Gå til innhold

Bruke pcen som hjemmeside

Danny92

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har hørt at man kan bruke ipen sin som hjemmeside på en måte men jeg finner ikke ut ossen. Er det et prgram eller noe ? hadde vært tekknemlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du sette opp en webserver hos deg selv, som du legger inn hjemmesidene på.

For å få tilgang til denne utenfra, må du ha en fast ipadresse eller en router som støtter DynDns el.

Du kan kjøre webserver både på windows og linux. Særlig på linux er det mange muligheter, men dette er det mange som kanmye mer om enn meg som primært er windowsmann. På windows er nok det vanligste å kjøre IIS som er en del av windows serveroperativsystemer.

For hjemmebruk er nok linux å foretrekke, siden det er gratis. I såfall får du nok lettere svar om du spør i en linuxgruppe.

Skrevet

Jeg mener på den pcen jeg siter på dagli den er nesten altid på og den kjører windows xp SP2. Jeg har prøvd linux før, men det på en pc som ikke er internet på. Jeg har fast ip!

Skrevet

Dersom du har XPpro, er det ikke noe problem å installere IIS. Når det gjelder home versjonen er jeg ikke sikker. Begrensningen i XP versjonen ligger i maks 10 samtidige tilkoblinger.

For å legge til IIS, går du til kontrollpanel - legg til/fjern programmer - legg til/fjern windowskomponenter - internett information services (IIS)

Etter å ha lagt til IIS, kan du gå til kjør og skrive "inetmgr" Da får du opp administrasjonsgrensesnittet for IIS. Her må du opprette nettstedet ditt.

For at andre skal kunne aksessere webserveren fra utsiden, må du forwarde port 80 til serverens ipadresse, i routeren.

Da skal man fra utsiden kunne se nettstedet ditt i nettleseren ved å skrive: http://ipadresse/nettstednavn

Skrevet

He he - det er fordi 127.0.0.1 er din egen maskin :-)

Skal andre få tilgang, må vi ha ip'n din, og du må åpne port 80 i ruteren din. Du bør også besøke www.dyndns.com eller tilsvarende og få deg noe som er enklere for andre å huske en ip'n.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...