Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Leverandør som tilbyr fastpath?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har idag nextgentel basic. Når jeg spiller på feks tyske og britiske servere ligger pingen min rundt 60-160. Jeg fikk vite av en at fastpath er noe som sørger for bedre ping. Noen som vet om noen norske leverandører har denne tjenesten?

 

Er det andre måter å sørge for at pingen blir lavere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har idag nextgentel basic. Når jeg spiller på feks tyske og britiske servere ligger pingen min rundt 60-160. Jeg fikk vite av en at fastpath er noe som sørger for bedre ping. Noen som vet om noen norske leverandører har denne tjenesten?

 

Er det andre måter å sørge for at pingen blir lavere?

7694750[/snapback]

 

Selv visste jeg ikke hva fastpath var fornoe, så jeg googlet litt først og dette kom jeg frem til....

 

For at du trenger å få ned din ping så er du avhengig av at ikke bare den norske ISP'en kjører fastpath, men ogse de den har utenlandslinjer hos (f.eks Tiscali) osv. Så dette kan du lete lenge etter.

Det jeg vet om er at ventelo kjørte en migrering nå over til noe de kalte IP Connect. Det sa meg heller ikke så mye, prøvde å google IP connect med fastpath men da landet jeg bare på noen tyske og tjekkiske sider og IP connect var kun navnet til en eller annen ISP.

 

Det som kan heller sjekkes er at noen ISPer betaler for en hvis kapasitet til utlandet, mens andre betaler for kun det de bruker uten noe form for tak. For noen år tilbake så gikk CD (tidligere Avidi) vekk fra fast størrelse og over til Tiscali med 2 redudante linjer der det ikke var noe begrensning på linja.

 

Om de bruker denne løsningen fortsatt er uviss, men dette ble gjort unde den perioden de oppgraderte Oslo og Alfanett fra gamle Nemo Coressma til Tearrayon.

 

Av høydepunkter kan nevnes 'fastpath' og introduksjon av 'states' på andre nivåer i systemet enn bare i den medfølgende brannmuren Packetfilter (PF). 'States' brukes i PF for å holde orden på sesjoner gjennom brannmuren, og gjør at man i stor grad slipper å kjøre en full regelsett evaluering for alle datapakker.

 

Fastpath introduserer ideen om å kunne kjøre "wirespeed" hastighet på sesjoner gjennom brannmur ved bruk av states. Med andre ord vil hastigheten på etablerte sesjoner gjennom brannmuren begrenses av den fysiske hastigheten på nettverkskortet. Implisitt betyr dette at aktive sesjoner alltid vil prioriteres over nye, og dermed gjøre DOS-angrep nærmest til et ikke-tema.

 

Dette er forløpig en ide på tegnebrettet som krever store endringer i dagens implementasjon, og Brauer antok at dette ville kreve minst én mann i 3 månder for koding, og minst 6 månders testing og debugging før det var klart for å importeres inn i kodetreet. Personlig håper jeg at dette blir en av de høyest prioriterte oppgavene i nærmeste fremtid, selv om OpenBSD er kjent for ikke å forhaste seg med å inkludere omfattende endringer inn i kodebasen. OpenBSD er i følge Theo de Raadt et system i evolusjon, ikke revolusjon.

Lenke til kommentar

De fleste norske isp'er har dette som standard, det er mer utbredt at de ikke har det i andre land, f.eks i tyskland må de betale ekstra for og få dette aktivert. Jeg har også ngt, og på tyske servere får jeg 50-80 ping, mens tyskere jeg spiller med som ikke har fastpath har 60-100 ping på servere i deres eget land..

Lenke til kommentar

Så jeg kan altså da konkludere med at jeg ikke har noen muligheter til å få redusert ping enn det jeg har nå med mindre jeg velger samme tjenesteleverandør som EggMan88? Har telenor på en eller annen måte bedre routing enn andre? (hvis det er det det heter)

 

Edit: Wabby, beklager at jeg ikke skrev hva fastpath gikk ut på :whistle:

Endret av BrickTop
Lenke til kommentar

Bluecom / telenor / tele2 har etter min erfaring den beste routingen (regner ikke med fiber o.l da seff) i tillegg til mindre leverandører som ofte satser på kvalitet i motsetning til ngt osv (men da ofte til en litt stivere pris) (f.eks direct connect)

 

Sdsl kan hjelpe litt, og det har også endel og si hvor i landet du bor..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...