Gå til innhold

Innstillinger til LE40N71B


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har skaffet meg lcd-tven LE40N71B. Det jeg lurer på, er om det finnes noen som har tven, og kan komme med bra innstillinger. Jeg bruker HDMI inngang fra dvd-spilleren til tven.

 

Kontrast: ?

Lysstyrke:?

Skarphet: ?

Farge: ?

Fargetone: ?

 

Hvilke oppsett gir best bilde. Et bilde uten støy. Innstillingene som fulgte med tven ga ganske mye støy, noe som er ganske irriterende.

 

Jeg har også fått tak i HDTV Calibration wizard, uten at jeg synes bilde ble noe særlig godt. Etter kalibreringen var det også mye støy på tven. Kan støy skyldes noe annet, enn innstillingene? Skal lcd-tven være helt støyfri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har skaffet meg lcd-tven LE40N71B. Det jeg lurer på, er om det finnes noen som har tven, og kan komme med bra innstillinger. Jeg bruker HDMI inngang fra dvd-spilleren til tven.

 

Kontrast: ?

Lysstyrke:?

Skarphet: ?

Farge: ?

Fargetone: ?

 

Hvilke oppsett gir best bilde. Et bilde uten støy. Innstillingene som fulgte med tven ga ganske mye støy, noe som er ganske irriterende.

 

Jeg har også fått tak i HDTV Calibration wizard, uten at jeg synes bilde ble noe særlig godt. Etter kalibreringen var det også mye støy på tven. Kan støy skyldes noe annet, enn innstillingene? Skal lcd-tven være helt støyfri?

7731404[/snapback]

 

Slenger meg på her. Har en LE40S71 og ønsker gjerne også å vite hvilke innstillinger som gir best bilde. Er sikkert ikke et fasitsvar her, men noen tips er jo greit å ta med seg.

 

Akkurat nå bruker jeg selv:

 

Kontrast: 84

Lysstyrke:74

Skarphet: 29

Farge: 49

Fargetone: NORMAL

 

Er litt usikker på om dette egentlig er så god innstilling. Har også forsøkt meg med HDTV Calibration Wizard, men fått litt varierende resultat. Tror det har noe med at det nok er forskjell i å kalibrere DVD-bilde kontra et TV-signal. Må muligens justere slik at man har en profil (f.eks. Dynamisk) til TV-signaler og "Standard" når man skal se DVD. Akkurat nå bruker jeg samme innstillingene til både TV og DVD. På DVD ser det bra ut, men TV-signalene må jeg muligens justere litt på. Kan være en utfordring siden alle kalibreringsproduktene som er på markedet forutsetter bruk av en DVD-spiller. Da blir det jo egentlig DVD-signalene man kalibrerer for, og ikke TV-signalene. Det vanskelige er å vite hva som er "riktige" farger...

Lenke til kommentar

Hei johanch.

 

Jeg kjøpte også samme TV hos komplett forrige uke og har heller ikke endelig fått justert innstillingene. Tror ikke jeg er så langt unna de samme innstillingene som du viser til. NRK og TV2 (hovedkanalene) blir veldig bra mens TVNorge og noen andre kaneler blir noe mere dårlig. Det virker som det kan ha noen med kvaliteten på sendingene?

 

Hva med skjermstørrelsen/formatet? TV'en får signaler fra paraboltuneren hvor man på fjernkontrollen kan velge ulike skjermformater likedan som på TV'en.

 

Jeg har satt TV'en på autoformat mens paraboltuneren står på 16:9. Antar at dette blir riktig? Hva har du gjort?

Lenke til kommentar
Kan være en utfordring siden alle kalibreringsproduktene som er på markedet forutsetter bruk av en DVD-spiller. Da blir det jo egentlig DVD-signalene man kalibrerer for, og ikke TV-signalene.

Om du har tilgang til svensk TV har de fortsatt prøvebilde om natten. Tror det kan brukes til å stille kontrast og slikt, ihvertfall. Ellers er det desverre ikke noen fasit på hva som gir best bilde. Det varierer litt fra TV til TV, og rom til rom.

Lenke til kommentar
Hei johanch.

 

Jeg kjøpte også samme TV hos komplett forrige uke og har heller ikke endelig fått justert innstillingene. Tror ikke jeg er så langt unna de samme innstillingene som du viser til. NRK og TV2 (hovedkanalene) blir veldig bra mens TVNorge og noen andre kaneler blir noe mere dårlig. Det virker som det kan ha noen med kvaliteten på sendingene?

 

Hva med skjermstørrelsen/formatet? TV'en får signaler fra paraboltuneren hvor man på fjernkontrollen kan velge ulike skjermformater likedan som på TV'en.

 

Jeg har satt TV'en på autoformat mens paraboltuneren står på 16:9. Antar at dette blir riktig? Hva har du gjort?

7732463[/snapback]

 

Jeg har satt TV'en til autoformat. Digital dekoderen står på 16:9. Så sånn sett er oppsett vårt likt. Tror også det kan ha noe med sendingene å gjøre. Hva er dine innstillinger på kontrast, farge osv?

Lenke til kommentar

Jeg har satt TV'en til autoformat. Digital dekoderen står på 16:9. Så sånn sett er oppsett vårt likt. Tror også det kan ha noe med sendingene å gjøre. Hva er dine innstillinger på kontrast, farge osv?

7732927[/snapback]

 

Jeg opplever at autoformat-innstillingen endrer seg av seg selv og går over til 16:9 etter kort tid med litt trykking mellom ulike kanaler.

 

Ellers er mine innstillinger slik:

Modus: Dynamisk

Kontrast: 80

Lysstyrke: 45

Skarphet: 75

Farge: 50

Fargetone: Normal

 

Ser vi har helt forskjellige innstillinger på lysstyrke og kontrast. Tror nok jeg må studere litt nærmere på innstillingene - kanskje kjøpe en slik kalibreringsdvd?

Lenke til kommentar

Ser nå at det har kommet inn tips som jeg kan teste. Veldig bra. :) Men det kunne vært greit, om flere av dere som har det samme tv eller en annen nokså lik modell, kunne skrevet inn sine innstillinger. Jo flere, jo bedre. Hehe. :D

 

Et spørsmål til. Hvordan mener dere de orginale innstillingene er på tv? Dynamisk, standard og film. Hvilken av de synes dere er best? Etter testen på dingz.no, så sier de at film-innstillingen var ganske bra. Jeg har en litt annen oppfatning. Jeg føler den innstillingen ga ganske dårlige farger ol, men det var den innstillingen som ga minst støy.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har satt TV'en til autoformat. Digital dekoderen står på 16:9. Så sånn sett er oppsett vårt likt. Tror også det kan ha noe med sendingene å gjøre. Hva er dine innstillinger på kontrast, farge osv?

7732927[/snapback]

 

Jeg opplever at autoformat-innstillingen endrer seg av seg selv og går over til 16:9 etter kort tid med litt trykking mellom ulike kanaler.

 

Ellers er mine innstillinger slik:

Modus: Dynamisk

Kontrast: 80

Lysstyrke: 45

Skarphet: 75

Farge: 50

Fargetone: Normal

 

Ser vi har helt forskjellige innstillinger på lysstyrke og kontrast. Tror nok jeg må studere litt nærmere på innstillingene - kanskje kjøpe en slik kalibreringsdvd?

7733267[/snapback]

 

Saga25: Har du kommet fram til noe mer fornuftig ang. innstillingene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...