Gå til innhold

Det er et hav av LCD-TVer, snart synker jeg!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I løpet av kort tid blir jeg en Wii eier, håper jeg. Jeg bor i et bo-kollektiv og vi har derfor kun en TV. Den ene samboern min har også en wii, som er koblet opp mot den TVen i stua. Så da må jeg kjøpe meg en egen TV, til å ha på rommet. Jeg har et forholds vis lite rom, så jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe veggfeste til TVen. Hadde egentlig tenkt å kjøpe sånn dreibar arm, men tror de tar litt for stor plass, TVen blir da stikkende for mye ut av veggen og da blir det problematisk med wii, sensoren. Ved å henge den opp sparer jeg å miste bordplassen min.

Jeg har egentlig sett for meg en 26" LCD TV, som har støtte for veggfeste. Gode specs er jo alle ute etter men ser for mag at synsvinkelen er kanskje det viktigste. Men dette koster vel også.

TVen bør være:

HD-Klar eller HD-ready, hva er egentlig forskjellen?

HDMI-inngang

Gjærne 2xscart

S-video

Dvi (Fordel ved å bruke laptoppen som DVD-spiller)

Jeg skal bruke TVen til mest wii-spilling, men kommer nok til å koble opp laptoppen til den og bruke den som DVD-spiller. Altså det kommer ikke til å bli TV-titting på den foreløpig.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke så lite som mulig på TVen fordi den egentlig skal bare brukes til Wii-spilling og DVD-titting. Men jeg vil også ha en TV som jeg kan bruke når jeg er ferdig med å studere og flytter til egen leilighet så den bør jo være god. Gidder ikke å kjøpe meg en ny TV-igjen om et år. Jeg vil helst kjøpe TVen i butikk.

Ser at flere av dere her på forumet anbefaler:

Elkjøp sin Philips LCD-TV

Samsung LCD-TV LE26M51B

Samsung LCD TV LE26R71B

Samsung LCD TV LE26R72B

Samsung ØCD TV LE26M51B

Ellers så er jeg rimelig usikker, var bare noen TVer som jeg fant som jeg tenkte at jeg kunne få litt hjelp til å titte på. Noen som har hørt noe spesielt om pixelmania.com egentlig?

Er åpen for forslag!

Endret av TeSp
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Skrevet

Erfaringer med Pixmania: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=682594

https://prisguiden.no/shop_review.p...=251&act=review

Tv-en bør være HD-Ready, det betyr at den oppfyller visse krav. HD-klar er offisiell godkjenning. Mer info:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
HD ready merking

Det finnes en rekke organisasjoner for standardisering av teknologi og forbukerutstyr. En av disse heter EICTA. Denne organisasjonen håndterer standardisering for informasjons-, kommunikasjons-, og forbrukerteknologi for europeisk industri. Det er svært mange kjente fabrikanter som er med i denne organisasjonen, 51 i alt. I tillegg er det 32 nasjonale bransjeorganisasjoner fra 24 europeiske land med. Denne organisasjonen har kommet fram til en standard for minstekrav til et fjernsysapparat for at det skal ha lov til å bruke merkingen «HD ready» fra EICTA.

Denne merkingen er kommet til som en balanse mellom TV-produsentenes ønske om så lave krav som mulig, og kringkasternes ønske om standarder som best mulig stemmer med de tekniske standardene som produsentene og kringkasterne bruker. Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) har samarbeidet med EICTA for å komme fram til kravene, og merkingen støttes av EBU.

En slik standard er et stort framskritt for oss forbrukere, fordi det er enklere å velge riktig med slik merking. Det som denne merkingen sikrer, er at vi er garantert at utstyret vi kjøper med slik merking, er bygget for støtte HDTV fullt ut. Det som er målsetningen til dette iniativet er å sikre at forhandlere og forbrukere får en indikasjon på forskjellen mellom ’ekte’ HDTV-skjermer, og forbedrete SDTV-skjermer. I den siste kategorien havner f.eks vanlige fjernsynsapparater som er forbedret med progressiv skanning. Slike apparater er mye bedre enn standardapparater, men det er feil å kalle dem for HDTV-apparater.

Av de TV-ene du nevnte over, ville jeg gått for Samsung LE26R7xB (x=1, 2 eller 5 avhening av fargen på rammen).

Skrevet

Hei

Jeg kjøpte akkurat samsung 26R72, og er strålende fornøyd. Kjempe bra på vanlige tv signaler, kjempebra kvalitet på dvd'er og xbox 360spillingen i HD går som en drøm.

Kan absolutt anbefale denne! Eneste minuset er selfølgelig prisen...den koster 7499 på hi-fi klubben på tilbud om dagen. Men etter min mening er det verdt det. Bedre og kjøpe en tv nå, og ha den i 5-6 år enn og kjøpe 2 tver til 4000 i samme perioden!

Du bør nok satse på HDMI på din nye tv og...er kjekt å ha nå som HDDVD, PS3 og mye annet snadder kommer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...