MaxP2P Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Jeg hadde så utrolig kaos med hvem som fikk adgang til hva, osv. Så i dag ble jeg bare lei av det, select'a begge diskene mine, og gikk til security tabben. Der ble jeg spurt om jeg så vil resette alle security egenskaper for begge diskene, siden de var forskjellige. Så jeg tenkte, jaja, kan jo ikke være så ille det, så får jeg endelig full oversikt. Jeg svarte så ja, den jobbet litt, og og det vinduet hvor det står brukernavn osv ble tom. Og det er her det startet å gå "litt" galt. Jeg må dog innrømme at jeg er lite flink på den security tabben, da jeg for det meste har bare brukt den til å sette opp hvem som ikke får tilgangen til den og den mappen, men har på en måte aldri satt meg særlig inn i det. Tanken er da slik: Alle brukere som er med i "Administrators" gruppen skal ha ubegrenset og full adgang til hele og alle diskene. Og så kan jeg etterhvert legge til andre brukere/grupper på hver enkel mappe der jeg føler for at de ikke bør ha adgang til å se/lese. Så jeg trodde da at dette var så enkelt som å gå til "Advanced" tabben, trykke på Add, søke etter Administrators gruppen, velge "Full Control", og vips, så skulle det være i orden. Men det funket ikke helt da. Etter en liten stund når det holdte på å oppdatere rettighetene, fikk jeg beskjeden om at jeg ikke har rettigheter til å bytte "Program Files", så spurte den da om de skal gjøre det slik at jeg kan. Jeg sa nei, for da mister jeg oversikten igjen. Jeg la så til brukeren min i den listen, men merkerte ikke at jeg skal bli "Owner", da jeg har satt "Owner" til Administrators gruppen, og det skal jo da inkludere meg. Nå så det ut som det gikk gjennom, men så kommer den virkelig merkelige delen inn. Nå kan jeg bare åpne noen filer, f.eks ha rjeg bare adgang til noe av musikken min, resten får jeg "denied" beskjeden. Jeg får se filene, men ikke spille dem av. På "Effective Permissions" til filene som ikke åpner seg skreiv jeg inn mitt brukernavn, og fikk opp at jeg hadde full tilgang til hele greia. Så nå er jeg helt lost. Og etter jeg prøvde å restarte, ble ting enda værre. Min logon ble byttet til den klassiske (hvor du skriver inn brukernavn manuelt), og etter at jeg trykker på login, så får jeg bare opp skjermbildet, så henger den på en måte i en stund, og så kommer ikoner og programmer opp, men start menyen er borte. Med andre ord, det er full kaos på maskinen min nå. (Og jeg som trodde det var ille før... O.O) Jeg så at det finnes en del "built-in" brukergrupper som heter SYSTEM og SERVICE osv, jeg regnet med at disse blir lagt til automatisk, men kanskje det er feil? Må jeg legge til alle disse manuelt på system (og fil?) hardisken min også? Please hjelp. Jeg formaterte for mindre enn 2 uker siden nå, og ble ferdig med å legge inn alt på nytt relativt nylig, så det å måtte gå igjennom det igjen hadde vært litt kjipt. Beklager at posten ble så lang, og håper at noen som har peiling på dette her har en løsning eller forklaring på hva som har skjedd, og hvorfor det ikke funker som det skal. (Eller ihvertfall sånn som jeg så det inni hodet mitt ) *EDIT* Fant ut også at lyden er borte, masse av funksjonene, til og med noe så grunnleggende som å forandre på vindue størrelsen ved å dra i kantene er umulig nå... Herregud, hadde jeg vist at det var så mye som lå inn i de forbanne settings hadde jeg aldri rørt dem... Maskinen er jo nærmest ubrukelig nå. Og jeg klarer ikke å finne ut hva/hvem det er som mangler tilgang nå, eller hvorfor den/de ikke får den.. Endret 7. januar 2007 av MaxP2P
MaxP2P Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Skrevet 7. januar 2007 Fikk fikset problemet selv Fant ut til slutt at "Users" gruppen var nødt til å være med på lista på root disken (C:). Så for andre som får lyst til å fjerne alle permissions på sin system disk, for å starte på nytt og "rydde opp", her er brukergruppene som må være med: - Administrators (Full Control) - CREATOR OWNER (Full Control) - SYSTEM (Full Control) - Users (Read & Execute) (- Din hoved konto (Full Control) ) Og Owner må være satt til Administrators gruppen (husk å hakke av for at dette skal gjelde for alle undermapper).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå