Gå til innhold

Skjerm skrur seg av


MariusS

Anbefalte innlegg

Har et problem med skjerm/skjermkortet. Om jeg f.eks. kjører en test i 3DMark, skrur skjermen seg av (den blir svart og lampa lyser oransj) etter noen minutter. Dette kan også skje under spilling. Har mistenkt at dette kunne være PSU, så jeg kjøpte en ny på 550W, skjermkortet krever 450W. Det ble bra en stund, men nå har problemet kommet tilbake. Kan det være fordi kortet går varmt? Jeg vet ikke hvordan jeg skal finne ut temperaturen på kortet, men jeg bruker speedfan og ingen av verdiene der er faretruende høye. (System ligger på 35 - 40 grader og aux ligger på 45 -50 grader).

 

Specs:

MSI P965 Neo

Intel Core2 CPU 6600 @ 2.40GHz

Radeon X1950 Pro 512 MB

1024 MB DDR2 PC6400

Windows XP Home

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperatur: Vet ikke om "ATI tool" støtter Radeon X1950 Pro 512 MB, men det er verdt ett forsøk.

 

Slike symtomer er ofte tegn på at noe blir for varmt, eller som du sier "for lite strøm". Får GPU for lite strøm skal det vel komme en melding på skjermen om dette.

Hva er temp. på CPU under spilling?

Lenke til kommentar

Dersom du har mulighet: få prøvd kortet/skjermen i en annen maskin, eller prøv ett annet kort/skjerm i din. Har opplevd noe lignende for lenge siden med ett Gforce4-4200, der det var driverne fra ASUS som køddet det til.

Sørg for siste drivere til all hardware i maskinen din + sjekk for biosoppdatering osv. Noen ganger kan det være så enkelt.

 

Har "systemet" ditt alltid gjort dette? Eller har det kommet etterhvert?

Har dette grafikkortet passiv kjøling?

Lenke til kommentar

Har dessverre ingen annen PC med PCIex-port. Har nettopp reinnstalert windows og alle drivere er oppdatert. Bios er også oppdatert. Jeg oppgraderte PCen før jul og problemet oppstod med en gang. Hadde da en PSU på 430W og byttet derfor til 550W. Etter det har det gått fint helt frem til nå.

Har dette skjermkortet med en helt vanlig vifte.

Endret av MariusS
Lenke til kommentar
for høy oppløsning kontra windows innstillinger?

7651092[/snapback]

 

Kjører med 1280x1024 i alle spill og det er også den oppløsningen jeg bruker i Windows.

 

EDIT: Fant ut at temperaturen på kortet vises i Catalyst Control Center. Rett etter at jeg har skrudd på PCen, lå temperaturen på 40 grader, og etter en test i 3DMark, lå den på 52 grader. Er det mye?

Endret av MariusS
Lenke til kommentar

En liten oppdatering; fant en versjon av ATITool som funket for mitt skjermkort. Tok å kjørte en test (scan for artifacts) og da temperaturen nådde 56 grader, ble skjermen svart. Da jeg restartet maskinen kom det en pipelyd og skjermen viste ikke noe bilde. Måtte la maskinen stå avslått før jeg kunne starte den igjen. Tok den samme testen en gang til og igjen ble skjermen svart på 56 grader. Virker som om det er den "magiske" temperaturen.

Etter det jeg har lest skal kortet tåle temperaturer langt høyere enn dette og 550W skal være mer enn nok til å drive kortet, så nå vet jeg egentlig ikke hva som kan være problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...