Gå til innhold

1080p en "fake" betegnelse på skjermer?


Anbefalte innlegg

LCD paneler har konstant baklys så de vil nok desverre slite med lys lekkasje, og derfor tar jeg utsagnet med at de får svart til å bli svart med en klype salt. Billedkvaliteten forøvrig er jo en heller tvilsom affære, med alt for "harde" bilder. Unaturlig fargegjengivelse. Det er vel så man kan kalle det LSD panel i stedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LCD paneler har konstant baklys så de vil nok desverre slite med lys lekkasje, og derfor tar jeg utsagnet med at de får svart til å bli svart med en klype salt. Billedkvaliteten forøvrig er jo en heller tvilsom affære, med alt for "harde" bilder. Unaturlig fargegjengivelse. Det er vel så man kan kalle det LSD panel i stedet.

7728755[/snapback]

At du velger å tvile på et av de mest anerkjente magasinene får være din egen sak. Det forandrer ikke fakta av den grunn. Dette er profesjonelle folk som sitter og sammenligner haugevis av TV'er, ikke bare noen på gutterommet som feks. har kjøpt seg en billig plasmaTV og dermed bestemt seg for at den slår alt.

At du påstår at de fortsatt vil slite med baklys lekkasje viser vel også hvor lite oppdatert du er på LCD fronten. :shrug:

Lenke til kommentar
Når det gjelder å trekke in produsenter som Pioneer og spørre om hvorfor de bruker plasma, så kan vel et slikt spørmål enklest besvares med: Hvorfor har nå feks. Sony totalt kuttet ut Plasma og satser kun på LCD?

7724601[/snapback]

 

det har jeg ikke gjort...lurte på om du visste hvorfor de fremdeles kjører på xga oppløsning. ikke svarte du på det andre spørsmålet mitt, ser du forskjell på et 720p bilde på en tv med xga kontra en med 1280x720?

 

siden du klager sånn over at disse er hd-ready, hvorfor har du ikke noe i mot at de som markedsføres som full-hd 1080p ikke kan vise kilden slik den er spilt inn og lagret på blu-ray platen? det er jo mye værre en dette...

Lenke til kommentar
det har jeg ikke gjort...lurte på om du visste hvorfor de fremdeles kjører på xga oppløsning. ikke svarte du på det andre spørsmålet mitt, ser du forskjell på et 720p bilde på en tv med xga kontra en med 1280x720?

Tja det kommer vel helt an på hvordan resten av kvaliteten er. Man fjerner tross alt 0.2megapixel fra et originalbilde som kun har 0,9megapixel.

Når jeg kjøper en "HDTV" forventer jeg å få HDTV oppløsning. (Derfor ligger jeg også unna plasmapaneler med pseudo-HD fordi jeg er klar over mangelen).

 

siden du klager sånn over at disse er hd-ready, hvorfor har du ikke noe i mot at de som markedsføres som full-hd 1080p ikke kan vise kilden slik den er spilt inn og lagret på blu-ray platen? det er jo mye værre en dette...

7738589[/snapback]

At en skjerm skal ha HDTV oppløsning har ingenting med refreshraten å gjøre. Man forventer at man får vanlig TV refreshrate på panelet som er 50/60, alt utenom det er selvsagt kjekt å ha men selvfølgelig ikke noe must. (At en TV ikke viser 24hz har forøvrig ingenting med selve panelet å gjøre men med den bakenforliggende elektronikk å gjøre.)

Og jeg klager ikke først og fremst på at pseudo-HD skjermende er "HD-Ready". Så lenge de er HD-ready i henhold til kravet for "HD-Ready" merket så er det greit. Det jeg klager på er selve kravet for bruk av merkingen som rett og slett er for dårlig og virker villedende fordi kunder tror det er ensbetydende med HDTV oppløsning.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
snipp

 

hvorfor skal man kjøpe en 1080p tv hvis man ikke skal se blu-ray og hd-dvd på den? (ser bort i fra de som skal ha pc skjerm)

 

du er jo helt på knærne etter tatung 42" lcd skjermen, den vil å skalere 720p enda mer enn en skjerm som har xga oppløsning, og 720p er det formatet vi får tv sendingene i.

 

alle hd-ready tver kan vise 720p uten å upsample signalet, og har du en tv med bra bildebehandlig så blir resultatet på tven bra også.

 

jeg har 60 tver utstilt hos meg, så du kan komme og ta en blindtest på 720p hvis du vil, jeg kan dekke til noen slik at bare bildet vises, så kan du få gjette hvilken oppløsning tvene har.

Lenke til kommentar

Jeg ville med glede lese resultatet av den blindtesten ja. Tror ikke han er hypp på en slik test dog, da det vil avsløre en gang for alle at han ikke greier å se forskjell på oppløsningene. Enda det høres ut som det er såååå dårlig å se på en 1024x768 skjerm eller lignende. Teoretikere gjorde vi oss ferdig med på skolen. Her i det virkelige liv er forskjellene vanskeligere å se.

Lenke til kommentar
snipp

 

hvorfor skal man kjøpe en 1080p tv hvis man ikke skal se blu-ray og hd-dvd på den? (ser bort i fra de som skal ha pc skjerm)

 

du er jo helt på knærne etter tatung 42" lcd skjermen, den vil å skalere 720p enda mer enn en skjerm som har xga oppløsning, og 720p er det formatet vi får tv sendingene i.

 

alle hd-ready tver kan vise 720p uten å upsample signalet, og har du en tv med bra bildebehandlig så blir resultatet på tven bra også.

 

jeg har 60 tver utstilt hos meg, så du kan komme og ta en blindtest på 720p hvis du vil, jeg kan dekke til noen slik at bare bildet vises, så kan du få gjette hvilken oppløsning tvene har.

7744906[/snapback]

Man trenger selvfølgelig ikke 1080i/p dersom man aldri skal se noen 1080i/p sendinger, eller bruke den til PC?!

Poenget er pseudo-HD kontra skikkelig HD som er minst 1280x720 oppløsning!

At et 720p signal blir best på en tenkt native 1280x720 skjerm er utvilsomt. En 1366x768(evt.1080p)skjerm kan også vise et 720psignal uten å skalere dersom det er om å gjøre. En 1024x768 mister billeddata fordi signalet må downsamples.

(1080i er forøvrig også et like aktuelt format hva TV sendinger angår. I USA går allerede de aller fleste HD kanaler i 1080i.)

Lenke til kommentar
snipp

 

hvorfor skal man kjøpe en 1080p tv hvis man ikke skal se blu-ray og hd-dvd på den? (ser bort i fra de som skal ha pc skjerm)

 

du er jo helt på knærne etter tatung 42" lcd skjermen, den vil å skalere 720p enda mer enn en skjerm som har xga oppløsning, og 720p er det formatet vi får tv sendingene i.

 

alle hd-ready tver kan vise 720p uten å upsample signalet, og har du en tv med bra bildebehandlig så blir resultatet på tven bra også.

 

jeg har 60 tver utstilt hos meg, så du kan komme og ta en blindtest på 720p hvis du vil, jeg kan dekke til noen slik at bare bildet vises, så kan du få gjette hvilken oppløsning tvene har.

7744906[/snapback]

Man trenger selvfølgelig ikke 1080i/p dersom man aldri skal se noen 1080i/p sendinger, eller bruke den til PC?!

Poenget er pseudo-HD kontra skikkelig HD som er minst 1280x720 oppløsning!

At et 720p signal blir best på en tenkt native 1280x720 skjerm er utvilsomt. En 1366x768(evt.1080p)skjerm kan også vise et 720psignal uten å skalere dersom det er om å gjøre. En 1024x768 mister billeddata fordi signalet må downsamples.

(1080i er forøvrig også et like aktuelt format hva TV sendinger angår. I USA går allerede de aller fleste HD kanaler i 1080i.)

7746112[/snapback]

 

for å vise 1080i på en bra måte må tven støtte inverse telecine, og det er det kun et fåtall av 1080p apparatene som gjør (sony x2000 blandt annet). resten oppkonverterer de 540 linjene et halvbilde utgjør, og du vil da kunne miste 50% av oppløsningen i bildet.

 

det eneste formatet som så og si alle tvene støtter skikkelig er i dag 720p, og heldigvis er det dette som kommer til å bli brukt i norge av ntv når de en gang setter i gang med sendingene.

Lenke til kommentar

En ting som lyser i denne tråden er at folk er opptatt av tall. Tall som måler oppløsning, kontrast, antall millioner farger osv. Det som ikke er nevnt, er at høy oppløsning og god bildekvalitet ikke nødvendigvis samsvarer. Mange høyoppløste skjermer kan være forferdelig dårlig på HD og bra på SD: og omvendt! Diskusjonen om 1024x768 (plasma) ikke er HD-klar, er i mine øyne helt latterlig. Det er den i henhold til dagens standard! Eks. Pioneer og Panasonics nye paneler som er overlegen på HD enn veldig mange høyere oppløste skjermer. Så når det gjelder BÅDE HD og SD er ikke skjermens oppløsning dermed gitt god bildekvalitet, som til syvende og sist er det viktigste?

 

Svar gjort enkelt da det er ufattelig mange variabler som spiller inn på bildekvalitet som panel, konverter, skalerer, tuner og teknikk generellt sett. Er også en ganske lang tråd om samme tema på avforum for kranglefanter:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...