Gå til innhold

eldre objektiver vs ny cropfaktor


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg er rykende fersk i dslr verdnen, men sikler selvsagt på all slags utstyr som jeg ikke har råd til. Men det er en ting som har slått meg, og det er at masse optikk er tilpasset fullformat/film brennviddemessig (synes jeg). Allround objektiver som 24-70mm blir gankse kjipt med cropfaktor på 1.6 (nå blir det fort canon jeg snakker om) til bruken jeg ser for meg. Tror dere det ville komme masse ny optikk til den nye ef-s fatningen med "bedre" brennvidder for 1.6 crop? Vet at det er en del, som 17-85 for eksempel, men likevel....

 

Nikon har jo faset ut hele sin filmavdeling har jeg skjønt, har canon planer om det samme? Er det teit å kjøpe fine objektiver nå når kanskje en haug av canons ingeniører tryller frem masse nyheter til de nye dslr'ene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mit indtryk er at generelt anses fuldformatkameraer uden cropfaktor som "state of the art" (i Canonverden) så optik optimeret for fuldformatsystem er nok kommet for at blive.

 

Jeg er til tele (og fugle og dyr) så jeg har ikke travlt med at opgradere - men mit indtryk at at mange ser det nok som et mål.

 

Så længe de professionelle canon kameraer kommer i fuldformat vil L optik nok være det førende - og dermed til fuldformat.

 

Sigma har en serie der kun er beregnet for kameraer med copfaktor. canons EF-S serie er også udviklet til crop - og der er kommet flere interessante på det seneste f.eks. 17-55 IS usm så jeg tror de ved der er et marked ...

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

FourThirds standarden er jo utviklet fra scratch for DSLR. Brennvidder på normalzoom fra olympus er 14-45 og 14-54 (28-90 og 28-108 (cropfaktor = 2x)).

 

Olympus har også nå kommet med verdens minste DSLR; E-400 der de også har oppsiktsvekkende små objektiver.

Ta en titt på FourThirds standarden. Andre produsenter har også hengt seg på denne; Sigma og ikke minst Leica. Leica har også kommet med kamera for FourThirds og laget kit-linsen til Panasonic L1.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...