Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermbildet fullt av fargebølger


Anbefalte innlegg

Vel, hvordan skal jeg beskrive dette? Jeg har tatt en printscreen hvor du ser hva som skjer med skjermbildet (vedlegget). Et bilde sier mer enn tusen ord.

 

Maskina er en Fujitsu Siemens Pi1556 og har nyeste driverne. Har prøvd å laste ned fra nVidia også, men får bare melding om at installasjonsprogrammet ikke finner passende drivere. Skjermkortet er nVidia GeForce GO 7600.

 

Noen som har noen formening om hva det er som skjer? Hva som er årsaken? Hvordan det kan løses?

 

For å komme med noen muligens nyttige tilleggsopplysninger:

- det kommer oftere og oftere

- det kommer selv når maskina nettopp er påslått

- maskina har aldri vært åpna, den har aldri vært utsatt for noe støt/slag

post-30578-1167129631_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For lite lufting? Defekt skjermkort? Når var den kjøpt?

7579444[/snapback]

 

Den ble kjøpt i oktober, så den er jo ganske ny. Luftinga bør ikke være særlig mye problem med, da vifta går så å si konstant. Tror jeg skal forsøke å ta en reinstallasjon av Windows, se om det muligens hjelper.

Lenke til kommentar
For lite lufting? Defekt skjermkort? Når var den kjøpt?

7579444[/snapback]

 

Den ble kjøpt i oktober, så den er jo ganske ny. Luftinga bør ikke være særlig mye problem med, da vifta går så å si konstant. Tror jeg skal forsøke å ta en reinstallasjon av Windows, se om det muligens hjelper.

7579529[/snapback]

 

Det nytter ikke om vifta går hvis ikke den får nok luft. Reinstallasjon av windows vil neppe fikse det, siden det som regel er et problem med skjermkorte. Prøv å ta ut skjermkortet og børst av støv og slikt. Leste i en annen tråd at det kan lages "snarveier" på kortet slik at det blir slik. Prøv å rens kortet.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å røre litt på skjermkontakten bak? Se om bølgene beveger på seg når du gjør det? Hvis de gjør det så kan det tyde på at skjermkortet ditt er defekt:(

7580564[/snapback]

Litt vanskelig og gjøre siden det er en bærbar pc, men som de sier over her så er det nok skjermkortet som går varmt. Ta og lever den inn der du kjøpte den så kan de fikse det på garantien.

Lenke til kommentar

Jeg klarer å provosere fram nøyaktig det samme problemet/fenomenet på min egen maskin, ved å kjøre Google Earth. En omstart gjør alt bra igjen, men jeg må holde meg unna Google Earth. Om maskina er kald eller varm gir ikke utslag.

Jeg har ingen anelse om årsaken, men det er jo ting som tyder på at problemet ligger i software...

Min maskin er også en bærbar Fujitsu-Siemens, men den er over 3 år eldre.

Lenke til kommentar
Jeg klarer å provosere fram nøyaktig det samme problemet/fenomenet på min egen maskin, ved å kjøre Google Earth. En omstart gjør alt bra igjen, men jeg må holde meg unna Google Earth. Om maskina er kald eller varm gir ikke utslag.

Jeg har ingen anelse om årsaken, men det er jo ting som tyder på at problemet ligger i software...

Min maskin er også en bærbar Fujitsu-Siemens, men den er over 3 år eldre.

7580714[/snapback]

 

Har lagt merke til at det særlig er når jeg kjører grafikkprogram/bildeprogram at det skjer. Dvs når jeg åpner Photoshop, Premiere Elements etc. Fryktelig irriterende er det.

 

Å åpne maskina, slik en person foreslår, er uaktuelt siden det jo er en bærbar.

 

Men jeg skal ta med maskina til forhandleren når jeg er tilbake i Østerrike, så får vi se hva de sier der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...