Gå til innhold

Tips til distro til en gammel bærbar


d0ppler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for den :)

 

Da har jeg installert DSL på denne PC'en og alt er oppe bortsett fra nettverket.

 

Jeg har et Linksys PCMCIA-kort (Wireless B Notebook Adapter), som jeg ikke har fått konfigurert opp, og her må jeg ha hjelp med teskje.

 

Jeg prøvde

System -> Net Setup -> wlcardconfig, hvor jeg fikk en melding som sa at han ikke fant noe wlan-kort på maskinen

 

Så sjekka jeg PCMCIA status:

System -> PCMCIA Card Control

Og der har han (den) ihvertfall registrert at jeg har et kort på Socket 1, og på arkfanen "ident" står det bla:

product info: "Realtek", "Rtl8139"

manfid: 0x0000, 0x024c

function: 6 (network)

 

under status står den på "ready"

 

Som sagt, jeg er ganske svak på linux, så hadde vært fint om noen kunne dytta meg i riktig retning ang. hvordan jeg skal få dette nettverkskortet til å fungere. :)

 

Må jeg kanskje i tillegg installere et tredjepartsprogram som lar meg "browse" trådløse netverk, eller finnes det et defaultprogram til DSL'en som lar meg gjøre dette?

 

 

EDIT :

Link til Nettverkskortet

Endret av dga01
Lenke til kommentar

Ingen som kan hjelpe meg?

 

Er det noen som kan gi meg en oppskrift på hvordan jeg setter opp et nettverkskort på en Knoppix/DSL-distro?

 

Dvs hvilke filer jeg må konfigurere, hva jeg kan gjøre for å sjekke om alt er riktig satt opp, etc-?

 

EDIT : Jeg har fått installert driver, ved hjelp av et program som het ndiswrapper, og når jeg sjekker status på denne, så ser alt tilsynelatende OK ut.

Endret av dga01
Lenke til kommentar

takker for svar, men når jeg skriver

 

iwconfig wlan0 essid "XXXXX"

 

så sier den

Error for wireless request "Set ESSID (8B1A) :

  SET failed on device wlan0 ; No such device.

 

Anyone?

 

(føler meg skikkelig grønn nå... :p)

 

 

EDIT :

jeg får i tillegg "command not found" på både dhcpcd og dhclient

Endret av dga01
Lenke til kommentar

Nettverkskortet ditt trenger ikke hete wlan0, bruk kommandoen iwconfig uten noe argument for å se hva kortet ditt heter..

 

Det ser ikke ut som damn small linux har dhcpcd eller dhclient viss du får command not found, da må du sette disse instillingene manuelt med ifconfig.

Lenke til kommentar

ops, så ikke at du hadde DSL og at du kun har en 32MB ram m.m. Ikke kjør ubuntu på den maskinen. Jeg tror ikke du vil få det til. For høye minnekrav, selv for xubuntu (64MB).

 

Men du finner kanskje en instruks for å installere network-manager for DSL også et eller annet sted på nettet?

 

32MB blir nok også utrolig lite minne for å surfe på nettet... Åpner du flere nettsider samtidig vil jeg tro det vil gå ekstremt tregt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...