Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen slår seg av helt uannonsert


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en forholdsvis ny maskin (ca. 3 måneder gammel) med følgende specs:

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2

NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX

Hitachi Deskstar T7K500 320GB SATA2 16mb

Sapphire Radeon X1900XT 256MB GDDR3, PCI-Express,ViVo

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Silver OEM

 

Det jeg sliter med er at av og til så slår maskinen seg av tvert, uten noe som helst forvarsel når jeg brenner DVD'er. Jeg bruker primært Nero (siste versjon) men har også prøvd andre brenner software for å se om det var det som var problemet.

Jeg har sjekket event loggen uten å finne noe. Det er kanskje ikke så rart da maskinen slår seg av helt plutselig.

 

Noen som har vært borti noe lignende og/eller vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har samme hovedkort som deg og det er et kjent problem at maskin fryser eller slår seg av helt ut av det blå. Dette er et kjent bios problem. Har du bios ver 1.0 så burde du oppgradere, det løser problemet (bios ver 1.4), ihvertfall problemet jeg hadde med min maskin.

 

Bruk MSI live update og oppgrader via windows. Har du Norton installert så virker ikke live update for bios.

 

Kan også ha noe med dette å gjøre, spesielt med tanke på at det skjer når du brenner dvd:

 

Sjekke denne

 

Om ikke oppgradering av bios hjelper, må du kanskje bytte den delen dem snakker om i artikkelen?

Endret av TriGem
Lenke til kommentar

Sjekk ting i forhold til strøm. Dersom du ikke mister garantien på maskinen om du åpner den, så ville jeg ha sjekket plugger; de til som leverer til hovedkort, og den til brenneren. Selv har jeg hatt et "plutselig av" problem pga gnissing på strømkabelen med 4 pinner som går til hovedkort. Bytt ut strømkabelen til brenneren, og napp av til HK og sjekk om de kan strammes litt (klemme sammen metallet inni plastpluggen), eventuelt om det er blitt sort der pga dårlig kontakt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
BIOS oppgrading fungerte ikke ihvertfall... dvs. det funka å flashe, men det fikset ikke problemet mitt.

 

Får prøve å endre på UDMA mode før jge eventuelt får prøve å få meg nytt mobo.

7730137[/snapback]

 

Kan se ut som du må returnere kortet ditt da.

 

Sjekket du serienr som sto i artikkelen mot ditt på hovedkortet?

Om det stemmer så er det vel nesten opplagt at du har et defekt kort.

Lenke til kommentar
Har ikke fått sjekket serienummer. Maskinen er kjøpt fra Komplett og de har satt den sammen og satt på klistremerke bak på kassa... regner med at det har med garanti å gjøre.

 

Så ja, det ser ut som jeg må returnere hele driten til Komplett. Fysj!

7741564[/snapback]

 

Fant ut at jeg hadde boksen til hovedkortet hjemme. Der står serienummeret. Og joda, det matcher det som stod på den siten som ble oppgitt tidligere. Da blir det å sende skuta tilbake da... *sukk*

Lenke til kommentar

Veit dette er litt off topic, men ville bare si TUSEN TAKK!

 

Har samme hovedkort, og har slitet med dette siden august måned...

Og de på komplett har ikke vært til mye hjelp heller.. Må betale 600 kr hos dem for å få bytta hovedkortet.

Selvbygd PC, men kjølepasta på cpu er som lim, og sist jeg bytta dro jeg cpu'en rett ut av socketen, og tør ikke det igjen :dontgetit:

 

Men nå skal jeg ta en telefon til komplett, og henvise til denne tråden, og artikkelen som ble linka til lengre opp, og se hva de vil gjøre med det!

 

Min erfaring er nok at de ikke gjør noe, men kan jo prøve...

 

Men igjen, tusen takk til alle som har tatt opp problemet, og spesielt til deg med artikkelen! (TriGem :love: )

 

Dunno1987

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sendte pc'en til Komplett og nå kommer den tilbake uten at de har fikset noe og jeg får en faktura på 750,- kroner! Great!

De testet med to CD brenninger og en DVD brenning samt CPU og RAM test uten å finne feilen.

 

Problemet er jo at shutdown skjer helt random. Det er inget mønster på det så testen de gjorde "kom seg unna" da... forferdelig irriterende!

 

Har forespurt MSI om dette og venter fortsatt på svar derfra.

 

Her er en link til forumene på MSI hvor det sies at dette er et kjent problem på endel MSI hovedkort:

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=100766.0

Lenke til kommentar

Legg inn Jmicron IDE driveren i Windows, og AMD Dualcore Optimizer.

 

Ops. JMicron driveren mangler ikke i enhetsbehandling. Den MÅ Legges inn.

 

 

Når det gjelder seren med HK med problemer, så er ikke dette reelt lenger, da alle kort som har den serien, men er kjøpt i løpet av de siste månedene, har vært inne hos MSI og fått byttet kondensatorer.

Endret av Privat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...