Wintel Skrevet 16. desember 2006 Skrevet 16. desember 2006 Etter mange positive kommentarer på DualCore kontra hyperthread, har jeg nå bestemt meg for å oppgradere riggen :-) Nåværende oppsett: Asus P4800E-delux 2x 512MB 3200 DDR Corsair Value + 2*1024 3200 DDR Corsair Value 2x WD 160GB Raid Edition 7200 RPM 8MB cache i RAID0 (S-ata) 2x WD 120GB Special Edition 7200 RPM 8MB cache i RAID0 (P-ata) 550W PSU fra Microplex Pioneer DVD-spiller NEC 1300A DVD-brenner Geforce GS7800 Intel P4 2800 800FSB @ 3360 Logitech X530 surroundhøyttalere USB Mic SMC WIFI PCI-kort Vannkjølt CPU og GPU Krav til løsning: Kjører Vista, og har for lite CPU-kraft (opplever heng og dårlig respons når jeg kjører mange applikasjoner) Nytt hovedkort må støtte Raid0 på S-ATA, og Raid1 på P-ATA. Onboard lydkort må støtte X-530 høyttalere (3 utganger til fron, center, satelitt og sub). Må også støtte AGP (trenger ikke bytte kortet enda), men også ha PCI-X slik at jeg kan oppgradere om et par år. Ønsker heller ikke bytte minnebrikene, de kostet meg dyrt i sin tid... firewire ikke påkrevd, men minmum 6 USB-porter. Målet er altså å bare bytte HK og CPU, slik at jeg holder kostnadene på et rimelig nivå (er egentlig veldig fornøyd med maskinen, bortsett fra at Vista krever mer CPU enn forventet...) Hvilket hovedkort og CPU anbefales? Wintel
FBEN Skrevet 16. desember 2006 Skrevet 16. desember 2006 (endret) Såvidt jeg vet, finnes det bare et hovedkort som delvis innfrir dine ønsker. AGP hovedkort er vanskelig å fa tak i utgangspunktet. Enda verre hvis det skal ha støtte for dualcore og DDR i tillegg. ASRock 775Dual-VSTA http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm https://prisguiden.no/product.php?productId=46004 Da får du brukt core2duo, men kun 2 av minnebrikkene dine. Det støtter RAID0 på SATA 1.5Gb/s, ser ut til at du må kjøpe eget RAID kort for PATA. Har AGP8X og PCI express (støtter X4, ikke X16). Skal du bruke alle minnebrikkene dine + dualcore CPU + SATA og PATA RAID, må du over på S939. Men da må du nok skifte skjermkortet. Begynner også å bli skrapet for S939 hovedkort, siden det er en standard som er på vei ut. Så ser vanskelig ut det her, hvis du skal ha nytt. Hvis du har tenkt å beholde vannkjølingen, så må du vel ha nye blokker i tillegg. Endret 16. desember 2006 av FBEN
Wintel Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Skrevet 16. desember 2006 Svarte! Da venter jeg et par år til før jeg bytter alt.. Takk til FBEN for utfyllende svar! Wintel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå