Gå til innhold

Kamera til India tur


Anbefalte innlegg

Til dere som lurer så har jeg ikke bestemt meg enda...heller mot S3IS pga pris og at det er et kamera som vil gi meg litt flere muligheter enn et kompaktkamera. Det ideelle ville selvfølgelig vært et dslr kamera, men som sagt er jeg en fattig student som bruker det meste av pengene mine på selve turen (er litt begrenset hva jeg har å ta av...).

 

Forrige gang jeg var ute og reiste med meg et Nikon F2 (ja, det fra 1970 eller noe). Fantastisk kamera og ingen automatiske innstillinger. Ser at noen av dere er i tvil om et dslr kamera vil være riktig for meg ift om jeg kan bruke det...vel, det kan jeg :) P.S anbefaler ikke å reise med et F2 kamera - TUNGT!

 

Var i en butikk her om dagen og kikket på både S3IS og E-400. Overrasket over hvor lite E-400 var. Var ikke så stor forskjell på de to størrelsesmessig. Jeg har veldig lyst på E-400, men kan ikke forsvare å kjøpe det økonomisk sett. Slik jeg ser det vil S3IS sannsynligvis være godt nok til 80-90% av bildene jeg kommer til å ta. Det er visse tilfeller man behøver et dslr kamera, men normalt vil man klare seg helt fint med et kompakt kamera. Det jeg håper er at S3IS er et slags kompakt kamera med mange manuelle innstillinger. Da høres det ut som et greit reisekamera!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekker litt rundt på forskjellige modeller og kom over Fujifilm S6500fd. Dette har ca samme pris som S3 IS, mer eller mindre like spesifikasjoner (noen forskjeller er det, men den viktigste er kanskje at Fujifilm takler RAW). Er det noen som har tanker om hvilket av disse kameraene som er best?

Lenke til kommentar

S6500fd har en god zoom som gir mye på en gang (28-300mm, F: 2,8, standard 58mm filterfatning og gode Close-Up egenskaper).

Kameraet er bra til det meste; mye automatikk, men også manuelle muligheter. Fujifilm lager svært gode bildebrikker som gir lite støy ved høy iso.

For utskrifter opp til A4 kan du få virkelig bra resultat. Du kan også lage OK A3 utskrifter.

Legger du til litt ekstra, kan du kjøpe S9600 som har samme objektiv, men muligheter for ekstra blits og flere manuelle innstillings mulighetersamt samt noen flere pixler.

Kort og godt en økonomisk gunstig og kapabel alt i ett løsning.

Fujifilm gir deg svært gode farger. Fujifilm har lang erfaring med produksjon av fotografisk film før den digitale tidsalder (noe hverken Canon, Nikon, Panasonic eller Olympus har!)

Forøvrig kan jeg jo si at Olympus E400 er et svært interessant DSLR. Optikken sett i forhold til pris gir deg svært god valutta, men bildebrikken har enkelte svakheter (støy) i dårlig belysning, dog bedre enn noe kompaktkamera!

Hva du til slutt velger handler mest om magefølelse. Det viktigste vil være at du liker å ta bilder med det.

Alle vi som mener noe i dette forumet har vel våre egne, private kjepphester.

Lykke til og god tur ønskes.

Ps. Hvorfor ikke poste noen bilder i forumet når du kommer hjem?

Lenke til kommentar

Når det kommer til tester scorer de to kameraene ganske likt,men Fujifilmen scorer litt bedre på bildekvalitet.

Fujifilm kameraet er en del større og tyngre og har litt dårligere blitz enn canon kameraet,Canon kameraet har bildestabilisator som er veldig kjekt å ha når man bruker mye zoom.

 

Du kan jo sammenligne resultatene fra disse testene:

Digit.no-Test konklusjon Fujifilm 6500

Digit.no-Test konklusjon Canon S3 iS

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å ta bilder? Skal de publiseres, eller er de for minnene? Kanskje de skal printes ut i noenlunde "stort" format - 20x30/40x60? Kommer du til å ta bilder som i etterkant hadde vært verdt 3000 kr,- for å få LITT bedre?? Kanskje disse pengene heller kan bli brukt på å oppleve noe kult i løpet av de 6 mnd - kan dette være mer verdifullt enn et bedre kamera?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...