ntec Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 (endret) Brukerne på websiden min skal legge inn fødselsdatoen deres. I og med at jeg har enkelte brukere som er eldre enn 37 år, så kan jeg ikke bruke time(). Har dere forslag på andre måter hvordan jeg kan lagre fødselsdatoen, slik at jeg enkelt kan hente f.eks. hvilken måned en bruker er født i? Har sett googlet litt etter datetime, men fant ingenting stoff slik at jeg kan lære det fra bunnen av ;/ Takk for eventuell hjelp Endret 15. januar 2007 av ntec
ntec Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Skrevet 15. januar 2007 høres greit ut, men hviken metode bruker du hvis du skal hente ut år, mnd og dag for seg selv i hver side variabler? i databasen: yyyymmdd $year = ? $month = ? $day = ?
Mez Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 hva med mysql sin datetime? så kan du hent ut f.eks month(felt) osv.
ntec Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Skrevet 15. januar 2007 hva med mysql sin datetime? så kan du hent ut f.eks month(felt) osv. 7728132[/snapback] problemet er at jeg ikke skjønner meg så mye på det;O hvordan henter jeg ut år, mnd og dag fra datetime?
robgar Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 (endret) høres greit ut, men hviken metode bruker du hvis du skal hente ut år, mnd og dag for seg selv i hver side variabler? i databasen: yyyymmdd $year = ? $month = ? $day = ? 7728102[/snapback] <?php function splitYMD($date) { $year = substr($date, 0, 4); $month = substr($date, 4, 2); $day = substr($date, 6, 2); return array('y' => $year, 'm' => $month, 'd' => $day); } $date = 19891213; $date = splitYMD($date); # Viser året : = 1989 echo $date['y']; # Måneden = 12 echo $date['m']; # Dagen = 13 echo $date['d']; ?> EDIT: skrev om til en grei liten funksjon. Endret 16. januar 2007 av robgar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå