Gå til innhold

Hvordan prises båndbredde bruk for websider?


AKIRAx77

Anbefalte innlegg

Driver å gjør litt research for å opprette en webside som potensielt kan ha mange tunge filer.

 

Man har hørt skrekkhistorier før når internett var ungt og uerfarent om folk som hadde websider og laget en populær video/animasjon og så stormet halve verden ditt for å se og enden på visa er en vannvittig regning på båndbredde bruk som eieren ikke hadde tatt høyde for.

 

Jeg leser litt rundt på webhotell sider og finner svært liten referanse til båndbredde bruk og prising. Er dette fordi båndbredde bruk er en marginal kostnad, eller er det at båndbredden er så stor hos de fleste at de ikke regner med at noen makser det? Pleier kunder med unike behov å måtte få spesial avtaler og dermed behandles slike ting på bakrommet og ikke taes høyde for i standard tilbud?

 

Det er viktig i dette prosjektet å se på alle potensielle priser og hvor ting kan koste. Så hvis noen kan henvise meg til noe informasjon om hvordan bransjen forholder seg til dette hadde det vært fint!

 

Har som sagt allerede prøvd å lese litt her og der, og skal lete mer selv og.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg aner ikke hva jeg prater om :p

2. Høres jo vannvittig ut at folk da (i teorien) kan kjøre hvem som helst med en web-side konkurs. Jeg vil tro at leverandørene begrenser dette for deg, fex du kan ha 100 brukere samtidig, og de kan 'leke' seg med 100 mb\s bandbredde. Så jo flere brukere som laster ned jo tregere vil det gå for hver bruker ?

3. Les punkt 1.

 

Disse filene dine høres intressante ut :grin:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Selv om det ikke står svart på hvitt har de fleste ISP'en begrensninger av typen 'uforholdsmessig stor trafikk' eller 'hvis bruken overstiger xx% av trafikken på den delte serveren osv.'.

 

Helt fri og ubegrenset trafikk er det vel ingen i praksis som tilbyr i dag (da hadde nok VG/Aftenposten og alle de andre store nettavisene flyttet hele driften sin over til en slik leverandør og spart millioner i driftsutgifter hvert år istedet for å drifte serverne sine selv ;) ), men de fleste har så romslige grenser at det neppe blir noe problem for de aller fleste sider.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Selv om det ikke står svart på hvitt har de fleste ISP'en begrensninger av typen 'uforholdsmessig stor trafikk' eller 'hvis bruken overstiger xx% av trafikken på den delte serveren osv.'.

 

Helt fri og ubegrenset trafikk er det vel ingen i praksis som tilbyr i dag (da hadde nok VG/Aftenposten og alle de andre store nettavisene flyttet hele driften sin over til en slik leverandør og spart millioner i driftsutgifter hvert år istedet for å drifte serverne sine selv ;) ), men de fleste har så romslige grenser at det neppe blir noe problem for de aller fleste sider.

7817052[/snapback]

 

VG og DB osv har jo rimelig stor trafikk. Mange sier fri trafikk, men du har jo alltid begrensningen i det den serveren du hoster fra klarer å pushe og evnt det linja der klarer.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det finnes ikke noe som heter "fri trafikk". Da hadde webhotell leverandøren vært konkurs. Regner med det er en limit på maks utlinje, så du ikke kan bruke over x gb i måneden.

 

Slik jeg forstår det har du planer om _store_ menger trafikk. Da vil jeg påstå at webhotell ikke er noe for deg. Jeg vil tro at med stort behov for trafikk vil de fleste webhotell leverandører tilby deg dedikert server/co-location. Ut i fra egen erfaring vet jeg at prisingen på det markedet skjer i form at fast båndbredde/antall gb i måneden. F.eks 10mbit fast båndbredde, og hver mbit over 10mbit koster xxxkr ekstra.

 

Har du båndbredde regnet i gb kan det f.eks koste 5kr pr ekstra mb/gb du overfører. Alt avhengig av leverandør.

 

Dette er i alle fall min erfaring. Håper den er til nytte for deg ;)

Lenke til kommentar

"fri bruk" er normalt 10-20gb pr mnd på en privat konto web konto.

men går det ut over andre web sider står det i kontrakten at dem kan sette speedlimit eller fjærne den filen som lager stor belastning.

 

firma som tar 5-50kr pr mnd er ofte bare noen som leier en firma hoss hosting firma som holder dedikert server eller co-lokasjon. dem vil bare ha kunder og minst mulig belastning.

 

hvis du skal hoste side der du veit du kommer til og ha mye filer og sånt anbeflaer jeg deg og se etter dedikert server. eller co-lokasjon

 

dem jeg kommer på i min jeg skrive den her er:

 

www.InterISP.no

www.multihost.no

www.gigahost.no

www.host-it.no (NB: dem hoste server i tyskland)

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
"fri bruk" er normalt 10-20gb pr mnd på en privat konto web konto.

men går det ut over andre web sider står det i kontrakten at dem kan sette speedlimit eller fjærne den filen som lager stor belastning.

 

firma som tar 5-50kr pr mnd er ofte bare noen som leier en firma hoss hosting firma som holder dedikert server eller co-lokasjon. dem vil bare ha kunder og minst mulig belastning.

 

hvis du skal hoste side der du veit du kommer til og ha mye filer og sånt anbeflaer jeg deg og se etter dedikert server. eller co-lokasjon

 

dem jeg kommer på i min jeg skrive den her er:

 

www.InterISP.no

www.multihost.no (NB: dem hoste server i tyskland)

www.gigahost.no

www.host-it.no

7822581[/snapback]

 

OT:

firma som tar 5-50kr pr mnd er ofte bare noen som leier en firma hoss hosting firma som holder dedikert server eller co-lokasjon. dem vil bare ha kunder og minst mulig belastning. <- Hva mener du med det? Jeg kjenner til flere firmaer som forhandler med en slik løsning.

 

Og hvilken kilde har du på at multihost.no hoster i Tyskland. De er lokalisert på MCI i Oslo.

Lenke til kommentar

var vist Host-It.no som var i tyskland, litt rask post, siden bare tokk det jeg huska ut fra hode.

 

firma som tar 5-50kr pr mnd er ofte bare noen som leier en firma hoss hosting firma som holder dedikert server eller co-lokasjon. dem vil bare ha kunder og minst mulig belastning. <- Hva mener du med det? Jeg kjenner til flere firmaer som forhandler med en slik løsning.

[/code]

 

sånne veldig billig hosting(kunsig billig) vi ha flest mulig kunder så dem tjener på server

i mange tilfleler er det greit for veldig små bedrifter, som har et par web sider. og ikke store filmer, og annet som trengs og laste ned. det er vel egentlig ganske logisk.

Lenke til kommentar

Som nevt tidligere er det alltid en begrensning på hvor mye trafikk du kan benytte.

 

En del hostingleverandører tilbyr semi-dedikerte/dedikerte løsninger hvor du kan gå inn med en avtale på x antall Mbit, men mulighet for å peeke på x antall Mbit. Dette gjør at du i snitt kan benytte x antall Mbit uten å måtte betale noe mer. Er peekene høye og skjer ofte kan linjen strupes for å ikke gå over ett vist nivå. Dette er nok det beste alternativet for deg.

 

Når det gjelder priser på dette så vil jeg tippe dette ligger på ca 500-600kr pr Mbit, men blir selvfølgelig billigere dersom du trenger 5Mbit++.

 

Innlandstrafikken er så å si gratis, det som koster er når du får utenlandstrafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...