Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med ullseng/sengetøy?


password

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg var på Gran Canaria ei uke, hvor jeg var på en demo av ullsengetøy. Det var mange gode argumenter for å velge ull i senga, framfor bomull og syntetisk. Jeg kjøpte imidletid ikke noe da det dreide seg om en god del tusenlapper. Er det noen som har prøvd dette selv, eller kjenner noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ull puster. Dvs. at man alltid vil ha en jevn temperatur i senga, uansett temperatur. Ved annet materiale i senga, blir man gjerne varm, og svetter, og man veksler ofte på å ha dyna halveis over seg eller helt over seg osv osv. Dette medfører en ustabil temperatur for kroppen vår, spesielt når det er relativt kjølig ellers i rommet. God søvn er veldig viktig for helsa, og ved temperaturforandringer vil søvnen påvirkes negativt.

 

Vi svetter mellom 0.5 og 1.5 liter på en natt, dette varierer endel blant folk. Stort sett havner all svetten i pute og madrass. Det kan man se på eldre mandrasser og puter som er gule/brunaktige. Midden stortrives visstnok når denne svetten befinner seg i madrassen vår, men med ull i senga blir det visstnok minimalt med svette, og dermed også midd. Dette er da fordelaktig for middalergikere, som kommer på annenplass etter pollenallergikere.

 

Dette var vel hovedargumentene, men jeg er selvsagt ikke like god som selgeren til å få framm disse. Alt i alt er det dette med at man slipper den plagsomme nattsvetten, som jeg plages av, som er det beste argumentet. (Er allikevel ikke 100% trygg på at ull ikke medfører varme sommernetter :whistle: )

 

Det som også vekker skepsisen inne i meg, er at dette omtrent ikke er tilgjengelig på det norske markedet, når det fremstår som så fantastisk.

Endret av password
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...