Gå til innhold

kan noen dele full-oppl. bilder fra 70-200 2.8L


Anbefalte innlegg

Kan noen dele noen skarpe fulloppløsnings bilder tatt med et 70-200 2.8L objektiv?

Er litt usikker på skarpheten med min.. (er mulig jeg overvurderer hvor skarpt det går ann at det blir)

 

bildene kan være av HVA SOM HELST, og trenger på ingen måte å være pene eller gode.. men skarpe bør de være.. gjerne av fugler på tynne grener osv.

 

Helst 8-10 MP ++ (har 400d selv)

 

på forhånd takk! :)

 

 

edit: utsnitt fra testfoto.. var litt lite lys.. er vel iso 800 eller noe slikt.

Bildet er cropped, men ikke skalert.

fokus er på fuglen til høyre

post-9815-1168806411_thumb.jpg

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
et bilde til.. fokus på maten..

cropped, men ikke skalert.

Litt høy ISO her også.

7722109[/snapback]

Litt mer metadata behøves for å kunne vurdere bildet ditt ordentlig...

7722181[/snapback]

 

nå klarte jeg å formatere kortet før jeg kopierte ut RAW-bildene.. Men det er sannsynligvis 1/200, 200mm, F2.8 ISO 800

Lenke til kommentar

Har du bildet i RAW-format tilgjengelig? Kan du rename RAW til f.eks ZIP og laste det opp her (vet det er stort)? Skulle gjerne sett dette i ekte størrelse.

 

Hvilket program bruker du for konvertering til JPG, eller er det JPG-utgaven fra kameraet du har lagt ut. Lagrer ikke 400D RAW og JPG i samme fil?

Lenke til kommentar
Har du bildet i RAW-format tilgjengelig? Kan du rename RAW til f.eks ZIP og laste det opp her (vet det er stort)? Skulle gjerne sett dette i ekte størrelse.

 

Hvilket program bruker du for konvertering til JPG, eller er det JPG-utgaven fra kameraet du har lagt ut. Lagrer ikke 400D RAW og JPG i samme fil?

7722264[/snapback]

 

vel.. som nevnt så har jeg ikke raw-filen lengre.. typisk.. Og bildet ER i "ekte størrelse" egentlig.. siden det ikke er resized. Men legger ut hele bildet som JPG.

 

400D lagrer RAW+JPG som 2 separate filer.

post-9815-1168808475_thumb.jpg

Lenke til kommentar
et bilde til.. fokus på maten..

cropped, men ikke skalert.

Litt høy ISO her også.

7722109[/snapback]

Litt mer metadata behøves for å kunne vurdere bildet ditt ordentlig...

7722181[/snapback]

 

nå klarte jeg å formatere kortet før jeg kopierte ut RAW-bildene.. Men det er sannsynligvis 1/200, 200mm, F2.8 ISO 800

7722203[/snapback]

Ok, det er mulig at det her er en kombinasjon av høy ISO, stor blender og muligens litt ustødig hånd på 1/200 dels sek på 200mm. Har selv f 4 utgaven av samme objektiv, og det er sylskarpt på stort sett alle blendere...

Lenke til kommentar
et bilde til.. fokus på maten..

cropped, men ikke skalert.

Litt høy ISO her også.

7722109[/snapback]

Litt mer metadata behøves for å kunne vurdere bildet ditt ordentlig...

7722181[/snapback]

 

nå klarte jeg å formatere kortet før jeg kopierte ut RAW-bildene.. Men det er sannsynligvis 1/200, 200mm, F2.8 ISO 800

7722203[/snapback]

Ok, det er mulig at det her er en kombinasjon av høy ISO, stor blender og muligens litt ustødig hånd på 1/200 dels sek på 200mm. Har selv f 4 utgaven av samme objektiv, og det er sylskarpt på stort sett alle blendere...

7722395[/snapback]

 

Får se om det kanskje blir bedre når solen titter frem..

Lenke til kommentar
ISO 1600 er nok en årsak ja. Ellers er croppen din ganske heftig i forhold til bildets orginale størrelse.

 

Tillot meg å kjapt gjøre en liten oppskarping og fjerning av støy. Dette ble ikke gjort optimalt, men du kan jo sammenligne de to croppene.

 

7722546[/snapback]

 

btw:

om objektivet ER ute av fokus.... Hvem sender man det til for kalibrering? og hva koster det eventuelt?

Lenke til kommentar

Først og fremts, det kan absolutt se ut som ditt eksemplar trenger en kalibrering. Så det på bildet du hadde lagt ut over Ålesund også, at skarpheten ikke var som den burde - selv om det ble regnet med pixler og cm.

 

Her er et testbilde for deg.

Riktignok med IS utgaven, men din uten IS er faktisk i teorien et hårstrå skarpere iflg enkelte som har studert pixler. I praksis er de vel like.

 

Dette er håndholdt på 1/60s, f/5.6 og ISO 400. 6 megapix kamera.

Har *ikke* lagt på skarphet på det utsnittet som er tatt. Det er rett fra RAW, så heller ingen 'in camera' greier heller.

Lenke til kommentar

tok en "batteritest" der man liner opp 3 batterier ved siden av hverandre (på skrå) og fokuserer på det midterste. Tok test med både 70-200 og tamron 17-50. Tamronen er tydlig skarpere.

 

Så da er spørsmålet:

til hvem sender man objektivet, og hvor mye vil eventuelt dette koste (vanligvis)? Denne er kjøpt brukt..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
tok en "batteritest" der man liner opp 3 batterier ved siden av hverandre (på skrå) og fokuserer på det midterste. Tok test med både 70-200 og tamron 17-50. Tamronen er tydlig skarpere.

 

Så da er spørsmålet:

til hvem sender man objektivet, og hvor mye vil eventuelt dette koste (vanligvis)? Denne er kjøpt brukt..

7723027[/snapback]

 

Blir vell litt feil å sammenligne på forskjellige brennvidder vil jeg tro.

Lenke til kommentar
tok en "batteritest" der man liner opp 3 batterier ved siden av hverandre (på skrå) og fokuserer på det midterste. Tok test med både 70-200 og tamron 17-50. Tamronen er tydlig skarpere.

 

Så da er spørsmålet:

til hvem sender man objektivet, og hvor mye vil eventuelt dette koste (vanligvis)? Denne er kjøpt brukt..

7723027[/snapback]

 

Blir vell litt feil å sammenligne på forskjellige brennvidder vil jeg tro.

7723040[/snapback]

 

vel.. syns ikke batteriet i midten var helt skarpt uansett med 70-200.. med 70-200 stod jeg tilsvarende lengre unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...