Gå til innhold

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har noen noe å si om dette objektivet. Vurderer å kjøpe det.

Evt. andre objektiver i samme pris/ytelse som kan anbefales?

 

Takk for svar!

7609354[/snapback]

Jeg har et slikt "spikret" fast på EOS 20D'n min.

Det er tungt, 950g, så det dobler opp som slagvåpen ;)

Det har ellers en helt utrolig bra optikk og jeg bruker det overalt. Det er visstnok værtett (?) og jeg har brukt det ute i høljeregn, "snøstorm" og i tropesol.

Jeg personlig elsker dette objektivet, nesten slik at kona blir sjalu :D og kan ikke annet en anbefale det sterkt..

:dribble::dribble:

Lenke til kommentar
om pengene tæller skulle du overveje tamron 28-75 f2,8. De bliver ofte sammenlignet i billedekvalitet, men mit indtryk er det ikke fokuserer helt så hurtigt som USM optik.

7609459[/snapback]

+ Byggekvaliteten er på langt nær den samme. Ytelsene på F2.8 er en god del bedre på Cano, samt den har 24mm på største vidvinkel. MEN så koster Canon noe så inni svarte mye, men hadde jeg hatt pengene ville jeg gått for den!

Lenke til kommentar

Som bikerider sier så er det et meget bra objektiv. En kan lure på hvorfor en får tilsvarende piratoptikk til en 1/3 av prisen, men når en ser de ved sidne av denne tønna, tester de i praksis, samt studerer resultatet skjønner en hvorfor. Kjøper en brukt får en i tillegg igjen nesten det samme ved salg.

 

Den er imidlertid tung som et fly og i tillegg litt i korteste enden på et FF og litt i videste laget for en APS-C (selvsagt individuellt dette, men mange er av den oppfatning).

Om du kan avse blender 2.8 er nok 24-105IS et kanskje bedre alternativ. IS gir resultat du ikke kan oppnå med 24-70, men samtidig gir absolutt 2.8 også resultat du ikke oppnår med IS.

Jeg har hatt 24-70 og har 24-105. Byttet mest pga vekt og rekkevidde, samt at IS er et stor pluss. Når lyset blir svakt er jeg uansett bedre tjent med et 1.4 eller 1.8 objektiv, så tapet av lysstyrke er ikke noe problem.

 

Men at det er et meget bra verktøy er det ingen tvil om.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Jeg har også vurdert 24-70 og 24-105, men lurer på om 24mm blir for mye på et 20D, og da måtte jeg kanskje ha beholdt 17-40. Det kunne blitt dyrt, samt at jeg kanskje ikke gadd og bytte hele tia så det ene hadde blitt liggende. Vanskelig det der..

7614036[/snapback]

Vet ikke jeg, men tror ikkje det blir noe problem. Jeg klarer meg med 28mm ( 42), og da bør vel kanskje du klare deg med 24mm?

Lenke til kommentar
Jeg har også vurdert 24-70 og 24-105, men lurer på om 24mm blir for mye på et 20D, og da måtte jeg kanskje ha beholdt 17-40. Det kunne blitt dyrt, samt at jeg kanskje ikke gadd og bytte hele tia så det ene hadde blitt liggende. Vanskelig det der..

7614036[/snapback]

Hmm, tja.. Det er nok en vurderingssak. Hvis sig'en din er riktig, så har du jo et "hull" mellom 40-70, og det er iallefall mitt "viktigste" område.

 

Jeg har foruten 24-70'n et EF 70-200 f/4L, EF 50 II f/1.8 og 18-55'en som fulgte med som kit-objektiv. 18-55'en ligger innerst i et skap og vil nok ikke bli brukt mere..

Jeg planlegger å kjøpe mitt "siste" objektiv i nær fremtid, og det blir et EF-S 10-22 f/3.5-4.5, som skal dekke opp om vidvinkelen.

Men skal jeg være ærlig, så har jeg virkelig ikke savnet sub-24 siden 24-70'n kom i hus..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...