Jørgen Sørheim Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Har hatt en relativt ok filserver i 3-4 år nå, som har gått gjennom en del utskiftninger gjennom årene. Det er et Asus A7N266-hovedkort, innebygget grafikk/lyd/skjermkort, duron 800 og 256MB ram. Har to IDE-kontrollerkort, to strømforsyninger, og 9 harddisker mellom 160-300GB. Den har stått på 24/7 i ørti måneder om gangen, og har vært svært grei å ha med å gjøre. På onsdag overførte jeg et par filer fra en harddisk til en annen. Overføringen stoppet plutselig, og programmet (Total commander) reagerte ikke. Ok, en liten reboot fikser vel biffen, så start-turn off-restart, og jeg ventet i ca. 5 minutter på "shutting down"-skjermen skulle bli ferdig. Det skjedde ikke, så jeg rebootet manuelt, og fikk opp "Boot disk failure". Hm, jaha? Åpnet kabinettet, sjekket kabler og prøvde på nytt. Windows-logo + loading-bar dukket opp, holdt på i 10-15 sekunder, så startet maskinen på nytt. Denne gangen fikk jeg også "Boot disk failure". Ok, gammel maskin og gammel harddisk, så jeg bestilte en ny 300GB harddisk, plukket den opp i dag, og plugget ut det jeg trodde var primary IDE master (den antatt defekte oppstartsdisken) + slave. Deretter ble den nye disken + DVD-brenner koblet til, og maskinen startet opp. Det viste seg at jeg hadde koblet ut secondary IDE, så den originale oppstartsdisken var fremdeles koblet i, og Windows startet opp som normalt. Jeg er nå litt forfjamset, og klikker meg inn på OS-disken i explorer. Alt er som det skal. Jeg klikker så inn på en av de andre harddiskene, og så rebooter maskinen. Nå antar jeg at det er problemer med en av strømforsyningene, så jeg kobler ut alle harddiskene bortsett fra den nye harddisken + DVD-brenneren. De blir funnet i POST, Windows-setup starter opp, og mens de første filene blir lastet inn, slukker lyset på DVD-brenneren, og jeg får opp "xxx.sys is corrupted". Jaha. Jeg finner en annen strømkabel, hiver DVD-brenneren på secondary IDE, og prøver på nytt. Nå kommer setup-programmet så langt som at jeg kan formatere og partisjonere harddisken, men så konker DVD-brenneren ut igjen. Som sagt, jeg antar at det er noe muffens med en av strømforsyningene. Den ene er en Enermax 340W, den andre er en NorthQ 400W, og de har drevet 9 harddisker i godt over et år. Noen som har noen formeninger om hva som kan gjøres/prøves?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå