Gå til innhold

Kamera for å ta bilder av fugler


Anbefalte innlegg

[...] Men såsnart jeg kommer hjem skal jeg legge ut et bevis for mine påstander vha et Sony DSC-S75 max brennvidde 21mm (samme bildevinkel som 102mm på FF) og et Canon EOS 20D med EF 24-70 f/2,8L innstilt på 63,75mm. For Sony'n skal jeg sette f/3,5 og på Canon'n skal jeg sette f/5,6. Da får jeg hhv 6mm og 11,4mm lysåpning. Altså "større" på Canon. Jeg skal legge ved exif'en slik at "juks" blir eliminert. [...]

7702783[/snapback]

For å få resultater det er noen vits i å sammenligne, må du huske å:

- Bruke høy ISO, slik at det blir noe støy å sammenligne.

- Stille oppskarpingen slik at den er mest mulig lik.

- Sørge for at det er endel detaljer i bildet, slik at en kan se om kameraene fjerner støy ved å filtrere kraftig, slik at detaljer viskes ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker - Side 2-3-4-5 er i øvrigt taget med sigma 50-500 (gerne blændet ned f/8 når muligt) og nævnte stativ.

 

Mens vi er ved indrømmelserne :!: så sidder jeg og tænker på, at jeg som regel tager billeder ved mindst 1/500 del (og aller mindst 1/200 del) da dyrene hele tiden flytter sig.

 

Jeg tror meget uskarphed skyldes rystede billeder. F.eks. Simon Berg Pedersen tager næsten altid billeder ved 1/2000 sekund og der er super skarpe.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til:

Ved bruk av tele objektiv, må man ha kulehode på stativet?

7705401[/snapback]

 

 

Man MÅ ikke men det kan være en fordel. Jeg bruker det ikke, så enten må jeg stille bena slik at kameraet står vannrett eller redigere horrisonten i ps.

 

Med kulehode er det mye lettere å få det rett. Men de koster ofte mer, så du må velge om du har penger nok.

 

 

Marius

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar
Har et spørsmål til:

Ved bruk av tele objektiv, må man ha kulehode på stativet?

7705401[/snapback]

Kule eller videohode er vel først og fremst en smakssak. Selv fortrekker jeg kulehode fordi jeg synes spakene på videohode lett kommer i veien.

 

Hvis du har behov for å jobbe raskt eller å panorere kan det være verdt å kikke på dette

http://www.nikonians.org/html/resources/no..._393/393_1.html

Utrolig effektivt og behagelig å jobbe med med optikk fra 300mm og oppover. Koster 1500 kr og hvis behovet er der er dette den rimeligste løsningen i markedet.

Men dette er vel ikke det første du bør investere i ;-)

Lenke til kommentar

Stakk innom ToFoto i Harstad i dag (eneste rene foto butikken i "byen") og endte opp med noe helt annet enn jeg hadde forestilt meg:

 

-Olympus e500 kit med zuiko digital 14-45mm, 3.5-5.6

-zuiko digital 40-150mm f3.5-4.5

-olympus veske

-Velbon Sherpa 600r tripod

 

samla pris 9100kr.

 

Sitter igjen med litt usikker følelse.

Når jeg er i butikker klarer jeg ikke tenke klart ;) Er spesielt usikker på det teleobjektivet.

Gleder meg til å teste utstyret i dagslys!

Lenke til kommentar
Når jeg surfer rundt på teleobjektiver til olympus føler jeg meg snytt! Jeg sa jo i butikken at jeg skulle ta bilder av fugler. 150mm er ikke godt nok! [...]

7729201[/snapback]

Men sa du noe om hva slags fugler? Det er sikkert et utmerket objektiv til å ta bilder av struts... :innocent:

Lenke til kommentar

Nu er cropfaktoren på olympus jo 2 (canon 1,6 og nikon 1,5) men jeg tror heller ikke 145 mm er nok. Mit gæt vil være at du skal op i 200 mm. Når jeg så sidder og kigger rundt syntes jeg ikke der er særligt mange muligheder. Den eneste jeg umiddelbart faler over er 55-200 men den koster...

 

Tilbage med telen - og medmindre der er prisbillige alternativer jeg ikke lige kan finde, så også kameraet.

Lenke til kommentar
Nu er cropfaktoren på olympus jo 2 (canon 1,6 og nikon 1,5) men jeg tror heller ikke 145 mm er nok. Mit gæt vil være at du skal op i 200 mm. Når jeg så sidder og kigger rundt syntes jeg ikke der er særligt mange muligheder. Den eneste jeg umiddelbart faler over er 55-200 men den koster...

 

Tilbage med telen - og medmindre der er prisbillige alternativer jeg ikke lige kan finde, så også kameraet.

7729754[/snapback]

 

Ja telelinsa skal tilbake. Forstår ikke helt hva de tenkte på når de anbefalte meg den. Blir en telefonsamtele med dem imorgen den dag.

 

Fant denne:

Sigma Zoom Normal-Telephoto 55-200mm f/4-5.6 DC Autofocus Lens for Olympus Digital Cameras (Four Thirds System)

149$ var da ekstremt billig.

 

Ser også at det kommer en 50-500mm fra Sigma straks.

 

Fant en som begynner å ligne på noe! Sigma 135-400mm f/4.5-5.6 DG APO

Endret av jungl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
55-200 er en billig indgangsvinkel. Både 135-400 og bigmaen koster noget mere, og vil formentlig kræve stativ med den kraftige cropfaktor. jeg skal ikke råde dig til noget, men både nikon og canon har et noget større udvalg i optik end olympus...

7730487[/snapback]

 

Orket ikke stresse med å bytte. Synes faktisk det er interessant å ha et kamera som ikke alle andre har.

Og har funnet ut at bilder av fugler er ikke alt. Når det er sagt så blir det nok en ny linse på meg snart og kamuflasjetelt :)

 

Vil takke alle som har deltatt i denne tråden for gode innspill. Jeg har lært mye!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så her er hva jeg tenker å gjøre:

 

Jeg mener jeg har forklart hvordan og hvorfor f/3,5 er mere lyssterkt enn f/5,6. Men såsnart jeg kommer hjem skal jeg legge ut et bevis for mine påstander vha et Sony DSC-S75 max brennvidde 21mm (samme bildevinkel som 102mm på FF) og et Canon EOS 20D med EF 24-70 f/2,8L innstilt på 63,75mm. For Sony'n skal jeg sette f/3,5 og på Canon'n skal jeg sette f/5,6. Da får jeg hhv 6mm og 11,4mm lysåpning. Altså "større" på Canon. Jeg skal legge ved exif'en slik at "juks" blir eliminert. Regner med bildene blir lagt ut tirsdag ettermiddag.

 

 

Jeg venter spent på denne sammenligningen du lovte "oss", jeg... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...