Gå til innhold

Brukt speilrefleks et alternativ til nytt kompakt?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe mitt første (digital) kamera i forbindelse ferietur. Har litt stramt budsjett og vurderte i utgangspunktet nytt kompaktkamera, men har også sett litt på brukt speilrefleks. Lurer derfor på om hva folk syns om å kjøpe f.eks. brukt Fujifilm S2-Pro eller Nikon D100/D70 til 3-4000 kr (kun hus, evt. m. kit linse) som første kamera. Er disse verdt pengene? Eller er det mer å hente ved å heller legge pengene i kompaktkamera/ultrazoom?

 

(Kan nevnes at jeg ikke har noen form for innvendinger mot mange instillinger og funksjoner, er litt teknisk kontrollfreak.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt å ta bilder med min SE K800i telefon og skulle kjøpe meg mitt første kamera.

Med det første tenkte jeg på speilrefleks,men så leste jeg det innlegget der som det er link til,og jeg fant da fort ut at mitt første kamera kom til å bli et ultrazoom kamera,nærmere sagt Canon Powershot S3 iS. :)

Dette er et alt i ett kamera som er et kompakt ultrazoom kamera som er lett å ta med seg.

Jeg har ikke bestillt det enda så jeg kan desverre ikke gi min personlige erfaring med det,men oppladbare AA batterier er kjøpt allerede så valget er tatt.....

12X zoom,god bildekvalitet,flott makro,vridbar skjerm,god batteri kapasitet,SD minnekort,flott videodel er noen av egenskapene som gjorde at jeg falt for dette kameraet.

Les linken over før du tar et valg,det kan være lurt. :)

Lenke til kommentar

Alle kameraene du nevner er klart bedre fotografiske verktøy enn selv de beste av dagens "ultrazoomer".

 

Jeg har liten kjennskap til D100 og S2-Pro (som begge stammer fra 2002), men D70's fortreffelighet kan jeg underskrive på.

 

D100 og Fuji S2 er begge "digitaliserte" N80.

 

Vesentlige forskjeller er blitzstyring og jpeg-utseende. Fujien bruker "vanlig" TTL for blitzstyring og fungerer derfor sammen med alle blitzer som støtter dette (det utvider valgmulighetene dine på bruktmarkedet), men det er gode grunner til at alle kameraprodusentene har droppet dette på digitalhus. Fujis jpeg-output (om du ikke vil bruke raw) er litt spesiell i fargene, sk. "fujicolor" og ikke alle (meg selv inkludert) liker dette.

 

D100 har Nikons typiske 100% nøytrale og nøyaktige farger i jpeg, men er utstyrt med D-TTL for blitzstyring. Dette er første generasjon digital blitzstyring, og begrenser deg til DX-blitzer og senere. Fungerer trolig bedre enn Fuji, men skal være langt fra perfekt.

 

D70 gir deg i-TTL, altså 2. generasjons digital blitzstyring som er nær "perfekt" og Creative Lighting System (CLS), som gir deg muligheten for trådløs fjernstyring av flere blitzer med full TTL lysmåling.

Lenke til kommentar

Den tråden har jeg nok sett gitt, men bør kanskje utdype spørsmålet litt. Tenker mer spesifikt på kvalitets/pris forholdet mellom eldre speilrefleks med enkel linse og splitter nytt kompakt-/ultrazoomkamera. Gjerne spesielle erfaringer med de kameraene jeg nevnte (vet f.eks. at Fujifilmen veier rundt 900g uten linse og er relativt stort, men hvordan oppleves dette i praksis?) Kanskje det finnes noen alternative speilrefleks kameraer som popper opp i ny og ned i bruktmarkedet i samme prisleie?

 

Fornuften tilsier vel at jeg som førstegangskjøper burde kjøpe kompakt og se om jeg har litt fotograf i meg. Likevel har jeg fryktelig lyst til å bare kjøpe et speilrefleks, men det må tilpasses økonomien.

 

(Er ikke så mange tråder med bruktkjøpsanbefalinger her, vel?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...