og kjøpte ny RAM (2 x 512 Corsair). Bytter RAMen og venter i spenning, men som alle datamennesker vet er ingenting lett. Den fryser før jeg har sjansen til å komme inn i BIOS og et lett dyrisk hyl følger.

 

Jeg skrur av og på, trekker ut ledninger, setter alt sammen på nytt, vasker for støv, og bytter strømkabel til GFX, dette viser seg å være drømmeløsningen. Den primer og er helt fin, inntill jeg fyrer opp FM igjen, da fryser den gang på gang. Etter en kræsj nå så virker det som om PSUen sliter, hver gang jeg trykker på on får jeg kanskje 2 sekunder med aktivitet, før den dør ut. Som en påhengsmotor som ikke helt vil starte. Jeg sjekker så alle kablene og ser at det er svimerker på "hovedledningen" (altså den med flest pins som er strømmen til selve HK).

 

Kan dette bety at det er PSUen som er synderen her? Eller er det mer sannsynlig andre ting? Jeg har prøvd med èn brikke, to brikker, i alle slots og med alle spenningsvariasjoner. Jeg har til og med underklokket og kjørt 3-3-3-8 timings, uten at det hjelper. Av og til har jeg 100 som FSB etter en skikkelig kræsj, hvis det skulle ha noe å si. Er utrolig frustrert, og for alle som bor i osloområdet vanker det pils/coca cola i belønning for all hjelp.

 

MVH Npt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant nå ut at maskinen var stabil lenger i veldig underklokket tilstand (150/150 3-4-4-8), men den kræsjet fortsatt... CPUen kom til test 25 eller noe i Prime95 så jeg tror ikke det er den som sliter, vanligvis pleier jeg å få feilmld før den tid.. Kan det være HK som har blitt dårlig eller PSU som er ustabil?

Lenke til kommentar

Maskinen virket nå lenger enn normalt med den vanlige RAMen min, og jeg trodde ting ordnet seg, men da jeg kom hjem etter jobb stod den med blåskjerm og "PFN_LIST Fault" eller noe lignende..

 

En annen rar ting er at hvis jeg starter, går i BIOS og tar save and exit, så låser den seg før post. Trekker jeg ut kabelen bak/skrur av PSU og så på igjen, så kommer jeg forbi post... Maskinen låser seg forresten etter alt fra 5-20 minutter i windows.

 

Peker mer og mer mot enten PSU eller HK iom at feilen forekommer ved underklokking og. Skal prøve med annen PSU så fort som mulig, men jeg håper virkelig det skjerper seg da..

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har hatt tilsvarende problem, to ganger(!?), som du beskriver(det går greit en stund, den fryser litt her, så litt før, men så fryser den etterhvert i bios), men med en IBM laptop. Jeg sendte den til verksted og de sa at det var hovedkortet som var defekt og byttet det, begge gangene. Problem løst.

Så det kan jo rett og slett være det?

 

Lykke til og håper det løser seg :)

 

Greb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...